1 465 läst ·
8 svar
1k läst
8 svar
Gissningstävling angående kwh.
Hur många kwh går det åt att smälta ett kg järn till flytande form? 13-1400grader C.
Skeppshult Gjuteri tillverkar gjutgods och smälter gjutjärnet i två stycken induktionsugnar och jag vill veta vad vilken energimängd ni tror åtgår att smälta järnet..
Skeppshult Gjuteri tillverkar gjutgods och smälter gjutjärnet i två stycken induktionsugnar och jag vill veta vad vilken energimängd ni tror åtgår att smälta järnet..
Uppvärmning från rumstemperatur (20C) 683kJ
Smältning: 276kJ
Totalt 959kJ/kg
Minsta effekt per kg för upphettning till smältning på en timme med 100% verkningsgrad:
959 / 3600 = 0,27kW
Nu finns det en hake med induktion och järn, curietemperaturen, så efter 750C minskar verkningsgraden kraftigt. Men säg att den i bästa fall ligger på (totalt okunnig gissning) ca 50% så skulle man hamna på ca 0,5kWh.
Vete katten, tycker det låter lågt så jag har säkert räknat fel nånstans....
Smältning: 276kJ
Totalt 959kJ/kg
Minsta effekt per kg för upphettning till smältning på en timme med 100% verkningsgrad:
959 / 3600 = 0,27kW
Nu finns det en hake med induktion och järn, curietemperaturen, så efter 750C minskar verkningsgraden kraftigt. Men säg att den i bästa fall ligger på (totalt okunnig gissning) ca 50% så skulle man hamna på ca 0,5kWh.
Vete katten, tycker det låter lågt så jag har säkert räknat fel nånstans....
Värmekapacitivitet för järn är 0,45 kJ/kg*gradC.
Från 20 till 1400 grader = > 0,45*1380 = 621kJ.(Eller kWs). = 0,17kWh.
Om du har rätt siffra på smältvärmet (276kJ) blir det pss 0,07kWh
Summa 0,24kWh.
Sen kommer förståts strålningsförluster och spökar, eller i vilket fall krävs uppvärning av den "tegelisolering" eller "smältdegel" som används. Men om man bortser från det verkar det vara rätt med omkring 0,25kWh.
Från 20 till 1400 grader = > 0,45*1380 = 621kJ.(Eller kWs). = 0,17kWh.
Om du har rätt siffra på smältvärmet (276kJ) blir det pss 0,07kWh
Summa 0,24kWh.
Sen kommer förståts strålningsförluster och spökar, eller i vilket fall krävs uppvärning av den "tegelisolering" eller "smältdegel" som används. Men om man bortser från det verkar det vara rätt med omkring 0,25kWh.
OK
På gjuteriet i Skeppshult finns två stycken ugnar på vardera 800kW.
De smälter 800kg järn till rätt temperatur för gjutning på ca 1 timme.
Alltså här åtgår det ca. 1 kwh per kilo järn.
Detta är ju en ganska liten anläggning så då kan man anta att verkningsgraden är låg.
På järnverket i Halmstad har eller hade de betydligt större ugnar. Så kallade ljusbågsugnar som smälte järnet med endast 0,5kWh per kilo.
Vet inte om järnverket är i drift längre.
Pefo har rätt. jag är imponerad.
Men i alla fall.... det är väldigt mycket energi i 1 kWh. tänker man inte på alla gånger när man förbrukar ett par tusen kilowattimmar per månad nu på vintern..
På gjuteriet i Skeppshult finns två stycken ugnar på vardera 800kW.
De smälter 800kg järn till rätt temperatur för gjutning på ca 1 timme.
Alltså här åtgår det ca. 1 kwh per kilo järn.
Detta är ju en ganska liten anläggning så då kan man anta att verkningsgraden är låg.
På järnverket i Halmstad har eller hade de betydligt större ugnar. Så kallade ljusbågsugnar som smälte järnet med endast 0,5kWh per kilo.
Vet inte om järnverket är i drift längre.
Pefo har rätt. jag är imponerad.
Men i alla fall.... det är väldigt mycket energi i 1 kWh. tänker man inte på alla gånger när man förbrukar ett par tusen kilowattimmar per månad nu på vintern..
Var på studiebesök i smälteriet i Halmstad när jag gick på gymnasiet. Klart imponerande ljudnivå när dom tryckte ned tre gigantiska grafitelektroder i skrotet.
Enligt uppgift drog smälteriet lika mycket effekt som hela Halmstad. (Det här var på 70-talet.)
Enligt uppgift drog smälteriet lika mycket effekt som hela Halmstad. (Det här var på 70-talet.)
Jag jobbar på ett stålverk och här har vi följande energiåtgång med mål om att minska denna med 5%
Aktuell energiåtgång för att smälta, legera och gjuta 1 ton är 2599 KWh
5% av 2599 * årsproduktionen på 70000 ton.. blir en hel del
Aktuell energiåtgång för att smälta, legera och gjuta 1 ton är 2599 KWh
5% av 2599 * årsproduktionen på 70000 ton.. blir en hel del
Klicka här för att svara