Om man skall anmäla ihopslagning av två abonemang och samtidigt höja mätarsäkringen på det nya abonemanget.
Hur skriver man detta på föranmälan?
Jag har behörighet men arbetar inte så mycket med detta så jag har aldrig fyllt i en sådan föranmälan.
Finns det någon bra anvisning någonstans på nätet?
Hur skriver man detta på föranmälan?
Jag har behörighet men arbetar inte så mycket med detta så jag har aldrig fyllt i en sådan föranmälan.
Finns det någon bra anvisning någonstans på nätet?
Blanketterna skiljer sig lite beroende på nätägare, men det brukar finnas en ruta där man kan skriva sånt som inte passar någon annanstans på blanketten. Om du är osäker kontakta kundtjänst, de brukar vara hjälpsamma.
Eftersom jag jobbar med detta dagligen:
Gör som Rrrrr föreslagit: Skriv i stora rutan längst ner.
Notera vilket ab som skall avslutas, mätarställningen samt datum när mätaren togs ner.
Notera vilket ab som skall höjas, till vilken säkring, mätarställning samt datum.
Gör som Rrrrr föreslagit: Skriv i stora rutan längst ner.
Notera vilket ab som skall avslutas, mätarställningen samt datum när mätaren togs ner.
Notera vilket ab som skall höjas, till vilken säkring, mätarställning samt datum.
Å det enda som skiljer i södra landet är att nätägaren plockar ner mätaren. Annars skriver man precis som bax...bax skrev:
Skriv ett uförligt dokument på sidan om och bifoga den.
1 abb ska sägas upp.
1 abb ska höjas.
1 abb ska sägas upp.
1 abb ska höjas.
Njaä...helst inte ett papper på sidan om.
Hellre då två separata Färdiganmälan. En för avslut. En för höjning.
Men allra helst båda på samma papper, man får då bättre överblick vad som hänt.
Och, Floppman, vi plockar också oftast ner mätaren.
Men ibland kommer installatören in på kontoret med både mätare och Färdiganmälan i famnen, och då är det bara att konstatera faktum, men det är helt ok.
Hellre då två separata Färdiganmälan. En för avslut. En för höjning.
Men allra helst båda på samma papper, man får då bättre överblick vad som hänt.
Och, Floppman, vi plockar också oftast ner mätaren.
Men ibland kommer installatören in på kontoret med både mätare och Färdiganmälan i famnen, och då är det bara att konstatera faktum, men det är helt ok.
1 anmälan för uppsägning
1 anmälan för uppgradering
skriv i rutan där nere vad anmälan avser.
OCH bifoga ett papper som beskriver förloppet utförligt. Dom är tröga i huvudet ibland...
1 anmälan för uppgradering
skriv i rutan där nere vad anmälan avser.
OCH bifoga ett papper som beskriver förloppet utförligt. Dom är tröga i huvudet ibland...
Nä, skriver på datorn.... Annars skäms man ju 
Kan man som lekman fylla i en sådan anmälan. Skulle behöva flytta min mätare när jag byter central, dvs bryta plomberingen. Kan jag då fylla i en anmälan för omplombering även om jag inte har behörighet?
Nej, där kommer en behörig elektriker in i bilden. eller en som jobbar på en firma som har elbehörighet.
skulle ju iofs vara kul att se hur nätägaren reagerar om en ickebehörig skickar in en färdiganmälanoch skriver "jag flyttade er mätare ner till källaren istället för övervåningen"
jag vågar dock inte skriva en sån
jag reparerade nätägarens servisledning själv när ett träd "råkade" falla åt fel håll..
det hade ju blivit dyrt för mig att lyfta luren och säga att jag rev ner deras koppartrådar, sen hade säkert vattenfallgubbarna kommit dit och hängt en ful Alus istället, så jag rotade fram 3 porslinsisolatorer och 50 meter tråd ur "lagret" , knallade några hundra meter bort till en stolpe med en säkringslåda för min matning, skruvade ur, lagade och skruvade i igen..
allt frid och fröjd.. det var dock när ag hade den gamla snurr-mätaren, med den nya ser de ju att man bryter matningen och då kanske de skickar ut en gubbe medan man klättrar i deras stolpe och tvinnar koppartråd..:eek:
jag vågar dock inte skriva en sån
jag reparerade nätägarens servisledning själv när ett träd "råkade" falla åt fel håll..
det hade ju blivit dyrt för mig att lyfta luren och säga att jag rev ner deras koppartrådar, sen hade säkert vattenfallgubbarna kommit dit och hängt en ful Alus istället, så jag rotade fram 3 porslinsisolatorer och 50 meter tråd ur "lagret" , knallade några hundra meter bort till en stolpe med en säkringslåda för min matning, skruvade ur, lagade och skruvade i igen..
allt frid och fröjd.. det var dock när ag hade den gamla snurr-mätaren, med den nya ser de ju att man bryter matningen och då kanske de skickar ut en gubbe medan man klättrar i deras stolpe och tvinnar koppartråd..:eek: