Har ett litet dilemma. Min LLVP är i dagsläget kopplad med en lång förlängningssladd, då jag saknar uttag där den sitter. Den enkla lösningen är att dra ny kabel i befintliga rör.

Nu finns en grupp som går från centralen till dosa på kattvind ->taklampa->vägglampa->uttag->vägglampa

Får jag (min elektriker som jag inte än diskuterad detta med) låna det vpröret och dra en ny grupp till min LLVP igenom allt detta?
LLVP sitter bredvid den sista vägglampan,

Behöver jorda alla befintliga uttag längs vägen iom LLVP, men räcker det att ta en grupp ifrån en annan fas, och sen dela jord och nolla?

Att dra nya rör bara till LLVP blir utanpåliggande och väldigt fult, igen om hela huset, då den ska ha en egen grupp

Så även om detta inte är bra, så är ju främst frågan ifall det är tillåtet,

Ja, du får lägga flera grupper i samma rör, men det skall märkas upp TYDLIGT i alla dosor att så är fallet.

Du får därimot inte låna nolla och jord från en annan grupp. Du måste dra en helt ny komplett grupp, fas, nolla och jord.

Om du absolut måste låna nolla och jord får du göra en tvåfasgrupp av hela rasket, dvs de två grupperna slås ihop och matas från två olika faser. Givetvis måste även detta dokumenteras i dosorna.

Redigerat:
Låter som att det är enklare för elektrikern att dra en ny grupp till centralen ifall det finns oinredd vind att dra på.

Men varför bry sid om detta? Bara säga till elektrikern: "Fixa så de blir bra!" så gör han förhoppningsvis de, så kan du ägna din tid åt annat roligare :)

Med tanke på att det inte går att få i mer än 5 trådar (1,5 kvmm ) i ett 16mm rör så är det ju varianten med 2 fasgrupp, med gemensam nolla och jord som gäller. Tror iofs att om det är nödvändigt kan det gå att få i 6 trådar men då skall det vara en kortare sträcka med ideala krökar osv.

En sådan lösning känns som en absolut sista utväg, kravet på överskådlighet blir ju knappast uppfyllt.

Jag hoppas att du menar allvar med att anlita en elektriker för detta. Dels så att det verkligen blir märkt på ett korrekt sätt, dels så att det verkligen blir rätt gjort. Jag tror att det kan finnas fler krav än vad någon kommit på att skriva om här, för att få göra en sådan lösning. Det är inte ett lämpligt hempularprojekt. Din elektriker kanske dessutom kommer på en bättre lösning.

Varfför måste LVP absolut ha en egen grupp? De andra grejerna drar ju inga större mängder ström. Klart lättare att få fram jord hela vägen än en massa nya trådar med skumma lösningar. Min LVP går sedan 1 år på skarvsladd där den delar på frys, och diverse små grejer och där har inte säkringen gått.

Man bör inte köra stora belastningar kontinuerligt via skarvsladdar och stickkontakter, risken för brand är påtaglig, det har vi sett många exempel på. Inte minst på det här forumet.

En gissning är att snuttjulle var inne på samma sak som jag tänkte skriva. Det låter som att det bara är små belastningar som ligger på den gruppen så det kanske går enkelt för elektrikern att utöka den fasta installationen. Alltså koppla på den befintliga fasen istället för att ens behöva dra en ny fas. Fungerar det så borde det väl vara den lättaste lösningen. (Har själv en LLVP som drar 1350 W så det fanns en hel del till övers på den 10 A gruppen.)

mycke_nu skrev:
Man bör inte köra stora belastningar kontinuerligt via skarvsladdar och stickkontakter, risken för brand är påtaglig, det har vi sett många exempel på. Inte minst på det här forumet.
Vet mycke väl att det inte är lämpligt med skarvsladdar i höga effekter. Min mening med det hela är att den inte drar så mycket att det behövs egen grupp även om det säkert står så i LVP anvisningar men det gör det på många grejer som inte behöver det.

Kompressorn i en LVP kan ha stora startströmmar, så det är nog inte helt utan anledning man specar att den skall ha en egen grupp.

På samma sätt som alla numera ska ha en grupp för kyl/frys en för diskmaskin en för kaffebryggaren en för brödrosten en för hårtorken mm mm mm mm.
I detta fall dela med några lampor och ett uttag som kanske knappt används känns inte osäkert. Och slipper man en massa utanpåliggande eller konstiga lösingar skulle jag helt klart gå för att dela.

Tack för alla svar.
Problemet är ju att den gruppen som går där, redan är del av en 2 fas grupp, och som supportar halva huset. Men att dra i 3 kablar till i vp röret går inte, och har ingen hel vind utan endast kattvind vid sidorna, Men 2 fas grupp med porslinssäkringar där man kan bryta den ena är väl kasst om man inte har kolla att bryta båda?

Nä jag ska inte koppla in nåt, men kanske drar lite kabel om han tillåter.
Att dela på den fasen e ju inte den bästa lösningen då LLVP drar 1700-1800w när den går på max. Vill mest ha lite på fötterna när han kommer hit, så han inte bara gör nåt som sen inte är bra.

En nödlösning är att mata LLVP ifrån köket (ca 5m ful utanpåliggande kabel), men då vet jag inte om man fortfarande måste jorda upp rummet som LLVP sitter i, om det blir en fast installation, men då tappar jag min elmätare;) .

Sätter du upp ett jordat vägguttag i ett rum med isolerad miljö (med ojordade uttag) måste övriga uttag (inkl. lamputtag) bytas till jordade eller helt enkelt fimpas.

Tänkte mer på om man anslöt LLVP fast, dvs ingen stickpropp.
snaggletooth skrev:
Sätter du upp ett jordat vägguttag i ett rum med isolerad miljö (med ojordade uttag) måste övriga uttag (inkl. lamputtag) bytas till jordade eller helt enkelt fimpas.

Kan man bygga ut en 2-fas grupp till en 3-fas grupp?

bjarne1 skrev:
Tänkte mer på om man anslöt LLVP fast, dvs ingen stickpropp.

Kan man bygga ut en 2-fas grupp till en 3-fas grupp?
Är LLVP:n en klass II / dubbelisolerad apparat så klarar du dig.

2-fasgrupp till 3-fasgrupp? Inga problem, går nog att lösa.

snaggletooth skrev:
Är LLVP:n en klass II / dubbelisolerad apparat så klarar du dig.

2-fasgrupp till 3-fasgrupp? Inga problem, går nog att lösa.
ok, för då är det bara en ledare extra. Jord finns framdraget till takdosa och ena lampkontakten, men inte inkopplat. Går tydligen till altanbelysning, där även infravärme finns. Så dom 2 faserna e nog ganska fulla. Men med en tredje fas hade ju allt varit löst. och så får han bara jorda upp alla uttag. Ändra frågan är då med jfb:n, måste man lägga alla 3 faser på samma jfb, eller kan/får man ha en 2 pols Personskyddsautomat på en fas.

Ska ringa och prata med han i veckan som kommer tänkte jag.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.