Det finns ju en massa diskussioner om biledaren på detta forum.

Nu har jag grejjat lite i källaren, och kommit fram till ett nytt sätt att koppla på...
Skulle koppla in en ny termostat till pannan, upptäcker då att jag inte har kontakt mellan jordkabel och jord på matningen från UC. När jag öppnar strömbrytaren mellan UC och kabeln så är jorden klippt i båda ändarna och biledaren kopplad på jordplinten...

Det hade ju kunnat bli lagom spännande om någon fått för sig att bara koppla in fas, nolla och jord, utan biledare.

Kollade en annan dosa tidigare, lika kopplat där med.

Finns det någon som helst förklaring till detta som kan vara vettig, eller är det bara en stor pajjas som kopplat?

Förövrigt så var det den drygaste EKKL jag varit med om. EKKL 3G1,5 mm² Liljeholmens Kabelfabrik, heter den. När man väl fått bort yttre isolering + skärm så satt resten ihop som bara den. All isolering lossnade mest i mm-stora bitar, ledarisoleringen satt ihop rejält med isoleringen som ligger runt alla ledarna. Kan det bero på åldern, eller var tillverkningen annorlunda förr? Det hade nästan gått fortare att dra ny kabel...

Förr var det tillåtet med biledaren som skyddsjord.
Svårskalat finns av flera fabrikat.

Protte

Att klippa den gulgröna och ansluta biledarna som jord har nog aldrig varit tillåtet?

Var tillåtet förr och vi vet ju inte om det var gulgrön eller röd som var klippt...

Den var antagligen RÖD? Men även om det var tillåtet så var det nog en pajjas som kopplat. För även förr så använde man RÖD som jord (ifall den inte användes till annat).

Ser ingen annan anledning varför de skulle ha klippt röd och använt bara mantel som jord.

Jorden är gul/grön, så EKLK'n är inte så fruktansvärt gammal (övriga färger är svart och blå).

Så svårskalad som den var borde vara förbjudet, jag skulle få frispel om jag var elektriker och skulle jobba med skiten...

Drog lite EKLK som jag tror var från Ericsson, den var ju hur bra som helst att jobba med ☺

Redigerat:
Var kabeln så pass ny så var det snarare "elektrikern" som gjorde jobbet som var gammal!

Ericsson och Nexans föredrar jag. Draka kan man bli tokig på. Men även Ericsson och Nexans har ibland kass kabel när det gäller skalning.

enligt min högst personliga åsikt så tycker jag det skulle vara tillåtet att använda biledaren som jord i t.ex. kuloinstallationer, så man kunde använda en EKRK 2x1.5 till lamputtag osv.

Så du menar att man behöver klenare aria på jorden till armaturer som ansluts i lamputtag än armaturer som ansluts i vägguttag och att man inte kan ansluta nått annat i lamputtag??? Det är klart tvåledaren är några tiondelar smalare än treledaren.

biledarens 1.0mm2 tycker jag räcker gott och väl som PE i de flesta 10A installationer i bostäder.. det är min åsikt bara.. och tanken med att rationalisera bort en tråd i kabeln var att slippa böket med både biledare och gulgrön i dosor.
men jag skulle likväl kunna tänka mig att göra tvärtom, ta bort biledaren och bara använda gulgrön, som på äldre EKRK, men då får man inte lika bra skydd på kabeln som med jordad mantel

Ja, EKRK 3G1.5 är ju inte väldigt jättetjock direkt...

//Patrik

Varför inte en biledare på 1,5 mm2, det är samma sorts koppar i en gulgrön som i en biledare.

Kommer att likna amerikansk kabel med en blanktråd som skyddsjord.

Protte

Norge använder också dessa kablar.. Ganska smidiga att jobba med, där heter de PFSP

Akzid skrev:
Norge använder också dessa kablar.. Ganska smidiga att jobba med, där heter de PFSP
och är ovala har jag för mig va? fast dom liknar ju mer ameriknansk kabel med en blank koppartråd som jord, men det jag tänkte var helt enkelt den vanliga biledaren i EKRK som jord, 1.0mm2 räcker som PE i de flesta 10A grupper.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.