5 550 läst ·
20 svar
6k läst
20 svar
Rimlig tid för centralbyte
Sida 1 av 2
Moderator
· Stockholm
· 57 885 inlägg
Fråga:
Ni som bytt ut en gammal skruvsäkringscentral, hur många timmar tog det för elektrikern?
I mitt fall förutsättningar:
36 säkringar, inkl 6st 3- fasgrupper. Nya centralen: huvudbrytare, 2 jordfelsbrytare, 6 trefas grupper, 16 enfasgrupper. Detta monterat i 2 Hager skåp, säkringar etc. Av Hager quick connect typ.
Inget strul, ingen meggning. Enda strulet var att den nya centralen behövde monteras 5 cm högre än den gamla. Plus att det fanns ytterligare en central med 12 grupper som helt skulle skrotas, rören till den passerade igenom den gamla huvudcentralen. Dvs ca 10 rör skulle skäras av. Jo det upptäcktes att en grupp hade en gammal EKLK liknade kabel som saknade skyddsjord, var jordad endast i biledaren (centralen var monterad 1960). Jag fick riva bort lite innertak, och borra betong för att få fram en anständig kabel till första dosan där, efter den var det OK.
Detta tog 14 timmar, men jag har inte sett fakturan ännu, så det kanske inte blir fullt så illa som jag tror. Dessutom tveksam sektionering mellan de 2 jordfelsbrytarna, kommer att behöva göras om.
Till råga på allt blev det ett rätt allvarligt fel (glapp ut från ena jordrfelsbrytaren), som jag åtgärdade.
Jag vill till varje pris inte stöta mig med elektrikern efterssom han accepterar att jag själv drar rör, dosor etc i vår tillbyggnad, sedan låter jag honom koppla ihop. Centralbyte vill jag inte ge mig på, men nu konstaterar jag att detta centralbyte hade jag nog gjort både bättre och snabbare själv.
Ni som bytt ut en gammal skruvsäkringscentral, hur många timmar tog det för elektrikern?
I mitt fall förutsättningar:
36 säkringar, inkl 6st 3- fasgrupper. Nya centralen: huvudbrytare, 2 jordfelsbrytare, 6 trefas grupper, 16 enfasgrupper. Detta monterat i 2 Hager skåp, säkringar etc. Av Hager quick connect typ.
Inget strul, ingen meggning. Enda strulet var att den nya centralen behövde monteras 5 cm högre än den gamla. Plus att det fanns ytterligare en central med 12 grupper som helt skulle skrotas, rören till den passerade igenom den gamla huvudcentralen. Dvs ca 10 rör skulle skäras av. Jo det upptäcktes att en grupp hade en gammal EKLK liknade kabel som saknade skyddsjord, var jordad endast i biledaren (centralen var monterad 1960). Jag fick riva bort lite innertak, och borra betong för att få fram en anständig kabel till första dosan där, efter den var det OK.
Detta tog 14 timmar, men jag har inte sett fakturan ännu, så det kanske inte blir fullt så illa som jag tror. Dessutom tveksam sektionering mellan de 2 jordfelsbrytarna, kommer att behöva göras om.
Till råga på allt blev det ett rätt allvarligt fel (glapp ut från ena jordrfelsbrytaren), som jag åtgärdade.
Jag vill till varje pris inte stöta mig med elektrikern efterssom han accepterar att jag själv drar rör, dosor etc i vår tillbyggnad, sedan låter jag honom koppla ihop. Centralbyte vill jag inte ge mig på, men nu konstaterar jag att detta centralbyte hade jag nog gjort både bättre och snabbare själv.
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 57 885 inlägg
Men timmar? Jag köpte på löpande räkning, handlade material själv (med högre timtaxa, vilket jag tycker är helt OK).
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
14 timmar låter kanske lite mycket. Han behövde inte skarva något? Ta reda på vart grupperna gick? Inget jordfel?
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Jag har lyckats byta 2 centraler på ca 8 timmar, inkl. en del skarvning. Men då var det bråttom och stressigt, samt att jag var väl förberedd. Det hade dock gärna fått ta några timmar till 
Moderator
· Stockholm
· 57 885 inlägg
En del trådar fick skarvas med presshylsor, men alla gruppers hemmahörighet hade jag rett ut redan. Och det var inga jordfel (till min stora förvåning, för när jag rev en vägg vid köksombyggnaden för några år sedan så hittade jag 3 genomspikade rör i en enda vägg, i ett av dem var nollan fastnaglad, och det var i plåtrör).
Moderator
· Stockholm
· 57 885 inlägg
Ok, då låter det inte så extremt mycket. Jag inbillade mig att det handlade om 4-5 timmar, inte inräknat ev. strul med jordfel (som vi gudskelov slapp). Dvs 14 timmar istället för 8 må vara lite mycket men ändå inom rimlig felmarginal. Och vi får se, det är ju inte säkert att allt faktureras heller.
verkar okej.
Det tar en grym tid att byta vissa centraler.
skarva kablar, trångt, i en trappa, byte av mk till mätarplatta. allt det där lilla tar extra tid...
Det tar en grym tid att byta vissa centraler.
skarva kablar, trångt, i en trappa, byte av mk till mätarplatta. allt det där lilla tar extra tid...
Vi fick betala 5000:- inklusive moms för en liknande installation med två treradiga skåp och ca 30 - 40 dvärgbrytare av fabrikat Merlin Gerin. Dock var det bara en jordfelsbrytare. Det tog knappt en arbetsdag för elektrikern men å andra sidan så glömde han koppla in varmvattenberedaren, drog inte åt nollskruven ordentligt, och lyckades inte märka upp alla grupper i den nya centralen eftersom han "inte ville springa runt i hela huset och mäta i alla uttag". När jag frågade varför han inte bara märkte upp kablarna utifrån numret på de gamla säkringarna sa han något i stil med: "ja så kunde man förstås ha gjort.". Varmvattenberedaren fick jag fixa själv när jag upptäckte felet någon dag senare (kall dusch!).
Som sagt, det blev billigt men inte så värst bra. Jag har i och för sig ett kvitto på att en elfirma har gjort installationen men gör nog hellre såna jobb själv i fortsättningen.
Som sagt, det blev billigt men inte så värst bra. Jag har i och för sig ett kvitto på att en elfirma har gjort installationen men gör nog hellre såna jobb själv i fortsättningen.
Betalade ca 10 kkr för arbete, ELDON plåtcentral, kanske 20 köpta Merlin Gerin dvärgar och ett par dito JFB. (Hade en del prylar själv - elisen var lite putt
)
Elektrikern och jag jobbade tillsammans i ca 2x6 h inklusive 1.5h felsökning då en JFB löste pga förväxlad PE och N :eek: till lysröret över diskbänken.
Elektrikern och jag jobbade tillsammans i ca 2x6 h inklusive 1.5h felsökning då en JFB löste pga förväxlad PE och N :eek: till lysröret över diskbänken.
Jordfelsbrytare och nollskruv åtdragen... hmm..Fourier skrev:Vi fick betala 5000:- inklusive moms för en liknande installation med två treradiga skåp och ca 30 - 40 dvärgbrytare av fabrikat Merlin Gerin. Dock var det bara en jordfelsbrytare. Det tog knappt en arbetsdag för elektrikern men å andra sidan så glömde han koppla in varmvattenberedaren, drog inte åt nollskruven ordentligt, och lyckades inte märka upp alla grupper i den nya centralen eftersom han "inte ville springa runt i hela huset och mäta i alla uttag". När jag frågade varför han inte bara märkte upp kablarna utifrån numret på de gamla säkringarna sa han något i stil med: "ja så kunde man förstås ha gjort.". Varmvattenberedaren fick jag fixa själv när jag upptäckte felet någon dag senare (kall dusch!).
Fantastiska fantasipriser folk får för sig när folk som Fourier (fancy name btw.
) nämner summor som 5000:- då det låter som ett knappt materialpris.
Det måste vara något fruktansvärt, fantastiskt billigt.
Det måste vara något fruktansvärt, fantastiskt billigt.