Byggahus.se

Koppla in gorenje spis

1. F
    Medlem Nivå 1
    Har nyss köpt en gorenje EC5302cb-no och skall nu koppla in den. Gamla spisen, en cylinda, var kopplad 123 fas samt jord. Den är enligt dess instr. bok på 400 volt. I gorenje manualen finns en inkoppling som kallas 230v 3~ som använder 123 fas samt jord. Det finns även en 400V 3n~ koppling där nollan skall vara med i inkopplingen. På ett annat ställe i manualen står det att spisen ska kopplas 400V 3N~ 50hz men kan även kopplas in på 230V. Jag har inte kollat i det befintliga perilex uttaget om nollan är framdragen men inte ändras väl spänningen pga nollan? Det är helt olika inkopplingar om nollan är med kanske ska tilläggas. Har mailat en fråga till gorenje men lär väl få till svar att en elektriker skall koppla in spisen. Kan man kalla 3 fas för 230 V 3~ eller är detta något som finns i andra länder och det är 400 V 3N~ som jag skall koppla in dvs måste kolla att nollan är framdragen.
    MVH Nils

2. H
    Moderator · Nivå 25
    Jo i princip så kan det vara så.

I ett 3 fas system så har man 400V mellan faserna. Så dety går alltås att ta ut 3x 400V.

Om man istället kopplar sig mellan en fas och nollan så får man 230V. På samma sätt kan man då koppla 3 x 230V.

men det är oerhört viktigt att nollan verkligen finns dragen hela vägen från centralen till spisen i det läget. Annars blir det varierande spänning mellan 0 och 400V över det som kopplas in mellan fas och förmodad nolla. Och 400V bränner med största säkerhet sönder antingen elektronik eller ellement i spisen, ifall de är avsedda för 230V.

3. H
    Moderator · Nivå 25
    Det låter mycket skumt med kopplingen som du kallar 230V 3 fas utan nolla. Det låter som det kan vara avsett för ett annat land. Det går inte att få 230V om man inte har en nolla.

Det finns länder (tror jag) där man har 230V mellan faserna istället för 400V som vi har här.

4. Fotografen
    Verktygstokig · Nivå 17
    Norge tex...är spisen levererad med Perilex-stickpropp?

5. Patrik_Hed
    Medlem · Nivå 16
    Med risk för att glida ifrån ämnet lite... I Norge finns det ju IT-system med 115V fasspänning och 230 V huvudspänning (Inte sant?), men nu när Norge har uppfattat att TN-system är bättre och använder det i alla nybyggnationer kommer de ändra spänning då också? Till vår fas- och huvudspänning, alltså?

//Patrik

6. E
    Medlem · Nivå 22
    Man ändrar nu i NYA anläggningar i Norge TILL fas och nolla FRÅN fas och fas för att få 230 volt.

7. Patrik_Hed
    Medlem · Nivå 16
    Exakt, då hade de ca 115 V mellan fas och skyddsjord (eller vad det nu de har för jord) och 230 V mellan faserna. Om de nu ändrar till att ha 230 V direkt mellan fas och nolla så måste väl huvudspänning ändras också? Till t.ex. 400 V . Eller tänker jag fel?

//Patrik

8. F
    Medlem Nivå 1

Norsk inkoppling

Spisen levererades med en sladd och inkoppling som det stod tydligt att den var till för norska marknaden. Om jag har förstått era svar korrekt så ska jag kolla min kontakt i väggen om det finns nolla (hur mäter man det?) i väggen bakom spisen och sen koppla in den enligt det elschema som tillverkaren kallar 400V 3N~. Enligt den skall fas 123 kopplas till 123 på spisen. Nollan skall till inkoppling 5 som är byglad till nr 4 och jord till den märkt jord. Inkopplingen märkt 230V 3~ skall jag alltså undvika och denna inkopplingsmöjlighet står ej heller på spisen utan bara i manualen. Om jag inte har nolla framdraget kan man lösa inkopplingen ändå? Den gammla spisen klarade sig uppenbarligen utan detta.

9. Fotografen
    Verktygstokig · Nivå 17
    Riktigt.

Korrekt

Nej, denna spis måste ha nolla eftersom den har 230V elementspänning, finns ingen nolla måste den dras fram.
    Var den gamla spisen fast ansluten eller sitter det ett perilexuttag?

10. Bo.Siltberg
    Självbyggare · Nivå 25
    "400V 3N~" och "230V 3~" tolkar jag som att spisen vill ha en elementspänning på 230V. I Sverige skall den därmed Y-kopplas, dvs enligt "400V 3N~". Jag skulle ha försökt mäta/följa kopplingen i spisen för att vara säker på att elementen verkligen blir Y-kopplade. Skulle det vara fel, dvs att spisen vill ha 400V elementspänning så händer inget mer än att spisen värmen dåligt. Om man däremot D-kopplar elementen och spisen vill ha 230V elementspänning så blir det varmt för fort...

Detta kräver som sagt att det finns en nolla framdragen. Så kolla att du har 400V mellan faserna i ditt spiduttag, och 230V mellan fas och nolla/jord, plus att du har kontakt mellan nolla + jord i uttaget.

Din gamla spis tolkar jag som att den ville ha 400V elementspänning.

En sak jag dock inte förstår vad som gör spisen unik för Norge? Är det helt enkelt att den har 230V elementspänning eller finns det nåt annat att tänka på?

11. Fotografen
    Verktygstokig · Nivå 17
    Norge har 127/220 V trefassystem istf 230/400, dvs 220 (230) volt mellan faserna.

12. Bo.Siltberg
    Självbyggare · Nivå 25
    Har Norge 220 eller 230V huvudspänning? Spisen var ju märkt 230V och torde då funka både i Sverige o Norge?

13. F
    Medlem Nivå 1
    D koppla, Y koppla?
    Jag tror inte att den här spisen är speciellt för norge men den sladd som satt förmonterad var till för norska uttag.

Lossade på uttaget bakom spisen och kan till min glädje konstatera att en blå kabel går till N platsen på uttaget. Hur kan jag mäta att denna är inkopplad? Elsystemet i mitt gamla hus är moderniserat av elektriker runt 2005-06 och jag tror att gamla spisen är från den tiden.

Hur ska jag följa/mäta kopplingen i spisen och behöver jag verkligen det? Har ju ett kopplingschema bakom spisen som säger hur jag kopplar in 400V 3N~. Som jag ser det så kan jag så fort jag kontrollerat att jag verkligen har nolla framdraget till uttaget koppla in spisen. Detta tack vare all fin hjälp på detta forum som har utrett alla frågetecken som jag haft. Bilel håller jag på med varje dag men starkström AC har jag inte sysslat så mycket med förutom teoretiskt i gymansiet.

14. Fotografen
    Verktygstokig · Nivå 17
    Y eller D behöver du inte fundera så mycket på.
    Följ schemat för 400V3N~ så blir det bra.
    Du behöver en perilexstickpropp och 1,5 m anslutningssladd femledare (norska anslutningssladden har färre ledare?).
    Använd en kabel som heter RKK, RDO, RDOE eller REVE 5*1,5 eller 5*2,5, 1,5 räcker och är lättare att pula in i perilexpluggen.

Mäter du 230 volt mellan den blå och var och en av faserna och 0till jord är den rätt kopplad, är det gjort så sent som 2005 ska det vara riktigt.

På en ny spis behöver du inte kontrollera en koppling som finns beskriven med schema på spisen.

Redigerat 14 feb 2009 18:10
  15. E
    Medlem · Nivå 22
    Nästan alla spisar som levereras i dag har 230 volts elementspänning, det beror på att tillverkarna inte tycker att det är mödan värt med en modell med 400 volts spänning då det är en mycket liten del av världen som har 400 volt. Dessutom fungerar 230 Volt även där man 400 V +N