Hej, nån som vet på ett ungefär hur mycket el-golvvärme drar
i energi, har ca 19 kvm golvvärme som jag funderar på om det
är värt att hålla på å stänga av dagtid när man inte är hemma?

har fått för mig att det drar iväg många slantar på att ha den igång
dygnet runt...

Om den har en maxeffekt på 2000w t.ex. då du har den till 19 kvm så drar det ju några kWh om dygnet, allt beror ju på hur den ligger med isolering under och mycket annat, att du skulle spara på att stänga av den under dagen tror jag inte alls på då när du slår på den igen så går det åt mycket energi till att värma upp igen.

Snarare då att du har temperatursänkning på dagen men samma där det går ju åt energi när det skall värmas upp igen så några stora besparingar tror jag inte på.

Nu går ju inte golvvärmen på full effekt hela tiden förhoppningsvis för då blir det ju 40 kWh om dygnet nu vintertid men räkna 1000w i timmen så har du ungefär 20 kWh om dygnet i förbrukning för dom 19 kvm.

=O 20 kwh om dygnet!! det var ju iofs relativt mycket, som hållt på å bytt alla glödlampor 25watt till diodlampor på 1.3 watt för att spara engeri...

Nu ska jag baske mig sänka värmen och stänga av en av dom... ( det är 3 st separata)

hur många grader har du den på då?

Du kan väl kontrollera hur mycket den går under ex. 2-3 timmar. Du ser ju på LED på termostaten om den är igång eller ej.

Om du har en rimlig isolering så går den troligen inte mer än 20-30% av tiden, dvs om vi antar 2kw, och 30% gångtid så handlar det om ca 15kwh per dygn.

Att stänga av den dagtid ger troligen mycket lite besparing, golvvärme är trögt, så det tar troligen 2-4 timmar innan golvet svalnat av, sedan kan det ta ett par timmar med full effekt att få igång det igen, du kanske sparar en halv till en kwh om dagen (min gissning, med VÄLDIGT många felfaktorer).

crue skrev:
hur många grader har du den på då?
den är inställd på 24grader...

ok så för att få någon form av besparing är det till å fimpa den i veckodagarna och slå
på den på fredagkväll och av på måndag morgon...

18 grader ställer jag gollvvärmen i duschen på! det räcker för att golvet inte ska va iskallt.

jag stänger av värmen (luftvärmepump) i huset när jag åker till jobbet, sen är jag borta 11-12 timmar och då tycker jag inte det är nån ide att värma för kråkorna (gammal stuga med kass isolering) när jag kommer hem så sätter jag på Lvp igen på 22 grader och tänder i braskaminen i vard. rummet och i kakelugnen i sovrummet så blir det varmt på en timme igen, jag värmer bara kök, vard rum och sovrum på vintern. LVP'n klarar av att hålla 22 grader även om det är -18 ute men jag eldar för att få ner räkningarna.

jo nåt måste till å ändras, jag har en beräknad förbrukning på 26.000 kwh per år...
och huset är 1½ på 115 kvm... eller det kanske är normalt??

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.