Inga framsteg idag heller, mätt kabel och bytt list om det nu skulle varit den som varit felet. Blir inga långa stunder man får på sig, 50 sura snickare som står och frågar när strömmen är tillbaka.

Vad var problemet från början, har du mätt att kabeln var för varm eller det var ett fel som yttrade sig på något sätt? Nånting hade kanske inte riktig kontakt i så fall.
Viberar ledaren bara med belastning? Har du mätt ifall L2 visar högre temperatur än övriga ledare?
Är det den 400 A säkringslisten ljudet kommer från och i så fall hur vet du att det är L2 som låter..? Eller det är något som syns?

Edit: ser att du skrev DK240 list. I specen anges max 95 mm2 AL, men hur skulle du lyckats få in 240 i så fall..??

Redigerat:
@Slugge Faktafel på Elbjörns hemsida, DK240 är för 95-240 och DK95 10-95. Jag hör inte att det låter men jag känner att det vibrerar,

Glappkontakt var ju min slutsats det med, bara det att jag inte hittar nån, bytt flera lister, nästa steg är att fixa en värmekamera och kolla över anläggningen. Jag antar ju att L2 varit varmare än övriga då det bara är där plasten smält

/J

Det är nog dax att ta till värmekameran om du misstänker varmgång och inte vill känna efter med fingrarna.. :p

Lite svårt att försöka hjälpa med det lilla du berättar men det är inget ovanligt att det vibrerar lite på högt belastade lågspänningar om man lyssnar efter lite, har märkt detta på flera ställen, exakt vad det beror på vet jag inte, har inte funderat så mycket på saken heller... Har inte arbetat så mycket med elbjörnarna tyvärr, men min teori är att om du spännt kabeln och listen tillräckligt med en 40-45 newtonmeter så kan du nog sova lugnt. Det första felet med den smälta plasten kan istället varit att du glömt dra åt en anslutning. Skadar ju inte att temp. mäta klart men är det spännt ordentligt och ny aluminiumkabel så ska det funka så jag hade skippat det.
Är kabeln säkrad 250 eller?

vänta tills det smälter ner istället så får du reda på om det verkligen var nåt fel, och då kommer de 50 sura snickarna att bli glada över att du lagar felet...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.