Såg på jobbet idag att vi har en massa dvärgbrytare som får sin matning uppifrån. Jag har fått lära mig att dom ska matas underifrån men det kanske kvittar?

jag kopplar alltid matningen under.. men då kör jag oftast med fasskenor och dom kan ju bara sättas dit från undersidan.

En del dvärgbrytare har anslutning för fasskenor på båda hållen.

Det syndes klart och tydigt att dom är tillverkade för att ha fasskenor i botten men här hade dom använt kabel och byglat på ovansidan och sedan kopplat in lasterna i botten. Frågan är om dvärgbrytaren fungerar om den är kopplad fel?

det kommer att funka, men man undrar ju varför i all världen nån vill göra sig det extrabesväret???

Funkar precis lika bra som glödlampor där man växlat fas och nolla.

Protte

Det är till och med vissa fördelar med att ha fas skenorna på översidan tex. så kan det inte samlas saker i dom som senare kan leda till överledning( vatten, metallskräp mm). Jag köpte för några år sedan ett större antal färdigmonterade av fabrikat Legrand och dom hade satt fas skenorna på översidan och det var mer till fördel än nackel. Men själv sätter jag av nån underlig anledning alltid fas skenorna på undersidan.

Hagers faskenor (undertill) får inte användas om det finns risk för kondensering. (Var så för 10 år sedan)

Klassiskt så sitter väl skruven på en diazed undertill på varje säkring.
Men på dvärgbrytarna har man sett det praktiska då det mesta kablaget kommer uppifrån till en central.

Protte

Protte

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.