Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Startar en tråd om uppenbart hempuleri.
Detta hittade jag på ett vandrarhem i Närke.
Vid tvättstället (det finns även dusch i utrymmet också) sitter ett uttag, en skarvsladd ner bakom toaletten och sedan till ett värmeelement.
Det ska ju vara JFB på uttag i våtutrymme, så ute i hallen så hittade jag elcentralen och ett uttag med en ipluggad JFB och det torde vara kabeln som går till uttaget och det var nog en EKK med stickpropp längst ut.
Flera saker var nog rätt men inte.
Installationen i övrigt var uppenbart hempuleri men inte så värst hemskt ändå.
Prototypen
Detta hittade jag på ett vandrarhem i Närke.
Vid tvättstället (det finns även dusch i utrymmet också) sitter ett uttag, en skarvsladd ner bakom toaletten och sedan till ett värmeelement.
Det ska ju vara JFB på uttag i våtutrymme, så ute i hallen så hittade jag elcentralen och ett uttag med en ipluggad JFB och det torde vara kabeln som går till uttaget och det var nog en EKK med stickpropp längst ut.
Flera saker var nog rätt men inte.
Installationen i övrigt var uppenbart hempuleri men inte så värst hemskt ändå.
Prototypen
Gelia jordfelsbrytare också. KVALITE!!prototypen skrev:Startar en tråd om uppenbart hempuleri.
Detta hittade jag på ett vandrarhem i Närke.
Vid tvättstället (det finns även dusch i utrymmet också) sitter ett uttag, en skarvsladd ner bakom toaletten och sedan till ett värmeelement.
Det ska ju vara JFB på uttag i våtutrymme, så ute i hallen så hittade jag elcentralen och ett uttag med en ipluggad JFB och det torde vara kabeln som går till uttaget och det var nog en EKK med stickpropp längst ut.
Flera saker var nog rätt men inte.
Installationen i övrigt var uppenbart hempuleri men inte så värst hemskt ändå.
Prototypen
Jag var på scandic hotell i UMEÅ, brevid det jordade vägguttaget vid spegeln i sovrummet (en typisk hotell möbel med spegel, kylskåp, mm)
satt det märklapp med texten "OBS OJORDAT"
Hotell möbeln med det innbyggda uttaget matades via en stickpropp som i sin tur gick till ett ojordat vägguttag...
Nu kan det ju vara så att det är lagligt, men u mina ögon så känns det fel...
/Richard
satt det märklapp med texten "OBS OJORDAT"
Hotell möbeln med det innbyggda uttaget matades via en stickpropp som i sin tur gick till ett ojordat vägguttag...
Nu kan det ju vara så att det är lagligt, men u mina ögon så känns det fel...
/Richard
Moderator
· Stockholm
· 57 801 inlägg
Det borde väl bero på om det finns några andra jordade uttag i rummet, man får inte blanda.
Man kan väl anta att övriga uttag i rummet var ojordade också. Förmodligen är det inte 'icke tillåtet' eftersom man ka stoppa en jordad skarvsladd i ett ojordat uttag (och släpa ut den i trädgården). Däremot måste det väl betraktas som vilseledande men nu fanns ju skylten där...
Detta hittade jag i ett styrskåp för frånluftsventilation i ett mindre hyreshus.
Är inte säker på att det är frågan om hempuleri, men man kan hoppas. För om det är en godkänd installatör som har gjort det så är det riktigt skrämmande.
För det första så såg det ut som ett riktigt skatbo, nya kontaktorer och motorskydd. Ser ju riktigt bra ut.... men vänta nu är de inkopplade rätt?
Fanns ingen förregling mellan hög och låg-fart. Motorskydden var rätt monterade och rätt inställd märkström. Men vad hjälper det när ingen av kontakterna har används?
Slutade med att det blev en stor renovering av skåpet.
Är inte säker på att det är frågan om hempuleri, men man kan hoppas. För om det är en godkänd installatör som har gjort det så är det riktigt skrämmande.
För det första så såg det ut som ett riktigt skatbo, nya kontaktorer och motorskydd. Ser ju riktigt bra ut.... men vänta nu är de inkopplade rätt?
Fanns ingen förregling mellan hög och låg-fart. Motorskydden var rätt monterade och rätt inställd märkström. Men vad hjälper det när ingen av kontakterna har används?
Slutade med att det blev en stor renovering av skåpet.
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Kan hålla med om att det där såg ut som ett skatbo, men de exempel som tagits upp verkar mera vara "på-jobbet-puleri" snarare än "hemma-puleri" för att ankyta till stora tråden om behörighet, dvs.
http://www.byggahus.se/forum/el/69195-stora-traden-om-behoerighet.html
Men även om jag inte går och fotar mina polares eventuella hemmapulerier så har jag en att bjuda på också. Det var det första mina ögon såg när jag klev in på et hotellrum...i Turkland. Vad tror ni, dags för elrevision?
http://www.byggahus.se/forum/el/69195-stora-traden-om-behoerighet.html
Men även om jag inte går och fotar mina polares eventuella hemmapulerier så har jag en att bjuda på också. Det var det första mina ögon såg när jag klev in på et hotellrum...i Turkland. Vad tror ni, dags för elrevision?
norrbottenstorpet skrev:Kan hålla med om att det där såg ut som ett skatbo, men de exempel som tagits upp verkar mera vara "på-jobbet-puleri" snarare än "hemma-puleri" för att ankyta till stora tråden om behörighet, dvs.
[länk]
Men även om jag inte går och fotar mina polares eventuella hemmapulerier så har jag en att bjuda på också. Det var det första mina ögon såg när jag klev in på et hotellrum...i Turkland. Vad tror ni, dags för elrevision?
Jag diggar noll-"plinten"...
Men...det verkar vara nåt slags tvåfas, "open delta"??
Vid en genomgång av elen i vårt nya hus hittade jag följande brister:
Jordfelsbrytare monterad i undercentral dit endast fas och nolla fanns framdraget, efter JFB var jordade uttag kopplade (badrum).
Utökad fast installation med RKK och SKK.
Uttag till diskmaskin installerat i uttag för spis (trefaser+jord).
EKRK klammrad på vägg (två meter upp) med 1 meter mellan klammrarna.
Jordfelsbrytare monterad i undercentral dit endast fas och nolla fanns framdraget, efter JFB var jordade uttag kopplade (badrum).
Utökad fast installation med RKK och SKK.
Uttag till diskmaskin installerat i uttag för spis (trefaser+jord).
EKRK klammrad på vägg (två meter upp) med 1 meter mellan klammrarna.
Skulle någon kunna posta en bild på hur det normalt skall se ut i ett kopplingsutrymme?
Hur en pedantkoppling ser ut kan jag föreställa mig, men vad är en acceptabel nivå?
De centraler jag har tittat in i har sett ut som skatbon allihopa, och i elskåp på större maskiner brukar det vara mycket prydligt med alla trådar i någon sorts skenor med lock och "fingrar" på sidorna.
Hur en pedantkoppling ser ut kan jag föreställa mig, men vad är en acceptabel nivå?
De centraler jag har tittat in i har sett ut som skatbon allihopa, och i elskåp på större maskiner brukar det vara mycket prydligt med alla trådar i någon sorts skenor med lock och "fingrar" på sidorna.
Visst är det skrämmande med taffliga elinstalltioner, men vi måste ändå ha klart för oss att vi spelar i den absolut lägsta divisionen. Jag vet inget mer om bakgrunden till dessa bilder, men betrakta och begrunda!
lite elbilder från thailand....
lite fler bilder från thailand... detta var utanför en bungalow som en svensk resebyrå säljer resor till!















