Hjälpt en kompis att gräva lite. Hittade en kabel som går till ett uthus/garage. Visst låg den i ett gult rör men på ca 30 cm djup och inte utmärkt med remsa. Vad är det för regler som gäller? Jag hade för mig att det är 60 cm minimum och gul remsa en liten bit över? Om så är fallet, kan husägaren ställa byggfirman till svars för felaktig installation?

Egentlgen ska det vara 35cm till skyddsröret, så detta kan väl nästan godkännas...

Det beror på hur man tolkar reglerna. Men vill man vara säker så gäller 55cm fyllnadsdjup (60cm grävdjup). Om man lägger i gul slang behövs ingen märkremsa.

joflopp skrev:
Finns ett flertal trådar om detta och det entydiga svaret verkar vara at det inte finns något reglerat om djupet.
Kan inte riktigt hålla med där då detta regleras i standarder och det krävs skriftlig förklaring för att frångå denna..
Några exempel på minsta djup enligt EBR KJ41:
Gång- och cykelväg lågspänning - 25 cm
Orörd mark, vägområde utanför vägbana samt väg med permanent ytbeläggning - 35 cm
Befintlig bebyggelse, åkermark - 55 cm

Sen finns även svensk standard.

Standard är en sak, regler en annan. :)
Jag tvivlar på att trådskaparens kompis kan ställa entrepenörten till svars för att de inte följde standard och tvinga dem att lägga om kabeln beroende på hur avtalet såg ut.

Edit:
EBR kallar dessuton KJ för en rapport och tar 917 spänn plus moms för densamma.
SS 424 14 37 kostar mer modesta 695 plus moms. Detta borde innebära att jag kan lägga en kabel i min mark bäst jag vill då ingen kan kräva att jag ska betala för att få ta del av regler/lagar. :)

Redigerat:
joflopp idag går standard och regler hand i hand. Man kan i vissa fall frångå standard men det ska då beskrivas hur och varför. Sen om det i detta fallet bara skiljer några cm är det klart inte mycket att tjafsa om men på större jobb kan djupet stickprovas med mätinstrument t.ex. och stämmer det inte med beställningen eller standard får det göras om.
Men minsta djupet finns alltså reglerat i detalj i standard, sen kan beställaren önska djupare förläggning, t.ex 50-60 som förr i tiden.

Okej, nu kanske jag är dum och envis - men jag ser fortfarande inga regler, bara standarder. Att kraftbolagen har enats om en standard för förläggning av kraftkabel är väl kanon men några regler kan jag inte se att det är.

Vad jag kan förstå finns det inga regler som säger att jag inte får lägga jordkabel till lillstugan 15 cm ner i backen. Att det må vara hål i huvudet att göra det är en helt annan sak.

Standarder kan frångås, vilket du själv beskriver hur. Regler skall följas, oftas in absurdum. :)

Mikael_L
joflopp skrev:
Standard är en sak, regler en annan. :)
...
EBR kallar dessuton KJ för en rapport och tar 917 spänn plus moms för densamma.
SS 424 14 37 kostar mer modesta 695 plus moms. Detta borde innebära att jag kan lägga en kabel i min mark bäst jag vill då ingen kan kräva att jag ska betala för att få ta del av regler/lagar. :)
Nu snackar du i nattmössan!

Det finns en massa standards och regler som du måste följa vid vissa aktiviteter, som inte alls är allmänna, publika och gratis.
Till detta hör en massa olika direktiv såsom tryckkärlsdirektiv, LVD (som bla reglerar elsäkerhet och EMC), provning av kapslingsklasser.

Det som är gemensamt är att de oftast gäller verksamheter som inte direkt kan kallas privata och personliga, men då starkströmsarbeten är behörighetskrävande så är det så här.

joflopp skrev:
Okej, nu kanske jag är dum och envis - men jag ser fortfarande inga regler, bara standarder. Att kraftbolagen har enats om en standard för förläggning av kraftkabel är väl kanon men några regler kan jag inte se att det är.

Vad jag kan förstå finns det inga regler som säger att jag inte får lägga jordkabel till lillstugan 15 cm ner i backen. Att det må vara hål i huvudet att göra det är en helt annan sak.

Standarder kan frångås, vilket du själv beskriver hur. Regler skall följas, oftas in absurdum. :)
Visst kan man frångå standarder men då är du ute på djupt vatten om du säger att man kan göra det rakt av utan vidare, föreskrifterna säger ju att utförandet SKA vara enligt "god elsäkerhetsteknisk praxis" vilket innebär att man inte kan börja ändra på saker och ting efter eget huvud. Så nog kan man säga att det är ganska noga reglerat i alla fall.

Mikael_L skrev:
Nu snackar du i nattmössan!

Det finns en massa standards och regler som du måste följa vid vissa aktiviteter, som inte alls är allmänna, publika och gratis.
Till detta hör en massa olika direktiv såsom tryckkärlsdirektiv, LVD (som bla reglerar elsäkerhet och EMC), provning av kapslingsklasser.
Är du säker på att det inte är nattugglor du har i din avatar? Nattapor kanske? ;)

Jag dristar mig till att tro att det är så enkelt att det blandas friskt med termer utan att man alltid tänker på vad de innebär. Du säger att jag snackar i nattmössan om att standarder inte är regler och hänvisar sedan till direktiv. Direktiv är absolut inte en standard.

För att citera SAOL om ordet direktiv
"riktlinje, anvisning, föreskrift"

Wikipedia (la in SAOL eftersom Wikipedia ibland anses om mindre tillförlitlig källa) säger följande om direktiv:
"Direktiv är ett styrinstrument som används av en högre instans för att dirigera underlydande myndighet i rätt riktning mot tidigare uppsatta mål. Mer konkret handlar det om preciserade och förtydligade riktlinjer som formuleras i ett dokument som den underlydande myndigheten har att följa".

Om standard står följande att läsa.
SAOL:
"normaltyp

Wikipedia
"Standarder är dokumenterad kunskap från framstående aktörer inom industri, näringsliv och samhälle. Standarder finns för allt från skallror, cykelhjälmar, kuvertstorlekar och kirurgiska implantat till miljö- och kvalitetsledningssystem för företag och organisationer. Det finns även allt fler standarder inom tjänsteområdet. Standarder syftar till förbättrad säkerhet, ökad handel, minskade kostnader, förbättrad arbetsmiljö, samt miljö- och konsumentskydd."

Själv kommer jag från en miljö där man tydligt skiljer på regler, riktlinjer standarder och policies. Att följa en standard i min profession innebär oftast en dokumenterad kvalitetssäkring. Reglerna hämtar vi från förordningar.

För övrigt ber jag alla forumgudar om ödmjukast ursäkt för att jag dragit tråden hejdlöst från ämnet. ;)

Ska förresten erkänna att det finns något som förhindrar mig från att lägga rätt elkabel på "fel" djup till lillstugan. Eftersom jag inte är behörig elektriker hindras jag av Elsäkerhetsverkets starkströmsföreskrifter från att lägga kabel över huvudtaget. :D

Men frågan var vad som gällde och ska reglerna följas så ska standarden följas eftersom detta står beskrivet i reglerna. Att man sen kan lägga en kabel på 15 cm djup eller tom ovan mark och ändå få det att fungera är inget konstigt, men det följer inte föreskrifterna.
Och det är rätt, "du" får inte lägga starkströmskabel utan behörighet men i frågan var det en firma som gjort det och dessa har ofta egen behörighet typ BB3 eller så är det genom elfirmans behörighet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.