kjellman
kjellman: Man kanske har en ren och fin bordsyta i verkstaden där frugan kan ligga på rygg ibland...och då rekomenderar jag en sorts dimmerfunktion...hehe
8 svar · 2,2k läst
pefo
Ekk
pefo: [citat] Ta och tugga på en kabel då! :D
25 svar · 3,2k läst
pefo
pefo: I grunden gäller tillverkarens anvisningar för installation. Dock varierar dessa och finns säkert i lika många varianter som det finns tillverkare. Den enda gemensamma anvisningen verkar vara avståndet mellan lampa och närmast belysta föremål, oavsett effekt, som ska vara >= 50cm. Jag har ett antal 20W spottar i kanaler i tak-väggvinkeln som sitter ca 10cm från väggen. De enda mått
4 svar · 5,6k läst
T
trevik: Jag uppskattar ca 300-400kr st. Max... Skulle bara ha 2 st så det har ju inte så stor betydelse om de kostar 200 eller 400kr...skillnad är ju om man ska ha 10st...
11 svar · 1,2k läst
Rikard Ågren
Rikard Ågren: Som vanligt är smaken olika :)
11 svar · 5,0k läst
D
Danne031: En vägg av granit...bor du i ett turkiskt palats eller :D
15 svar · 5,6k läst
A
adde_camilla: Man kan aldrig garantera att en diskbänk har klockren jord! Det har ju med hur resistent vattnet är och om man t.ex har plaströr. Konstiga volt-värden kan man få vid t.ex skadade ledningar eller om t.ex en brytare släpper egenom lite spänning. Mitt hetaste tips är att dra en FK från central löst genom hela huset, ansluta den mot multimeter och sedan mäta. Då vet du att du har exakt
9 svar · 2,2k läst
Patrik_Hed
Patrik_Hed: Larm? Som i brandlarm? :D Röd, med blå och orange ledare.
8 svar · 7,9k läst
DjAlbert
DjAlbert: Om det är ink. till mätaren som du har stött på ( läs Har mätaren inne) så är det bara att kontakta elverket, annars är det bara att köra efter vad du har i mätarskåpet; har du JFB där är det bara att kasta på en handske, annars skarva på med en kabelmonterad 3-fas JFB o sen till en byggcentral.
8 svar · 1,6k läst
J
jfernb: Jag har letat, tycker jag. Ta t ex Electrolux EHD60020P. Det enda som står i den manual som går att ladda ner från hemsidan är en otydlig mening som man kan tolka som att det går att köra tvåfas, men det står ingenting i specifikationerna. Siemens verkar vara lite bättre. Och nu hittade jag faktiskt en Cylinda-manual jag inte sett förut, den var klockren :)
6 svar · 2,5k läst
Rikard Ågren
Rikard Ågren: IP20 är bara att glömma i badrum
4 svar · 1,1k läst
S
Smile.75: Det blir inget problem med pen-ledaren. Så det behöver du inte bekymra dig om.
8 svar · 7,1k läst
electrocuted
electrocuted: troligtvis drosslarna som läcker ja.. lysrörsarmaturer är snorbilliga på t.ex. biltema så varför inte bara byta och se om det blev bra?
1 svar · 3,5k läst
K
Kjell_G: [citat] 11 blir för lite, 22 skulle kunna gå men normalt så dimmrar man inte lågenergi öh. enligt elektriker i bekantskapskretsen. Därför byter jag bort mina lågenergi nu när frugan vill kunna dimmra på badet. Kjell G
18 svar · 14,1k läst
prototypen
prototypen: Eller en ROT dosa som har ingång i botten för rör. Protte
9 svar · 1,1k läst
E
Elnissen: Det är ok, fräs rör rakt mellan dosa & tak alt Rakt mellan dosa - dosa så att man vet var kablarna går i framtiden. Behöver inte spikskydd.
1 svar · 2,6k läst
G
gluecifer: Tack för era svar!
9 svar · 1,5k läst
prototypen
prototypen: Om man läser mellan våra inlägg så hittar man visst sanningen. Protte
16 svar · 5,3k läst
pefo
pefo: [citat] Dessutom skall man säkerställa att utlösningsvillkoret för uttag är uppfyllt då det tidigare kan ha suttit enbart fast anslutna apparater på gruppen och då gäller andra tider! Nu är risken inte speciellt stor och oftast har man JFB som fixar det. Men kollar man så vet man.
12 svar · 1,3k läst
·
prototypen
prototypen: [citat] Jag har ett nybygge från 79 med vattenburen värme och o-jordrdat MEN från centralen till första dosan ligger det med en ansluten gul/grön så det var på gång. Protte
24 svar · 4,3k läst
electrocuted
electrocuted: ja är det svagström så duger det ju med VP-rör.. men då får du inte lägga nåt annat i de rören, t.ex. starkström.. för starkström gäller strängare regler. däremot vet jag inte om VP är så lämpligt att ha i marken, det kanske böjer sig/går sönder lätt så man inte kan dra i kabeln sen jag har aldrig provat. jag har en liten 12-voltslampa på 50w som lyser upp ett träd på
2 svar · 2,0k läst
H
Hus-kvarna: Hej igen..Kollde in där igen. Om järnkärne trafo kallas för konvetionell trafo är det framkant dimmer jag söker.. Jag är kanske lite halvblind men de flesta av dessa hade inga data på arbetsområde. Bara några få det stog från 60W. Får väl bli till att ringa dom på måndag..
2 svar · 1,5k läst
Rikard Ågren
Rikard Ågren: Man ska ju ändock böja sig efter sladden. Lika bra att stoppa i den i uttag när man likt är där nere. Det är väl för övrigt ett tecken på att man blivit gammal - att man funderar på vad mer man kan passa på att göra när man ändå står på knä.
8 svar · 1,2k läst
D
Datazmurfaren: Jag säljer några sådana i denna tråd här på forumet: http://www.byggahus.se/forum/s-ljes-sk-nkes/106630-kopplingsplintar-till-din-skena.html Det är först till kvarn som gäller....
3 svar · 7,3k läst
Rikard Ågren
Rikard Ågren: Ok, då är nog det som miss information hänvisade till det du bör införskaffa.
16 svar · 3,7k läst
M
mulpac: Verkar ju som att du orsakat en kortslutning och då blir strömmen med stor sannolikhet betydligt större än vad som krävs för att lösa ut säkringarna både uppe och nere. Sedan kan det ju ibland bli så att den ena löser innan den andra reagerat så någon av dem klarar sig (förhoppningsvis den som sitter i källaren om man valt en större där), men det är svårt att få bra
7 svar · 2,7k läst
E
el_richard: [citat] eller om en fas går till en annan nolla. (vilket iofs är ett jordfel) Då jord och nolla sitter ihop ibland....
5 svar · 1,1k läst
E
el_richard: japp fungerare, prova så får du se...
5 svar · 1,1k läst
D
Danne031: gött de =)
17 svar · 1,3k läst
mycke_nu
mycke_nu: Inga problem, det kommer att fungera om ugnen ansluts mellan den tredje fasen och nollan.
4 svar · 2,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.