14 774 läst ·
19 svar
15k läst
19 svar
1 fas spis, vilken kabel
Sida 1 av 2
Hej,
En spishäll och inbyggnads ugn skall kopplas in i en gammal lgh med renoverat kök.
Matningen är 1-fas 20 A och det ser ut som 3x4 dock saknas anslutningskabel till spisen.
Vad skall jag använda för kabel? Det är väll knappast okej att hänga fk från dosan?
Ungen följde det med kabel till 3x1,5...
Jag har det gamla vu och anslutningsproppen kvar av modell med 3 flatstift i bredd.
//Per
En spishäll och inbyggnads ugn skall kopplas in i en gammal lgh med renoverat kök.
Matningen är 1-fas 20 A och det ser ut som 3x4 dock saknas anslutningskabel till spisen.
Vad skall jag använda för kabel? Det är väll knappast okej att hänga fk från dosan?
Ungen följde det med kabel till 3x1,5...
Jag har det gamla vu och anslutningsproppen kvar av modell med 3 flatstift i bredd.
//Per
RDOE gummikabel finns som 3G4 hos elbutik.se
Okej, en fråga till,
hur gör man oavsett 230 eller 400v spis med en perilex kontakt om man skall koppla in både inbyggnads ugn och häll. Det går väll inte att knö in två kablar i perilex kontakten?!
Och även om det gått så kan man ju inte ta ut ugnen då om man skulle vilja.
Som i mitt fal med 230v på 20A så kan jag ju inte sätta upp ett vanligt 230v uttag för ugnen.
Är det bara fast installation som gäller då?
Dessutom har ju ugnen endast 1,5 area är det ändå okej att koppla in den på 20A säkring?
hur gör man oavsett 230 eller 400v spis med en perilex kontakt om man skall koppla in både inbyggnads ugn och häll. Det går väll inte att knö in två kablar i perilex kontakten?!
Och även om det gått så kan man ju inte ta ut ugnen då om man skulle vilja.
Som i mitt fal med 230v på 20A så kan jag ju inte sätta upp ett vanligt 230v uttag för ugnen.
Är det bara fast installation som gäller då?
Dessutom har ju ugnen endast 1,5 area är det ändå okej att koppla in den på 20A säkring?
Har man 400V perilex, tar man en fas och leder till ett 1-fas uttag bredvid. Märker 2P+N på perilexuttaget. Så gör jag iaf.
Kan du inte säkra ner till 16A?
Då har du inga problem att sätta vanligt uttag och använda 1,5kvmm anslutningskabel.
Annars blir det problematiskt. Skulle inte använda 1,5mm2 ansl.kabel på 20A.
Kan du inte säkra ner till 16A?
Då har du inga problem att sätta vanligt uttag och använda 1,5kvmm anslutningskabel.
Annars blir det problematiskt. Skulle inte använda 1,5mm2 ansl.kabel på 20A.
Jag vet att det diskuterats tidigare men 230v 16A för spis och ugn räcker till vardags men inte alltid.
Är inte 16A för snålt?
Har inte installationsanvisningarna framför mig till ugnen (ikea) men står det angivet där vilken högsta säkringsstorlek som är godkänd för ugnen?
Är inte 16A för snålt?
Har inte installationsanvisningarna framför mig till ugnen (ikea) men står det angivet där vilken högsta säkringsstorlek som är godkänd för ugnen?
Du har bara 1-fas i din lägenhet antar jag?
Alt.1 sätt en liten normcentral i närheten (i ett köksskåp kanske) och mata den med 3G4 från den gamla spisanslutningen, med 1st 16A säkring via kabel 3G2.5 för ugnen till ett uttag och 1 st 20A säkring via kabel 3G4 till anslutningsdosa för hällen. Du kan ju skippa säkringen för hällen iofs och ta direkt från den gamla spisanslutningen kanske?
Alt.2, utöka med en ny kabel 3G2.5 från den befintliga centralen till ett uttag för ugnen.
Alt.1 sätt en liten normcentral i närheten (i ett köksskåp kanske) och mata den med 3G4 från den gamla spisanslutningen, med 1st 16A säkring via kabel 3G2.5 för ugnen till ett uttag och 1 st 20A säkring via kabel 3G4 till anslutningsdosa för hällen. Du kan ju skippa säkringen för hällen iofs och ta direkt från den gamla spisanslutningen kanske?
Alt.2, utöka med en ny kabel 3G2.5 från den befintliga centralen till ett uttag för ugnen.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Kan han inte montera ett eget perilexuttag för ugnen då? Alltså ett perilexuttag för hällen och ett för inbyggnadsugnen.
Edit: Såg nu att det kanske var det "Spinout" menade.
//Patrik
Edit: Såg nu att det kanske var det "Spinout" menade.
//Patrik
Två följd frågor:
Är det okej att dra två 16A säkringar i samma rör? 4x2,5?
Är det okej att koppla in ugnen på 20A säkring om jag sätter upp ett perilexuttag och hänger på det på sladden till ugnen?
Anslutningskabeln som följe med ugnen är bara 1,5mm2...
Det hade ju varit det enklaste!
Är det okej att dra två 16A säkringar i samma rör? 4x2,5?
Är det okej att koppla in ugnen på 20A säkring om jag sätter upp ett perilexuttag och hänger på det på sladden till ugnen?
Anslutningskabeln som följe med ugnen är bara 1,5mm2...
Det hade ju varit det enklaste!