Hej

Första posten här så gör jag något fel så säg gärna till.

Vi ska byta badrumsskåp och när vi plockat ner det gamla så ser vi att sladden ut från väggen till ljusrampen på skåpet är för kort för att kunna nå fram. Det är med nöd och näppe den räckte för den gamla ljusrampen.
Min fråga blir; kan/får jag själva skarva kabeln?
Om jag får det, vad är bästa sättet för detta? Det är ju ett våtutrymme så någon form tätare än krympslang antar jag behövs.
Som jag ser det så är det ingen nyinstallation det rör sig om utan att vi bara ska byta ut själva ljusrampen.

Tacksam för svar
Peppe

Nej all skarvning måste ske i en dosa. Nu vet jag inte riktigt vad det är för kabel som kommer ut ur väggen. Men om det är FK (enskilda isolerade trådar, sådana som normalt dras i rör) så får de överhuvudtaget inte gå öppet, de måste dras i rör hela vägen. Isoleringen på en sådan tråd är inte tillräcklig annat än i kombination med isoleringen från elröret eller dosan.

Så i ditt fall så får man antingen byta kabeln hela vägen från den kopplingsdosa den kommer ifrån och dra en lämplig kabelkvalitet, eller sätta en dosa där trådarna kommer ur väggen, och sedan fortsätta med en stump EKK eller EKLK kabel.

peppelorum skrev:
Hej

Min fråga blir; kan/får jag själva skarva kabeln?

Tacksam för svar
Peppe
Svaret på den frågan är enkel, nej du får inte själv skarva kabeln.
Du får inte heller byta den fast anslutna badrumsbelysningen, behörighetskrävande.

Jag gör själv sådant (hemmapular) men tänkte bara säga det så du vet vad som gäller.

Har ringt två olika elektriker-firmor, och bägge två säger att jag får skarva kabeln själv. Det är, som en av dem sa, lättare än att byta ett eluttag. Ska bara hitta rätt dosa och kabel för detta som sagt.

Rent formellt så har dom fel. Men om du är säker på hur du skall göra så behöver det inte vara ngt farligt hempul.

Men ett par detaljer som du kanske inte tänkt på:

1. Om det nya skåpet har ett inbyggt uttag (ganska vanligt numera) så måste det finnas en jordfelsbrytare. Förr var det helt förbjudet med uttag i badrum (utom rakapparatsuttag som var kopplade via skyddstranformator), numera är det tillåtet under förutsättninga att det finns en jordfelsbrytare, och att uttaget sitter på rätt avstånd från dusch eller badkar (I princip 120cm, har du kortare avstånd så detaljläs reglerna).

2. Även om det bara är en lampa så är det viktigt hur nära dusch eller badkar den sitter.

De borde vara helt förbjudet för icke fackmän att överhuvudtaget se på elen i badrum.. Har sett många farliga hemmapulningar i badrum :(

Ett foto hade underlättat om du kan lägga upp.
Kan du inte bara dra ny kabel, det kan ju inte vara några längre sträckor, detta är alltid bäst annars har du skapat en svag punkt i onödan.
Om man nu skulle skarva är det väl röd isolerad presskarv som gäller för 1,5 mm2 och sedan krympslang utanpå, mycket tätare än så kan det väl inte bli eller. Om det sen är tillåtet att skarva i lampans kopplingsutrymme eller ej är jag lite osäker på med dagens regler, men ledaren kanske inte ens räcker så långt, i så fall är det givet otillåtet att göra den skarven, sen ska den ju göras p årätt sätt också..

1. går det kanske att lägga en kopplingsdosa där och skarva vidare?
2. är det tillåtet att lägga en kopplingsdosa där och skarva vidare?

Hej och tack för alla svar!

Jag känner mig säker på själva kopplandet av kablar, tre kablar som ska passas ihop med tre andra kablar. Det är det där att det ska bli tätt som jag är mer osäker på.

För att svara på lite frågor.

hempularen,
1: Ja, det finns jordfelsbrytare, men det är kortare avstånd än 120 cm mellan dusch och där uttaget kommer att hamna

Slugge, Bild finnes här, inte tagen av mig utan av sambon då jag inte är hemma just nu.
http://www.flickr.com/photos/39366108@N00/3289954499/
Det kommer ut ett rör med en tjockare kabel i, mer syns inte på kortet.
Vet inte om det går att dra ny kabel då strömbrytaren är på andra sidan rummet och på utsidan av badrumsväggen.

Åhå det såg inte riktigt ut som jag föreställde mig.. Trodde du ville förlänga FK som kom ut ur väggen där du skulle sätta lampan.
I vilket fall så är det även troligt att kabeln inte kommer från strömbrytaren, utan från en kopplingsdosa i takhöjd, har du kollat efter detta? Det är isf bara den biten som behövs bytas. Nog snyggare än dosa ifall du tänkt sätta lampan en bit ifrån, hur långt rör det sig om..?

Redigerat:
Kopplingsdosa i takhöjd? Nu är jag inte riktigt med här, kabeln kommer ut från väggen, och hur det ser ut därinne vete jäsiken.

FK, vad betyder det mer exakt? Är det en http://www.k-rauta.se/hemutrustning_5328.htm eller något annat?

Bilden du länkade till är FK.

Som slugge föreslår, försök identifiera var andra änden på kabeln kommer ifrån och byt därifrån. Det sitter troligen en kopplingsdosa ca 20 cm under taket, med doslock, kan ev. sitta på andra sidan väggen också.

Om du har mindre än 120cm till dusch så får du inte ha ett uttag där, oavsett kapslingsklass. Även själva belysningen måste hålla IP24 om den sitter lägre än 1,5m över golv.

Avståndet till dusch räknas som avstånd till munstycket (120cm), eller 60cm från kanten på duschkaret (om det finns ett), beroende på vilket som är längst.

Det är extra viktigt att man följer regler i ett badrum. Får du en stöt i ett vanligt rum så finns risken att man dör, men de flesta överlever. Får du en stöt när du står i duschen med fötterna i vatten så är överlevnadschansen nära noll.

Jag tycker att det ser ut som ett PVC hölje som kommer ut ur röret

Rikard Ågren skrev:
Jag tycker att det ser ut som ett PVC hölje som kommer ut ur röret
Jag håller med Rikard.......

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.