Hur många kwh går det åt att smälta ett kg järn till flytande form? 13-1400grader C.

Skeppshult Gjuteri tillverkar gjutgods och smälter gjutjärnet i två stycken induktionsugnar och jag vill veta vad vilken energimängd ni tror åtgår att smälta järnet..

Uppvärmning från rumstemperatur (20C) 683kJ
Smältning: 276kJ
Totalt 959kJ/kg

Minsta effekt per kg för upphettning till smältning på en timme med 100% verkningsgrad:
959 / 3600 = 0,27kW

Nu finns det en hake med induktion och järn, curietemperaturen, så efter 750C minskar verkningsgraden kraftigt. Men säg att den i bästa fall ligger på (totalt okunnig gissning) ca 50% så skulle man hamna på ca 0,5kWh.

Vete katten, tycker det låter lågt så jag har säkert räknat fel nånstans....

Värmekapacitivitet för järn är 0,45 kJ/kg*gradC.

Från 20 till 1400 grader = > 0,45*1380 = 621kJ.(Eller kWs). = 0,17kWh.

Om du har rätt siffra på smältvärmet (276kJ) blir det pss 0,07kWh
Summa 0,24kWh.

Sen kommer förståts strålningsförluster och spökar, eller i vilket fall krävs uppvärning av den "tegelisolering" eller "smältdegel" som används. Men om man bortser från det verkar det vara rätt med omkring 0,25kWh.

1kg järn har en volym på ca 1,2dl. så det är en relativ liten bit. kanske därför det låter lågt...

FUSK

Om man räknar ut det har man väl inte gissat!

Tony2 skrev:
FUSK

Om man räknar ut det har man väl inte gissat!
:confused::confused:

OK
På gjuteriet i Skeppshult finns två stycken ugnar på vardera 800kW.
De smälter 800kg järn till rätt temperatur för gjutning på ca 1 timme.
Alltså här åtgår det ca. 1 kwh per kilo järn.
Detta är ju en ganska liten anläggning så då kan man anta att verkningsgraden är låg.
På järnverket i Halmstad har eller hade de betydligt större ugnar. Så kallade ljusbågsugnar som smälte järnet med endast 0,5kWh per kilo.
Vet inte om järnverket är i drift längre.

Pefo har rätt. jag är imponerad.

Men i alla fall.... det är väldigt mycket energi i 1 kWh. tänker man inte på alla gånger när man förbrukar ett par tusen kilowattimmar per månad nu på vintern..

Var på studiebesök i smälteriet i Halmstad när jag gick på gymnasiet. Klart imponerande ljudnivå när dom tryckte ned tre gigantiska grafitelektroder i skrotet.

Enligt uppgift drog smälteriet lika mycket effekt som hela Halmstad. (Det här var på 70-talet.)

Jag jobbar på ett stålverk och här har vi följande energiåtgång med mål om att minska denna med 5%
Aktuell energiåtgång för att smälta, legera och gjuta 1 ton är 2599 KWh
5% av 2599 * årsproduktionen på 70000 ton.. blir en hel del

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.