9 065 läst ·
38 svar
9k läst
38 svar
2 grupper i samma vp rör
Det är bara krav på 30 mA JFB till uttag. Eftersom värmepumpar kan ha stora läckströmmar rekommenderas 300 mA som brandskydd.snickarboden skrev:
Min LLVP är också (provisoriskt) kopplad till en 30 mA JFB, så visst fungerar det.
Läste inte så ingående exakt vad det var du skulle ha, men det är klart, ska du ha så många PSA'er (som är betydligt dyrare än JFB+säkr.) så blir förstås skillnaden kanske lite större.bjarne1 skrev:
Låter för övrigt ganska ambitiöst med totalt 4 jfb... 2 brukar räcka långt annars...
Men det ska jag inte lägga mig i
Och beträffande kvaliten på siemens är det nog inget du behöver oroa dig för. Dom körde vi flitigt med för många år sedan och vissa betjänar än idag... Tror inte dom är sämre nu än vad dom var då...
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Det kommer bli just en sån.
Har nu en 3 x 12 smältsäkringscentral. Väldigt bred.
Köpt allt annat, nu återstår bara att beställa centralen och förbereda lite reglar så att bytet går snabbt. Vill inte att elektrikern ska lägga tid på att snickra för att den nya centralen ska sitta bra.
Räcker det att den sitter på 2 reglar?
Det blev
1 st Automatsäkringar C10 3-pol Siemens
3 st Automatsäkringar C16 1-pol, Siemens
21 st Automatsäkringar C10 1-pol Siemens
3 st personskyddsautomater C10 30mA Siemens
2 st Huvudbrytare 40A 3-pol Siemens
knappt 2000:- !! Motsvarande hager hade gått på över 4000:-
Har nu en 3 x 12 smältsäkringscentral. Väldigt bred.
Köpt allt annat, nu återstår bara att beställa centralen och förbereda lite reglar så att bytet går snabbt. Vill inte att elektrikern ska lägga tid på att snickra för att den nya centralen ska sitta bra.
Räcker det att den sitter på 2 reglar?
Det blev
1 st Automatsäkringar C10 3-pol Siemens
3 st Automatsäkringar C16 1-pol, Siemens
21 st Automatsäkringar C10 1-pol Siemens
3 st personskyddsautomater C10 30mA Siemens
2 st Huvudbrytare 40A 3-pol Siemens
knappt 2000:- !! Motsvarande hager hade gått på över 4000:-
Rikard Ågren skrev:
Blir lite nyfiken på hur du ska lösa JFB-funktionen med 3 st personskyddsautomater. Kommer alla uttag att sitta på dessa 3 grupper? För du tänker väl inte ersätta en 25A 4-polig JFB med 3st 10A personskyddsautomater? Såg i ett annat inlägg i tråden att du tänkte skippa den 4-poliga.
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Ahh, nu äntligen är det klart.
Allt gick bra men långsamt.. Elektrikern var billig men arbetar inte heltid med det.
Dock hade jag gjort ett litet tankefel.
Jag har ju en JFB för hela centralen förutom garage (psa), kyl/frys (psa), och llvp som fas 3 i en 3-fas grupp (psa)
Att dela en 3-fas grupp där fas 1,2 körs med huvud jfb och fas 3 går på en psa går ju inte så bra med en gemensam nolla. Vet inte ifall det "går" att lösa förutom att dra en ny nolla, men det blev en vanlig dvärg där istället iaf.
Jaja en psa över och som tur var hade jag beställt en extra dvärg. Nu ska jag bara märka upp lite.
Allt gick bra men långsamt.. Elektrikern var billig men arbetar inte heltid med det.
Dock hade jag gjort ett litet tankefel.
Jag har ju en JFB för hela centralen förutom garage (psa), kyl/frys (psa), och llvp som fas 3 i en 3-fas grupp (psa)
Att dela en 3-fas grupp där fas 1,2 körs med huvud jfb och fas 3 går på en psa går ju inte så bra med en gemensam nolla. Vet inte ifall det "går" att lösa förutom att dra en ny nolla, men det blev en vanlig dvärg där istället iaf.
Jaja en psa över och som tur var hade jag beställt en extra dvärg. Nu ska jag bara märka upp lite.
Klicka här för att svara