Hej
sitter och klurar med att installera två dubbla trappbrytare i köket.
Hitintills har jag två vanliga brytare som tänder varsin taklampa. Det som jag nu vill uppnå är att kunna tända lampa 1 från brytare 1 men även lampa 2 vid behov. och detsamma från brytare 2.
På dom dubbla trapbrytarna som jag har köpt finns följande kopplingsshema.
I den befintliga "vanlig" brytarna är Fas = svar, Tändtråd = grön, (Nolla = blå som ligger direkt på lampan).
Kan någon hjälpa mej hu dessa ska kopplas in.
sitter och klurar med att installera två dubbla trappbrytare i köket.
Hitintills har jag två vanliga brytare som tänder varsin taklampa. Det som jag nu vill uppnå är att kunna tända lampa 1 från brytare 1 men även lampa 2 vid behov. och detsamma från brytare 2.
På dom dubbla trapbrytarna som jag har köpt finns följande kopplingsshema.
I den befintliga "vanlig" brytarna är Fas = svar, Tändtråd = grön, (Nolla = blå som ligger direkt på lampan).
Kan någon hjälpa mej hu dessa ska kopplas in.
Om du söker på detta forum så finns det säkert 100 snyggt uppritade scheman. Man kan koppla på två sätt. "vanligt" sätt, eller "norsk sparkoppling". Vanliga sättet (som är mer ovanligt än sparkopplingen, iaf i min värld) så kopplar du fas på L på ena brytare och tändtråd på L på den andra brytaren, sen två löptrådar X1 -> X1 och X2 -> X2. Sparkopplingen så kopplar du fas på X1 på båda brytarna tändtråd på X2 på båda och löptråd mellan L på båda..
Klicka här för att svara