Jag råkade ut för en knepig grej idag, bytte en 240 mm² alukabel, hade blivit varmgång i kabeln. Tidigare har jag lagt märket till att L2 vibrerade, endast L2. Efter ett planerat byte idag så kvarstår felet, går runt 130A per fas så L2 är inte överbelastad på något vis, så vad beror det här problemet på ? Tyvärr misstänker jag varmgången är ett resultat av vibratonerna så det kommer inträffa igen, tyvärr. Någon som har en teori ?

:D:D Du måste ha ett h-lsikes stort hus. :D:D

Var någonstans vibrerar det? I vilken ände?

@Mycke_nu Nja, det är inte kabeln till hembränningsapparaten i garaget det handlar om :)

Det är ett fördelningsskåp kopplat efter HC, matar en hiss, och lite uc63or, mestadels värme kopplat därefter, säkert lite laddare och sånt med.
Kabeln som vibrerar är inkommande L2 från HC. Ingen varmgång i HC.

Mysko fel, det skulle kunna vara något med skyddet (greppsäkring/effektbrytare/säkringslastbrytare) som inte stå rätt till.

Casca skrev:
@Mycke_nu Nja, det är inte kabeln till hembränningsapparaten i garaget det handlar om :)..
Jamen.. DÅ så..

Övertoner kanske ? Reaktiv effekt ? Sitter det elektroniska stora laster (Frekvensriktare fasvinkeltyristorer etc.. som laster i systemet??)

Övertoner är ju ett alternativ, men det är inget vi har haft problem med tidigare vad jag vet. Sitter inga stora förbrukare direkt, en bygghiss på 63A, men den går ju inte hela tiden. I övrigt är det som vanligt på ett bygge.
Kanske skulle det kunna vara svetsar, jag har inte någon koll på hur de är uppbyggda, de kanske skulle kunna generera problemen ?

Har inte en del tångamperemetrar funktioner för att titta på övertoner? Fast det verkar osannolikt att det skulle orsaka vibrationer, det skulle behöva vara ett rejält övertonsinnehäll.

Hur kraftiga är vibrationerna? Dämpas de bort om man håller i L2 med en tång e.d? Om det är vibrationer från centralen som råkar vara i resonans med just ledarstumpen för L2 så borde vibrationerna minska om man ändrar massan genom att hålla med en tång.

Vad är kabeln ansluten till? (greppsäkring/brytare/annat?)

Fördelningsskåp (markskåp) ????
Om det är ett abb kabeldonskåp bestyckat med skenpaket ..?????
Då kan det ju vara så att Anslutningsdonet (Ev AD 2150) ej har anlstits på rätt sätt mot skenpaketet... Detta borde i sin tur bli varmgång i anslutningen om det är så stora strömmar vi talar om.

Kolla om det är ett markskåp ???? de utgående grupperna som i så fall säkert är inkopplade med någon form av SLC 00 ex . (Dessa kan vara svåra att se om de kommer rätt i skenan vid anslutning.....

Ett försök att leta upp en nål i en höstack.
Du får ta bilder och visa så man ser vad det är för grejer.

Det är ett Elbjörn BCS skåp med en DK 240 anslutningslist, ungefär som ett ABB-skåp med SLC-lister, men utan risken att misslyckas med fastsättningen av listerna
Det matas från ett likadant skåp med en SLK400 list, som i sin tur är kopplad mot trafon.

Alla delar som jag nämnt hittar ni på http://www.elbjorn.se/sv/produkter/kategori.asp?kat=12

Får undersöka vidare på i morgon och se om jag hittar något, återkommer i ämnet

äntligen lite ordentliga frågor på detta forum...

Följer med samma intresse...

Denna typ av frågor vart ställer man dom?

Finns det något gratis forum som har liknande frågor?

el_richard skrev:
Denna typ av frågor vart ställer man dom?

Finns det något gratis forum som har liknande frågor?
man kan ställa dom t.ex. här... som TS gjorde...
inga vanliga frågor direkt men det finns ju de här som kan svara på dom..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.