Hej,

Flyttade in i en lägenhet och förra ägaren lämnade två hål i väggen.

Det rör sig om sånt där eluttag som man kopplat in lampor på. Frågan är nu, hur gör jag för att koppla tillbaka detta? Har köpt plastdelen men vet inte vilken kabel som ska gå till vad?

Hjälp uppskattas!

• DSC03639.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC03641.jpg
    Skapa konto
  • DSC03646.jpg
    Skapa konto
Har du köpt rätt "plastgrej"? Du skall nog ha en med jordpinne.

Det är jordpinne på framsidan.

• DSC03645.jpg
    Skapa konto
Att lämna lägenheten i det skicket skulle jag vilja kalla "allmänfarlig vårdslöshet", börja med att bryta spänningen eller aktuell säkring i centralen och sen mäta att det är spänningslöst (om du är osäker på detta moment så överlåt det åt någon annan för säkerhets skull), sen är det bara att koppla:
Blå på N
Brun resp. Vit på P (eller L)
Gul/grön på Jordsymbol (eller PE)

Gul-grön ledare = Skyddsjord, ska kopplas in på "jordpinnen"

Blå ledare = Neutralledare, ska kopplas in på ett av de andra hålen (på "N" om den beteckningen finns).

Bilden till höger: Vit ledare = tändtråd, ska kopplas in på det sista hålet (på "L" om den beteckningen finns)

Bilden till vänster är jag osäker på, vet inte riktigt om brun är fas eller tändtråd i detta fall. Borde vara tändtråd om det sitter i taket och då finnas svart fas, men... hur länge har Wago funnits? Fanns det innan 2002?

Edit: Var lite seg så "Snaggletooth" hann före.

//Patrik

Redigerat:
Ja jag vet...man blir väldigt irriterad att lägenheten lämnades såhär.
Hursomhelst så har gamla ägaren lovat flera ggr att han ska fixa detta men inget händer så jag måste göra det själv eller anlita nån som kan.

En ytterligare fråga...ska båda blåa kablarna kopplat till samma pol och båda grön/gula?
Varför dubbel uppsättning?

79andreas skrev:
En ytterligare fråga...ska båda blåa kablarna kopplat till samma pol och båda grön/gula?
Varför dubbel uppsättning?
Ja, vidarekoppling. Se det där lamputtaget som en "mellanlandning" typ. :p

//Patrik

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.