Tjenare!

Har en elcentral i huset med gängsäkringar och JFB och en elcentral i garaget med JFB och automatsäkringar.

De är kopplade så som de ska vara och går en propp eller jordfelsbrytare så funkar huset eller garaget oberoände av det andra.

Iaf. det ligger en gammal kabel in i garaget där det gått in 5 kablar
Gröngul nolla Fas Fas och signal

Nollan och gröngul kan vi hoppa. den ena fasen är styrd på klocka inne ifrån huset. (numera är dessa 5 kablar bortkopplade) och en fas o signal kommer ifrån en trappströmbrytare inneifrån huset till en annan trappströmbrytare i garaget. som går till en lampa utvändigt.

Jag misstänker om man skulle ta detta i bruk så kommer bägge Jordfelsbrytarna att lösa då den ena får för lite mätning på nollan och den andra för för mycket och de kommer slå ifrån.

Finns det dock något annat sätt att koppla det på?

För kam man och får man koppla denna lampa separat över säkring i garaget och låta husets jordfelsbrytare gå igenom det? (alltså bara en extra säkrig redan efter de två existerande nne ifrån huset) För jag tror redan att om jag tvingas dra mer kablar i garaget så överskrider jag antalet 1.5mm kablar i vp rören och även antalet anslutnignar i doserna.

EDIT: fick höra att redan den befintliga kopplingen som förra huset ägare har ahft var olaglig. så jag kommer nog koppla från det och endast kunna tända lampan inne ifrån garaget alt med fjärrtändning.

Redigerat:
Fas och nolla MÅSTE gå genom samma JFB.
Om du tar fas från garaget in till trappkopplaren i huset, två mellantrådar tillbaka till garaget till trapp2 sedan till lampan och nollan till garagets elcentral. Då funkar det.

Det med 6 st trådar i VP röret är en standard som man får förbigå om det är nöd.

Protte

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.