behöver ha tag i en 3g 4mm2 kvittar om det är n1xv, ekkj eller eklk. var hittar man den?
som privatperson då alltså...
sen undrar jag om t.ex. elbutik.se kan ta hem grejer från malmbergs som de inte annars lagerför? tänkte ringa och fråga men kollar här först om nån vet.
som privatperson då alltså...
sen undrar jag om t.ex. elbutik.se kan ta hem grejer från malmbergs som de inte annars lagerför? tänkte ringa och fråga men kollar här först om nån vet.
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Har du sökt på nätbutikerna ang. kabeln? Annars är det nog din lokala elfirma som gäller
Renoverare
· Gävleborg
· 8 218 inlägg
Rätta mig om jag har fel, men EKLK finns väl inte i större area än 2,5mm2?
//Patrik
//Patrik
vill ha 3g4 för att den ska klamras synligt en bra bit inomhus, helst vill jag ju ha en vit kabel men eftersom EKLK inte finns i den dimensionen så får penseln fram.
3x6/6 blir så himla tjock.. det är en enfasmatning på 16A, som kommer överbelastas emellanåt korta stunder och pga längden behövs 4kvmm.
jag har letat på nätbutikerna, det närmaste jag fann var ekkj 3x4/4 för otroliga 78kr metern... funderar på en EKLK 5G2.5 och parallella L/N samt enkel PE, men då måste jag sätta en 300mA JFB för att klara utlösningsvillkoret isåfall.
det blir dock en halvdan lösning, inte helt "fackmannamässig", därför vill jag gärna ha 4kvmm.
finns EKKJ i 2x4/4?? jag har sett 2x2.5/2.5 på clasohlsson iallafall..
3x6/6 blir så himla tjock.. det är en enfasmatning på 16A, som kommer överbelastas emellanåt korta stunder och pga längden behövs 4kvmm.
jag har letat på nätbutikerna, det närmaste jag fann var ekkj 3x4/4 för otroliga 78kr metern... funderar på en EKLK 5G2.5 och parallella L/N samt enkel PE, men då måste jag sätta en 300mA JFB för att klara utlösningsvillkoret isåfall.
det blir dock en halvdan lösning, inte helt "fackmannamässig", därför vill jag gärna ha 4kvmm.
finns EKKJ i 2x4/4?? jag har sett 2x2.5/2.5 på clasohlsson iallafall..
det lät intressant, har du provat att klamra FKK? antar att den är mer sladdrig än EKK, iofs en rätt grov area så det kanske styvar upp den lite men när jag klamrade EKK5g2.5 fick jag iaf minska klammeravståndet jämfört med vad jag brukar ha.elmont skrev:
skall ju tilläggas att denna kabeln kommer gå parallelt med en EKLK 3g2.5 så det blir inte fint att minska klammeravståndet, vill ju ha klammerna mitt för varandra, och inte går det använda TSK heller för kablarna har olika diameter...
ok, har nog nån gegga att klibba ihop kablarna med, EKLK'n är klamrad med TC så det får bli samma till FKK'n, den sitter trots allt inte i vardagsrummet som tur är, alla mer synliga ställen gäller tvåbenta letti eller APK...elmont skrev:
sätter jag TC klammerna med spikarna på utsidan så kommer kablarna så nära som möjligt, det är ju inte så extremt noga mer än att jag inte vill ha en stor fet EKKJ där som sticker ut från det övriga.. har du E-nummer på den kabeln så ska jag maila elbutik och se om de kan ta hem den, ska ändå fråga dom om de kan skaffa fram malmbergs dvärgar.
VP-rör med RK4 kanske skulle funka?
Vi körde förr FKK 5g4 till bergvärmepumpar.. Den är vit och snygg att klammra. De finns FKK 4g4. Det är nog de närmaste du kommer. Den får du nog betala 60-80kr / m för..
Finns ingen 3G4 kabel (annat än gummikabel)
Inte i något ordinarie sortiment iaf. Kanske finns någon amerikansk kabel 3G4 där dom ofta har större enfaslaster.
Sätt DMT kanal som är godkänd att dra FK löst i. Blir snyggast och billigast antagligen.
Finns ingen 3G4 kabel (annat än gummikabel)
Inte i något ordinarie sortiment iaf. Kanske finns någon amerikansk kabel 3G4 där dom ofta har större enfaslaster.
Sätt DMT kanal som är godkänd att dra FK löst i. Blir snyggast och billigast antagligen.
nu fick jag många alternativ.. VP går bort då denna kabeln även kommer gå utomhus. dessutom kommer det ju se heltokigt ut med skarvade VP rör på väggen (den ska klamras inomhus runt 4.5 meter.)
amerikansk kabel går nog också bort då de troligtvis inte har tillräcklig isolation (lägre spänning) och sen blir ju färgerna annorlunda, jag vill inte göra allt för vilda installationer mer än 110v-uttagen i garaget..
hur är det med parallelkoppling då? får man göra det med så här klena areor, och isåfall, är det nåt en elektriker skulle ha valt i ett sånt här jobbigt läge?
tänker då på en EKLK 5G2.5
då kan man ju ta svart och brun till L och blå+vit till N samt märka om den vita med blå tejp.. detta förutsätter ju då en 300mA jfb för att vara säker på utlösningsvillkor.
amerikansk kabel går nog också bort då de troligtvis inte har tillräcklig isolation (lägre spänning) och sen blir ju färgerna annorlunda, jag vill inte göra allt för vilda installationer mer än 110v-uttagen i garaget..
hur är det med parallelkoppling då? får man göra det med så här klena areor, och isåfall, är det nåt en elektriker skulle ha valt i ett sånt här jobbigt läge?
tänker då på en EKLK 5G2.5
då kan man ju ta svart och brun till L och blå+vit till N samt märka om den vita med blå tejp.. detta förutsätter ju då en 300mA jfb för att vara säker på utlösningsvillkor.