1 547 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Tack!
I torsdags fick jag ett telefonsamtal från min fru som med lite lätt panik undrade varför många lampor inte gick att tända, men ändå var alla proppar hela. Eftersom jag har läst i detta forum om huvudsäkringar, tänkte jag att det kanske var det. Bad frun att prova spisen om den funka
de normalt eller betedde sig underligt. Efter lite tjat så prövade hon, och den var givetvis lite konstig.
Så då fick jag henne att hämta skruvmejsel och öppna huvudsäkringshållaren i gjutjärn från 30-talet och byta en säkring som var lite bränd på toppen. Det gick bra, men hon blev lite orolig när det blixtrade till.
Hade aldrig ordnat sig så bra om jag inte läst om liknande saker i detta forum.
de normalt eller betedde sig underligt. Efter lite tjat så prövade hon, och den var givetvis lite konstig.
Så då fick jag henne att hämta skruvmejsel och öppna huvudsäkringshållaren i gjutjärn från 30-talet och byta en säkring som var lite bränd på toppen. Det gick bra, men hon blev lite orolig när det blixtrade till.
Hade aldrig ordnat sig så bra om jag inte läst om liknande saker i detta forum.
Att tänka på när men ber någon utan kunskap att byta en huvudsäkring:
Skruva ut propphuven, ta bort den trasiga säkringen.
Stoppa in den nya säkringen i propphuven.(den man skruvar ut)
Skruva sedan in propphuven.
INTE STOPPA IN SÄKRINGEN FÖRST, (då får man en stöt)
Finns faktiskt människor som gjort det, vilket man kan förstå om man inte har någon kunskap om el.
Skruva ut propphuven, ta bort den trasiga säkringen.
Stoppa in den nya säkringen i propphuven.(den man skruvar ut)
Skruva sedan in propphuven.
INTE STOPPA IN SÄKRINGEN FÖRST, (då får man en stöt)
Finns faktiskt människor som gjort det, vilket man kan förstå om man inte har någon kunskap om el.
Är väl ingen skillnad på huvudsäkring eller annan säkring?
Ovanstående påpekade jag också för min fru, men fick ett syrligt "jag vet väl hur man byter en propp" tillbaka. Försökte också få henne att bara använda en hand när hon skruvade med propparna, men det vet jag inte om jag lyckades med.
Ovanstående påpekade jag också för min fru, men fick ett syrligt "jag vet väl hur man byter en propp" tillbaka. Försökte också få henne att bara använda en hand när hon skruvade med propparna, men det vet jag inte om jag lyckades med.
Om man skall byta säkringar är det absolut säkraste (och ett krav egentligen) att bryta bort belastningen med ev. huvudbrytare el. liknande för att undvika en ljusbåge som kan orsaka personskador och inte minst materiella skador (nu var jag kanske lite överdramatisk, men det kommer att hända vid lite större belastningar).
snaggletooth skrev:Om man skall byta säkringar är det absolut säkraste (och ett krav egentligen) att bryta bort belastningen med ev. huvudbrytare el. liknande för att undvika en ljusbåge som kan orsaka personskador och inte minst materiella skador (nu var jag kanske lite överdramatisk, men det kommer att hända vid lite större belastningar).
"nu var jag kanske lite överdramatisk"....nej det var du inte...det behövs inte många såna gnistor före du riskerar dålig kontakt, och därmed att det blir mycket varmt i säkringsskåpet...lägg då till lite damm och annat gott....då blir det inte bara en säkring som ska bytas.....
FLKR
Klicka här för att svara