Byggahus.se

Elko RS vs Elko Plus

1. Loner
    Medlem · Jämtland · 552 inlägg

Loner

Medlem
    Är det nån "mening" att gå plus-serien, den blir rätt mycket dyrare även om den kanske är snyggare?

Nån som har plus monterat hemma och kan visa lite bilder ifrån verkligheten?

/L

2. B
    Medlem · halland · 391 inlägg

b2b2

Medlem
    Jag har elko plus silverfärgade och är nöjd med dessa. Har tyvärr inga bilder .
    När jag installerade dessa monterade jag även ljuslisten runt samtliga uttag och strömbrytare.
    Men då det såg ut som ett neonblått rymdskepps rum ,avlägsnades dessa omedelbart.

3. S
    Medlem · Bohuslän · 328 inlägg

Smile.75

Medlem
    Gick det inte att dimma ner dom så dom precis lyser då? Har faktiskt funderat på att sätta in sådan hemma men det kanske e dx att tänka om....

4. Rikard Ågren
    Medlem · Västerbotten · 3 321 inlägg

Rikard Ågren

Medlem
    Personligen tycker jag att det blåa ljuset är anskrämligt. Men smaken är ju olika :)

5. B
    Medlem · Skåne · 724 inlägg

BobbyEwing

Medlem
    Någon skrev i en blog att framtidens arkeologer enkelt kommer kunna identifiera artefakter från tiden kring millenieskiftet på hur många blå lampor de har..

• Laddar…
  6. J
    Medlem · 59 inlägg

j_orsa

Medlem
    Jag har RS apparater förutom dimmers som jag har tagit ur plus serien (gillar känslan och utseendet bättre på plus-dimmers än RS-dimmers).

För mig var prisskillnaden avgörande, RS känns gedigna och utseendet är OK. Jag kunde heller inte sätta in plus uttagen utan förhöjningsram (kräver specialdosor) annars hade jag nog gått på plus p.g.a det lilla utsticket från väggen.

7. H
    Moderator · Stockholm · 43 705 inlägg

hempularen

Moderator
    Kör med RS, jag tycker de är snyggare.

Det där med dosdjupet var nytt för mig, kan du beskriva lite bättre?

8. J
    Medlem · 59 inlägg

j_orsa

Medlem
    Dosdjupet vet jag inte om det är ngn skillnad på, däremot krävs specialdosor för att få plats med hela apparaten i dosan om man vill ha ett litet utstick från vägg. Jag antar att de två brunnarna på ett tvåvägsuttag blir för vida för en enkeldosa.

Lösningen på detta är att man kan montera en förhöjningsram som gör att enkeldosor kan användas men detta medför ju också att utstick från vägg ökar.

9. Rikard Ågren
    Medlem · Västerbotten · 3 321 inlägg

Rikard Ågren

Medlem
    Jag fattar inte meningen med att betala dyrt för att få ett mindre utstick. Så mycket skiljer det sig ju inte

10. Bloink
    Medlem · Skåne · 733 inlägg

Bloink

Medlem
    Stämmer bra. ELKO säljer 1,5 dosor som är ämnade för ändamålet.

11. B
    Medlem · halland · 391 inlägg

b2b2

Medlem
    ljusstyrkan går att ändra men inte tillräckligt .
    skulle nog bli bra om ljuset hade varit varmvitt

12. S
    Medlem · Bohuslän · 328 inlägg

Smile.75

Medlem

Ok det var synd jag hade tänkt ha det bara på brytarna och extremt svag belysning. Får väl tänka om. Hade tänkt sätta svart glasram (plus option) och aluminum dimmer/brytare) satte detta hos en kille dock utan belysning och tyckte det blev bra. Men jag får väl som sagt skippa belysningen.

13. Loner
    Medlem · Jämtland · 552 inlägg

Loner

Medlem
    Det blev RS-serien, hade inte tid att vela längre...

Och Eljo Trend SOlid Metall i garaget som kompromiss.

/L

14. Bloink
    Medlem · Skåne · 733 inlägg

Bloink

Medlem
    Det borde gå att komplettera med ett lämpligt motstånd eller en potentiometer

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.