5 550 läst ·
20 svar
6k läst
20 svar
Rimlig tid för centralbyte
"Nollskruven" kanske var fel benämning när man har jordfelsbrytare men det var en annan elektriker som påpekade det ett par veckor efter bytet av centralen. Den senare elektrikern var här för att dra el ner i krygrunden för installation av avfuktare. Det var egentligen därför som vi bytte elcentralen eftersom det inte kostade så mycket mer än att bara installera jordfelsbrytare. Jag satt hemma vid datorn när han plötsligt sa att han måste bryta strömmen omedelbart. Han sa att nollskruven inte var åtdragen och att vi riskerade 400V i vägguttagen men menade kanske skruven för utgående nolla från jordfelsbrytaren?
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Om centralen är skyddad av JFB får nollskruven inte vara åtdragen och man riskerar inte att få 400 volt i uttagen. All ström går genom JFB och den skulle omedelbart ha löst ut om nollskruven vore åtdragen. Om däremot bara en del av din central skulle vara skyddad av en JFB och man kopplat helt fel skulle man kunna få 400 volt i vissa delar av anläggningen/vägguttagen
Elmont: om du läser hans senaste inlägg så ser du att han menade nollskruven på JFB, alltså klämman dit kabeln ansluts, och JA om den är lös riskerar man samma fenomen som med lösa nollskruvar, dvs slumpmässig spänning (flytande nollaa)
Ok, här kommer en kvallificerad gissning (den ende som egentligen vet är elektriker nr 2 )
Elektriker nr 1 byter centraler och monterar in en JFB och separerar nollskruven.
Senare när elektriker 2 öppnar centralen så lägger han märke till att nollskruven är separerad. Ops tänker han (han har precis som de flesta elektriker fått inpräntat i hjärnan att "kontrollera så att nollskruven är dragen") Han tror att hans kollega har tabbat sig och säger därför till om ett strömavbrott. Huruvida han han hinner testa med att skruva ihop nollskruven eller inte har mindre betydelse för han inser snart att det är han som tänkt fel och inte kollegan. Detta vill han naturligtvis inte erkänna inför en kund. Han slutför sitt eget arbete och ordar säkert inte så mycket mer om den där nollskruven.
Elektriker nr 1 byter centraler och monterar in en JFB och separerar nollskruven.
Senare när elektriker 2 öppnar centralen så lägger han märke till att nollskruven är separerad. Ops tänker han (han har precis som de flesta elektriker fått inpräntat i hjärnan att "kontrollera så att nollskruven är dragen") Han tror att hans kollega har tabbat sig och säger därför till om ett strömavbrott. Huruvida han han hinner testa med att skruva ihop nollskruven eller inte har mindre betydelse för han inser snart att det är han som tänkt fel och inte kollegan. Detta vill han naturligtvis inte erkänna inför en kund. Han slutför sitt eget arbete och ordar säkert inte så mycket mer om den där nollskruven.
Det blev en väldig diskussion om en liten detalj i mitt inlägg och vissa verkar tvivla på allt jag skrev bara för att jag valde ett ord fel angående något som hände för drygt två år sedan. Inlägget (liksom tråden) handlade i huvudsak om vad det kostar att byta en elcentral. Det jag ville få fram men antagligen misslyckades med var att jag visserligen fick ett bra pris men arbetet var inte speciellt bra gjort. Jag nämnde några av de fel som hittades efter installationen. Ett ytterligare exempel var att den överblivna styrtråden till den gamla kontaktorn (för nattsänkning) hade kopplats till en överbliven säkring så att jordfelsbrytaren löste ut om man återställde säkringen.
Förhoppningsvis är det så att de högre priser som vissa har fått innebär bättre kvalitet på arbetet än vad jag fick. Ni som fortfarande tvivlar på sanningshalten i mitt inlägg får väl fortsätta med det om ni mår bättre av det. Jag har ingen som helst anledning att ljuga om detta.
Förhoppningsvis är det så att de högre priser som vissa har fått innebär bättre kvalitet på arbetet än vad jag fick. Ni som fortfarande tvivlar på sanningshalten i mitt inlägg får väl fortsätta med det om ni mår bättre av det. Jag har ingen som helst anledning att ljuga om detta.
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden