2 083 läst ·
12 svar
2k läst
12 svar
Powerport och IP-klassning
Hur är det egentligen med användandet av powerport-uttag i köksmiljö, dvs närhet till vatten? I princip är ju dessa ett grenuttag, får man ha sådana ex. på diskbänken? På Evoline sägs de ha IP-20 och frågan är om det räcker i köket? Tänker på risken att spilla vätska även på arbetsbänkar, vad som ev kan hända med dessa uttag. Godkänt/icke-godkänt?
Från början är dom väl för kontorsmiljö (och det vet ju alla att där förekommer inga andra vätskor än ...
Kjell G
Från början är dom väl för kontorsmiljö (och det vet ju alla att där förekommer inga andra vätskor än ...
Kjell G
Måste göra dig lite besviken, har faktiskt IP44 ovanför diskbänken. Har dragit från fördelare som är IP65!!! och som går till bänkbelysning och nämnda uttag. Däremot är det som du säger på andra ställen, låååångt från vatten, IP21.
Så hur ska man se på Powerport?
Kjell G
Så hur ska man se på Powerport?
Kjell G
Min åsikt är att IP-klassning inte är till för att jävlas med folk.
Så föreligger det risk för droppande vatten ska klassen vara minst IPx1, osv ...
... enligt mig alltså. Det svåra är väl att bedöma risken. Men en powerport i bänkskivan precis bredvid vasken verkar ju inte lysande direkt.
Du har iofs JFB i ditt hus (antar jag, för du har väl nybyggt nu). Och det tar ju ner mycket av den säkerhetsmässiga risken. Men att stå med all ström borta i köket och gästerna på väg inom några minuter är ju inte heller så kul.
Undrar om något alternativ på marknaden har bättre IP-klass?
t.ex. http://www.matting.se/standard.aspx?pageCode=PRODUCT INFO&category=O-06-1165&itemNo=795234
Men jag hittar ingen IP-info om denna ...
Så föreligger det risk för droppande vatten ska klassen vara minst IPx1, osv ...
... enligt mig alltså. Det svåra är väl att bedöma risken. Men en powerport i bänkskivan precis bredvid vasken verkar ju inte lysande direkt.
Du har iofs JFB i ditt hus (antar jag, för du har väl nybyggt nu). Och det tar ju ner mycket av den säkerhetsmässiga risken. Men att stå med all ström borta i köket och gästerna på väg inom några minuter är ju inte heller så kul.
Undrar om något alternativ på marknaden har bättre IP-klass?
t.ex. http://www.matting.se/standard.aspx?pageCode=PRODUCT INFO&category=O-06-1165&itemNo=795234
Men jag hittar ingen IP-info om denna ...
finns ingen krav på IP-klassning i kök.
Tror du att det skulle gå att ha en brödrost i ett kök då?
eller är brödrostar överhuvudet godkända i hemmet???
Livsfarliga maskiner...
Tror du att det skulle gå att ha en brödrost i ett kök då?
eller är brödrostar överhuvudet godkända i hemmet???
Livsfarliga maskiner...
Där sa du ett sant ord, spänningsförande tåtar helt öppna och möjliga att peta på, glödheta dessutom.el_richard skrev:
Nu ska jag rosta en kvällsmacka!
OK, så det finns verkligen inga krav på klassning i samband med vattenkranar? Trodde att det var så, eftersom det är så strikta regler i badrum med zonindelning. Där ser man. Antar att det är sunt förnuft och "oskrivna" lagar som gäller.el_richard skrev:
Kjell G
Redigerat:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 054 inlägg
japp,inge problem
Klicka här för att svara