2 896 läst ·
21 svar
3k läst
21 svar
Kablage
Sida 1 av 2
Jaja.. Efter att ha renoverat vårt hus i omgångar under snart 10 år har jag såklart källaren full med pryttlar.
Nu behöver jag EKK kablar för att dra fram elen genom källaren och upp till mitt första infällda elutag i det rum där jag håller på och drar om elen.
Problemet är bara att jag har säkert 5 rullar med vad som ser ut som mer eller mindre identiska sladdar..
Alla har plasthölje kring 3 ledare som i sin tur har varsitt plasthölje i sig (blå,brun,gul/grön).
Hur sjutton vet jag vilken av dessa sladdar som är EKK och vilka som är något annat? Exakt vad innebär det när en sladd är en EKK sladd?! Har det med styvhet att göra eller vad? Att dom är speciellt testade?
Nu behöver jag EKK kablar för att dra fram elen genom källaren och upp till mitt första infällda elutag i det rum där jag håller på och drar om elen.
Problemet är bara att jag har säkert 5 rullar med vad som ser ut som mer eller mindre identiska sladdar..
Alla har plasthölje kring 3 ledare som i sin tur har varsitt plasthölje i sig (blå,brun,gul/grön).
Hur sjutton vet jag vilken av dessa sladdar som är EKK och vilka som är något annat? Exakt vad innebär det när en sladd är en EKK sladd?! Har det med styvhet att göra eller vad? Att dom är speciellt testade?
Renoverare
· Gävleborg
· 8 218 inlägg
Ahh, det skär i öronen att höra ordet "sladdar" till installationskabel...
Du kan bl.a. se på ledaren vad det är för kabel..
Är det en enda kopparledare (kardel) så är det förmodligen EKK eller dyl.
//Patrik
Du kan bl.a. se på ledaren vad det är för kabel..
Är det en enda kopparledare (kardel) så är det förmodligen EKK eller dyl.
//Patrik
Medlem
· Västerbottens län
· 18 057 inlägg
eller EKLK eller EKRK.
Ser man inte skillnaden på sladd och kabel så ska man inte ge sig på att helrenovera elsystemet med de kunskaperna.
Protte
Ser man inte skillnaden på sladd och kabel så ska man inte ge sig på att helrenovera elsystemet med de kunskaperna.
Protte
Äh, felaktig terminologianvändning är knappast sällsynt här.prototypen skrev:
Jag har ett antal buntar med installationskabel liggandes och försöker identifiera om någon av dem är EKK så jag kan använda den mellan det rum jag håller på och jordar och proppskåpet i källaren.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 057 inlägg
Jag säger det igen, vet du inte skillnaden på kabel så kanske du inte ser skillnad på annat elektriskt också.
Protte
Protte
Medlem
· Västerbottens län
· 18 057 inlägg
Med så små kunskaper så bör han gå i "lära" hos någon som kan lite mera, det går inte att lära sig elsäkerhet på ett forum.
Attityden är en sladd hit eller dit, ska det va så svårt.
Protte
Attityden är en sladd hit eller dit, ska det va så svårt.
Protte
www.gelia.se/upload/233/kabelguide_0609.pdfMangan skrev:
Jag kan inte se att han har den attityden. Han skriver inte ens att han ska göra det själv.prototypen skrev:
Redigerat:
Jag antar att du pratar om någon helt annan forumtråd nu.. För jag försöker ju få reda på hur jag mha visuelll besiktning kan särskilja en EKK kabel från andra kablar.prototypen skrev:
Har en rulle ganska styv kabel med 3 ledare i sig som har en kardel vardera. Det står inget tryckt på manteln...
Äh, jag får väl köpa nytt igen då..
Redigerat:
Renoverare
· Gävleborg
· 8 218 inlägg
EKK:

EKLK:
http://www.beijerbygg.se/ImageVault...300/id_10544/scope_128/ImageVaultHandler.aspx
EKRK:
Rätt lik EKLK.
//Patrik
EKLK:
http://www.beijerbygg.se/ImageVault...300/id_10544/scope_128/ImageVaultHandler.aspx
EKRK:
Rätt lik EKLK.
//Patrik
Och om du har en vanlig källarvåning kan du använda EKK, EKLK eller EKRK. Är det ett fuktigt utrymme faller EKRK bort. Klipp av en liten bit av varje och fråga nån elektriker, oftast står det EKK eller EKLK på kabeln, på EKRK står det inget.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 218 inlägg
Har du en hyfsat torr källare ska det vara OK med EKK, EKLK och EKRK (kulo).
Kopparledaren är solid i alla dessa.
Är den flertrådig är det FK** eller MK** eller RK**.
RKK t.ex.är hyfsat vanlig, men ska inte användas till fast installation. De andra kombinationerna tror jag är ovanliga alt finns inte alls.
Kontentan, är kopparledaren solid och din källare utan kondenserande fukt ska du kunna använda kabeln.
Kopparledaren är solid i alla dessa.
Är den flertrådig är det FK** eller MK** eller RK**.
RKK t.ex.är hyfsat vanlig, men ska inte användas till fast installation. De andra kombinationerna tror jag är ovanliga alt finns inte alls.
Kontentan, är kopparledaren solid och din källare utan kondenserande fukt ska du kunna använda kabeln.