Hur menar du med att nollan och jorden delas?
Du skriver ju att du ska dra jord och nolla i det röret som är 16 mm..
Då måste du väl ha dragit en enfasgrupp redan till ugnen eller?

petersk> Det du tänker göra ser i mina ögon alldeles utmärkt ut, att dra 4x2.5 FK i 16 mm rör är inga problem om du håller böjarna mjuka och inte för många. Det skulle säkert lyckas med 5x2.5 på din korta sträcka också.

Men i din uppdelning på häll och ugn passar det ju bra med 2-fas och 1-fas uppdelningen.

Kör du med fyra ledare uppfyller du även den ovan nämnda standardens rekommendation. Det är dock inget krav.
Du kan även se vad pefo skrev ovan vad gäller säkerhetsmässiga bedömningar, jag delar uppfattningen till fullo.

Som statiker ska du givetvis inte jacka ur bjälkarna av denna anledning.;)

dra ett 20 rör så har du framtiden räddad .........de är ju bara att karva lite i balkarna.......är du rädd för lite arbete eller vad är problemet??

petersk skrev:
Till hällen ska 4st 2.5kvmm (2 faster, noll och jord). .
Måste dina två fastrar verkligen ta vägen genom röret innan de ställer sig vid hällen? :-)

Kunde inte låta bli

Tack för all bra svar. Jag fixar nog till det på något sätt.

Nollan och jorden ska delas mellan ugn och häll. Det ska vad jag kan förstå inte vara något problem efter som de är olika faser. Alltså samma grupp men olika fraser.

Förstår jag dig rätt menar du att du delar upp nolla och jord i föregående dosa och det är isf ok ifall det är olika faser det handlar om. Med reservation för att jag missförstått dig.

Det är precis så jag menar.

Slugge skrev:
Vart ska den ta vägen menar du?
EBR standard anger att rör ska vara minst 1,2 ggr kabelns storlek om jag inte har fel, kan ju finnas undantag som vanligt men du kan ju inte dra den om den är bara snäppet mindre än innerdiametern.
Du vill dra 5 st 2,5 mm2 i ett 16 rör, helt ok om det är en kort sträcka tycker jag, men svensk standard anger max 4 så det vore ju konstigt om folk ska följa din standard att dra 5 st utan några som helst belägg för det.
Enligt den regeln så kan man inte dra en EKK 5G2,5 (12,5mm) i ett 20-rör ens. Men nu var det FK som diskuterades. Jag har aldrig hittat nånting om att ett visst utrymme ska finnas runt en kabel annat än om den förläggs i ett hålrum. Då bestämmer hålrummets storlek i förhållande till kabeln (eller kabelkanalen) om man ska räkna med förläggningssätt B1 eller B2. Men inget sägs om några krav på kabelkanalens storlek i förhållande till kabeln när det gäller strömgränser. Skillnaden i grundbelastningsbarhet är dock ganska liten, ca 5%, även om den skall beaktas. Det som elsäkerhetsmässigt påverkar ett förläggningssätt är omgivningens förmåga att transportera bort värme, dvs värmeledningsförmågan i W/m²*K. I övrigt handlar det om vad som mekaninskt är möjligt och praktiskt. Jag kan tom tänka mej en riktigt knöligt dragen 16mm-kanal där det inte ens går att få in 4x2,5mm² pga att det kinkar för mycket. Men då är det nog en nyexad lärling som varit i farten! :D

Det är nog inte många som försöker tillämpa EBR vid köksombyggnad.
Vad jag känner till betyder det El-Byggnads-Rationalisering och används av elnätsbolag vid linjebyggnad osv.

Klenaste rören för dem är väl gula 50mm diam så det blir till att hacka i bjälklaget.:)

Pefo när du skriver dra EKK i rör så är det något annat. Detta är öppen förläggning och fastnar kabel kan man lätt fixa det, blir bara kortare sträckor dessutom då rören är öppna i svängarna. EK har bara ett lager isolering, drar du för hårt i den skadar du den. Sen så är det klart man kan frångå standard ibland ifall man vet att det funkar, men att rekommendera detta i ett forum.. Var går gränsen i så fall, jag kan trä i 6 st 2,5 mm2 ifall jag fyller röret med vaselin och sträcker lite på ledarna osv.

GK100 du har missförstått mig, jag menade inte att man ska använda sig av den stadarden vid elinstallation. Menade bara att man behöver lite luft i röret för att kunna dra kablar vid svängar exempelvis för att inte skada den. Glidmedel är aldrig fel heller. Det finns även klenare rör och kablar då EBR även gäller belysning som i vissa fall använder 1,5 och 2,5 kablar.

petersk skrev:
Varför ska jag dra 3 faser till hällen när jag bara behöver 2 faser. De flesta hällar om jag känner till kräver 2 faser ,16A, 230V. Inbyggnadsugn 1fas 16A. Jag vill dessutom inte gå i centralen och inte heller lyfta taket i tvättstugen. Jag kommer dela det som idag går till spisen i en kopplingsdosa i taket. Nollan och jorden delas till ugn och häll och 1 fas till och 2 faser till hällen..
Anledningen till att jag skrev EKLK 5G2.5 är att det prismässigt inte spelar någon större roll jämfört med 4G2.5. Man kan lika gärna dra fram alla tre faserna, folk här blir väldigt nervösa över som saker inte kan ändras i framtiden ;).

Och, du behöver inte dra kabeln från centralen, du kan utgå från dosan där du delar upp gruppen mellan spis och ugn.

Slugge skrev:
Pefo när du skriver dra EKK i rör så är det något annat. Detta är öppen förläggning och fastnar kabel kan man lätt fixa det, blir bara kortare sträckor dessutom då rören är öppna i svängarna. EK har bara ett lager isolering, drar du för hårt i den skadar du den. Sen så är det klart man kan frångå standard ibland ifall man vet att det funkar, men att rekommendera detta i ett forum.. Var går gränsen i så fall, jag kan trä i 6 st 2,5 mm2 ifall jag fyller röret med vaselin och sträcker lite på ledarna osv.
Hmmm... det var väl det jag sa? Att vi diskuterade FK.

Läs mitt första inlägg i denna tråd igen och se vad jag skriver. Står det inte "om det går hyggligt lätt att dra i trådarna" och "använda som nödlösning"? Elsäkerhetsmässigt finns det inget problem.

Max antal kablar ska användas som ett riktmärke när man utför kanalisationen så att man kan vara säker på att alltid få i den mängd kablar som behövs. Utan att fylla rören med vaselin... :p

Tjoller.. Helt lugnt att rymma t.om 5st 2,5mm2 FK i en 16s slang... man måste vara två att dra in den dock.. och kan behövas lite smörjmedel.

Dra in trådarna INNAN du spikar igen taket/väggen.

Men fortfarande, varför inte karva bort 3 mm ur balkarna. 3 mm tjockt som en board (masonit).

Protte

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.