Hej!

Jag har problem med att min automtasäkring till uttagen utomhus går löser direkt så fort man startar en vinkelslip eller liknande så jag tänkte byta den snabba 10A mot en trög.

Är det någon som vet hur man gör?

Mvh

Tja, det är inte alls svårt, se bara till så att centralen är spänningslös innan du börjar skruva.

Det finns två skruvar på automatsäkringen. Skruva loss båda, knäpp loss säkringen och klicka dit en ny och skruva fast den som innan. Det kommer av sig själv hur du ska göra när du kollar på det.

//Patrik

Man kan behöva skruva bort hela den så kallade fasskenan som oftast sitter mellan säkringarna. En elektriker bör även räkna på om det är okej att byta ut säkringen mot en trög, men i de allra flesta fall så är det inget problem. (Många sätter in tröga säkringar till allt vid nyinstallation, utan att räkna något alls på det.)

Hej!

Var hittar man bra billiga säkringar?

Om det är så enkelt som Patrik beskriver, behöver man då bryta strömmen och hur gör man de då smidigast?

Mikael_L
Bambi skrev:
Om det är så enkelt som Patrik beskriver, behöver man då bryta strömmen och hur gör man de då smidigast?
Strömmen ska du absolut bryta ifall du börjar mixtra i en elcentral.
Det kan nämligen finnas strömförande prylar lite här och var, det är trångt för fingarna och dessutom kan en t.ex. en ledning lossna någonstans medan du håller på och falla ner på dina händer osv osv.

Smidigast vet jag inte, men säkrast och bäst är att skruva ut alla huvudsäkringarna vid elmätaren, sen lägger du både säkringarna och propphuvarna i din egen ficka innan du gör något annat. Då ska det vara mycket till för att någon ska "råka" slå på strömmen.

Mikael_L
Vad är det för fabrikat på den som sitter där nu?

Bambi skrev:
Hej!

Var hittar man bra billiga säkringar?

Okej, jag får väl erkänna att jag kan ha överdrivit enkelheten lite, men om du vågar skruva i centralen och inte bara peta lite så är det ganska enkelt. :) (Brukar vara en "låssprint" under säkringen som du får "dra" i för att lossa den.)

//Patrik

Patrik, nu kanske det sitter fasskena där och inte nya typen av Hagers säkringar så då är det ett elände att byta. Är det nya Hager så är det så enkelt som du skriver.

Protte

Mikael_L
Överhuvudtaget är väl byte av komponenter i en elcentral inte det allra lämpligaste nybörjarprojektet.
Dels kan det, som redan nämnts, bli rätt mycket losskopplande. Sen gäller det att få allt på rätt plats igen och inga spretande kabeländer, få in kablar tillräckligt långt i kopplingsterminalerna och slutligen dra dessa "lagom" hårt - inte för löst inte för hårt.

OK, med allmän händighet förvärvad ifrån allmänt pulande med allt möjligt mekaniskt så fixar väl rätt många detta, men det är som sagt ingen barnlek iaf.

prototypen skrev:
Patrik, nu kanske det sitter fasskena där och inte nya typen av Hagers säkringar så då är det ett elände att byta. Är det nya Hager så är det så enkelt som du skriver.

Protte
Precis, men vågar han skruva så går det att byta säkringen relativt lätt. Bara att lossa på fasskenan på de närmsta säkringarna och böja ut den.

//Patrik

Hej!

Kollade på centralen nu, det var Hager. Däremot satt det B10 resp C10 på 2 av 5 säkringar som gick till, VVS nedre del, som skulle säkras med 16A enligt listan på dörren.

Det är väl ingen fara att säkra med lägre så länge det funkar?

Det var väldigt lite på varje säkring, te x en B10 hade ett elelement uppe, en hade uttag sovrum och uttag resp belysning i stora rummet var avsäkrat var för sig, det är juh bra :)

Står C10 för trög säkring?

C10 är en trög 10A säkring. I dagens läge får du även säkra 1,5mm2 med 13A och får där ut 700W extra.

Mikael_L
Stener skrev:
C10 är en trög 10A säkring. I dagens läge får du även säkra 1,5mm2 med 13A och får där ut 700W extra.
OM man kollar att förläggningen och sammanlagring map värme fortfarande är inom marginalen.
Sen ska man egentligen även räkna på utlösningsvillkoret (vare sig man byter till kraftigare säkring eller trögare karaktäristik).

Stener skrev:
Du kan säkra 1,5mm med 16A säkring under gynnsamma förutsättningar också eller bara 6A om det vill sig illa, därmed sagt att man inte bara kan byta rakt av utan att räkna på det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.