16 007 läst ·
10 svar
16k läst
10 svar
Ungn och micro på samma fas
Jag har idag en vanlig spis. Framdraget finns 3 faster, nolla och jord (2.5kvmm) uppsäkrade till16A. Nu ska spisen ersättas med induktionshäll och seprat ugn. 2 faser till häll och 1 fas till ugnen. Dessa kommer placeras på olika ställen i köket. Fördelar dessa på annat ställe. Vid ugnen kommer även micron stå. Kan jag använda samma fas som till ugnen eller ska den vara separat?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Kan du inte dra in ny el till ugnarna utan att dela på spisens trefas?
Ugn och micro går att ha på samma uttag men ska inte användas samtidigt, åtminstone inte när ugnen värmer upp sig.
Protte
Ugn och micro går att ha på samma uttag men ska inte användas samtidigt, åtminstone inte när ugnen värmer upp sig.
Protte
I första hand undviker du att köra micron på spisens/ugnens 3-fas grupp
I andra hand kollar du märkeffekten på micron och ugnen.
Klarar säkringen dessa tillsammans?
I så fall tar du en fas ur 3-fas gruppen till dessa.
Bäst är att dra fram nya enfas grupper till
- ugnen
- micron
- .... vattenkokare?
men, men så ska man ju ha plats oxå. Fler säkringar, fler rör eller kablar).
Skulle aldrig låta kylskåp eller frys dela grupp med någonting annat. Tänk om spisen löser säkringen strax innan maten är klar, man märker inte att spisen är strömlös när man stänger av den... frysen tinar... hua!
Kör så det ryker (i kastrullerna)
I andra hand kollar du märkeffekten på micron och ugnen.
Klarar säkringen dessa tillsammans?
I så fall tar du en fas ur 3-fas gruppen till dessa.
Bäst är att dra fram nya enfas grupper till
- ugnen
- micron
- .... vattenkokare?
men, men så ska man ju ha plats oxå. Fler säkringar, fler rör eller kablar).
Skulle aldrig låta kylskåp eller frys dela grupp med någonting annat. Tänk om spisen löser säkringen strax innan maten är klar, man märker inte att spisen är strömlös när man stänger av den... frysen tinar... hua!
Kör så det ryker (i kastrullerna)
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Tänk dig att du trött stapplar upp på morgonen och vattenkokaren inte fungerar, då är det strömlöst i frysen med. Väldigt sällan jag är i frysen på morgonen.
Protte
Protte
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Nähäpp, mina kompisar hade det ena bänkuttaget med frysen och det andra bänkuttaget med kylen, garanterat elektriker inblandat.
Protte
Protte
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Nej eller hur frågar du??
Säkring ---- bänkuttag1 ----- kyl
Säkring ---- bänkuttag2 ----- frys
Säkring ---- bänkuttag1 ----- kyl
Säkring ---- bänkuttag2 ----- frys
Klicka här för att svara