Finns det nåt lagstadgat mått på hur högt eluttag i badrum skall sitta?
Det är minst 100 cm till duschväggens närmaste kant och jordfelsbrytare finns i elcentralen.

Finns ingen regel som bestämmer vilken höjd uttag ska sitta på, utom att man inte får sätta uttag i golvet. Sen är det zon-indelningen, men där klarar du dig med marginal.

• Gilla
Dheri
  • Laddar…
Det finns en svensk standard som anger en höjd på 120cm (har jag för mig). Det innebär att en elektriker skall inte montera på lägre höjd annat än i samförstånd med beställaren. Detta gäller då i våtrum.

Men det handlar alltså om en standard som är av samma karaktär som den som rekomenderar viss höjd på strömbrytare etc.

Man frågar alltid beställaren vad han vill ha.

Ja standarden är 120 cm över golv, men den behöver man inte följa om man inte vill.

Måste man inte dessutom ha eluttag med lock i badrum (eller minns jag fel, det är ju inte lock på typ rak-uttag som sitter i badrumsskåp)?

Skall det inte alltid vara IP44 eller bättre i badrum?

Utanpåliggande minst IP21
Infällt minst IP2X eller IPXXB

snaggletooth skrev:
Utanpåliggande minst IP21
Infällt minst IP2X eller IPXXB

Och man behöver inte lock... Vad ska lock vara bra för?

el_richard skrev:
Och man behöver inte lock... Vad ska lock vara bra för?
Har man lock är det inte lika lätt för ett barn (eller en omogen vuxen) att spruta vatten direkt i uttaget med en vattenpistol. :p

//Patrik

el_richard skrev:
Man frågar alltid beställaren vad han vill ha.

Ja standarden är 120 cm över golv, men den behöver man inte följa om man inte vill.
har dom inte ändrat i nya från bör till skall?

Satte mina med lock uppe vid taket, bäst så ;)

Svårt att spilla på det är det i vart fall :D

v-g skrev:
Satte mina med lock uppe vid taket, bäst så ;)

Svårt att spilla på det är det i vart fall :D
finns det infällda snygga utag med lock? , har du nått tipps?

Mitt är utanpåsittande, kabeln går nästan direkt ut genom taket typ 1 cm i "luften". Ville inte ta hål i kaklet för en eldosa. Dessutom sitter eluttaget med dubbelhäftande tejp så även där är det "vattentätt" :)

shelby67 skrev:
den här kanske
[länk]
Kanon! tackar :)

v-g skrev:
Mitt är utanpåsittande, kabeln går nästan direkt ut genom taket typ 1 cm i "luften". Ville inte ta hål i kaklet för en eldosa. Dessutom sitter eluttaget med dubbelhäftande tejp så även där är det "vattentätt" :)

Okunskap gör att man tar fram dubbelhäftande tejp.

Borra, plugga, silicon, skruv.

Hur tror du rörmokaren fäster duschblandaren i duschen? Med tejp? ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.