Har skaffat ikea-kök och häll/ugn. Tidigare i köket fanns det bara ett uttag för 3-fas. Nu när jag har två olika enheter finns det någon "förgreningsdosa" för 3-fas så jag kan koppla båda i samma uttag?

Nej du får sätta en dosa och "sära" på anslutningarna

Ok så får öppna uttaget och splitta varje fas till två och sen göra två nya uttag alltså ?

Nej, du anlitar en behörig elektriker.
Sorry men splitta en fas till två gav mig rätt dåliga vibbar milt sagt och även om jag inte uppmuntrar att såga inlägg så är detta definitivt gränsfall.

/Kent

Redigerat:
Kent:
Jag är inte så dum så jag skulle pilla i en trefas. Initiala frågan var om det fanns nåt "grenuttag" så det gick till både ugn/häll. Uppföljningsfrågan var ren nyfikenhet, så vi har det på det klara.

Sorry för surt svar men i korthet så lär det vara lite pyssel för att fixa till det där och risken är att andra läsare ser det som att man kopplar lite med sockerbitar till två uttag. Det kanske inte är så lämpligt.

/Kent

Denna fråga - hur man går från ett perilexuttag till flera - är återkommande. Elektrikerna i forumet säger oftast att man bör dra ny ledning till en ny grupp i centralen och använder den befintliga som den är. Kruxet är bara att elektriker inte är några snickare och att det oftast krävs att man river halva kåken för att kunna lägga ett nytt VP-rör från kök till central.

Därför slutar det med en lösning där man som sagt "splittar" en bef perilex i två. För detta bör du anlita en elektriker.

Rent praktiskt blir det att man använder två av faserna till hällen så att man får en 2-fas 400V-anslutning till den, och utnyttjar den kvarvarande fasen till ugnen som ju då blir ansluten med 1-fas 230V.

Det gäller dessutom att koppla häll och ugn till rätt stift i sina respektive perilexstickproppar så att de utnyttjar samtliga 3 faser i gruppen.

Ok tack för alla svar, sorry kent om du fick ett avsnäsande svar men var inte mitt uppsåt att uppmuntra till självmeck i 3-fas. Konstigt dock att ett sånt här "vanligt" problem ändå inte har nån lösning genom nån sorts grenkontakt som skickar 2 faser till häll och en till ugn genom perilexuttaget utan att man måste gå in och koppla om i dosan. Innebär ju i praktiken att alla som köper häll + ugn och slänger sin gamla vanliga spis måste anlita elektriker.

Helt ok och jag var inte snäll själv heller. Problemen är att det inte är så himla självklart och precis som Consensus säger så är ibland enda lösningen att dra om saker med allt vad det kan föra med sig.

En sån sak som att dela upp det kan bli lite dumt om trådarna inte riktigt räcker till och man ändå kopplar ihop det, får varmgång där och kanske brand. Har man inte dragit om FK innan så drar man sig för att dra om även om det hade behövts.

Dessutom så vad gör man om det är gamla vävomspunna svarta trådar som trillar isär och nån läst här på forumet att det är bara att dela på dem?
Jag förstår att behöriga inte vill svara ibland.

/Kent

3 alternativ om man har en perilexdosa:

1. montera ett 1-vägs uttag brevid befintlig perilexuttag.

2. Montera ytterligare ett perilex uttag brvid.

3. Monterar en kopplingsdosa i stället för perilexuttaget.

Alt.1 är det vanligaste.

MEN det bästa är naturligtvis att dra fram en helt egen kabel/grupp till Ugnen.

Ok. låt oss prata om det "förbjudna". Jag trodde inte att alt 1 var tillåtet eftersom det ursprungliga perilexuttaget är anslutet till en trefasgrupp i centralen.

Själv så valde jag alt 2, faktiskt med tre perilexuttag: ett till häll, ett till ugn och ett till mikro.

Sen skaffade jag tre perilex-stickproppar och kopplade hällen så att den utnyttjar R + S-faserna i stickproppen. Ett sådan stickpropp passar ju i uttaget på bara ett sätt. Ugn och mikro har också perilex-stickproppar som utnyttjar stiftet för T-fasen.

Jag hade tur att allt var framdraget. Tre faser, nolla och skyddsjord. 5x2.5 kvmm avsäkrat för 3x16A.

Vissa har otur och saknar nollan, då faller ovanstående alternativ.

Consensus skrev:
Ok. låt oss prata om det "förbjudna". Jag trodde inte att alt 1 var tillåtet eftersom det ursprungliga perilexuttaget är anslutet till en trefasgrupp i centralen.

Själv så valde jag alt 2, faktiskt med tre perilexuttag: ett till häll, ett till ugn och ett till mikro.

Sen skaffade jag tre perilex-stickproppar och kopplade hällen så att den utnyttjar R + S-faserna i stickproppen. Ett sådan stickpropp passar ju i uttaget på bara ett sätt. Ugn och mikro har också perilex-stickproppar som utnyttjar stiftet för T-fasen.

Jag hade tur att allt var framdraget. Tre faser, nolla och skyddsjord. 5x2.5 kvmm avsäkrat för 3x16A.

Vissa har otur och saknar nollan, då faller ovanstående alternativ.

Man får väl inte köra på den gamla avsäkringen? Min elektriker sa att det inte var tillåtet att göra så i alla fall. Så de har bytt ut mina 3 16A säkringar mot några nya som bryter allt direkt om något går fel.

Locos skrev:
Man får väl inte köra på den gamla avsäkringen? Min elektriker sa att det inte var tillåtet att göra så i alla fall. Så de har bytt ut mina 3 16A säkringar mot några nya som bryter allt direkt om något går fel.
???

Okej, varför inte montera en jordfelsbrytare i stället?

Det kanske beror på att lösningen med JFB betraktas mer som en nödlösning. Om du redan har automatsäkringar så går det med rimliga medel att ordna flerpolig brytning. Då skall man ha flerpolig brytning (oavsett om JFB finns eller ej).

För att få ett avslut. Har talat med min elektriker som har mätt hos mig. Behövde tre faser, en nolla och en skyddsjord till min häll och ugn och det var precis vad som fanns. Slutet gott allting gott..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.