Fått en gammal gård i min ägo. Är kanske läge att se över elen, och i så fall vad är lämpligt att rota i först? Skall inte permanentbo där.

Inkommande el går till skåp på ladan, därifrån säkrat (porslins) till huset. Tror det är två kablar in i huset, men ej säker. Två centraler bredvid varandra (porslins) i huset. I huset finns det bla cirkulationspump och elpatron. Rummen har ogjorda eluttag rån 'förr' och det ser ut som utanpåliggande kulokabel (med metallmantel) har använts genomgående.

Att sätta dit JFB, är det en bra början? En på var central inne i huset, och sedan en på strömmen till ladan?

Är det värt besväret att byta ut kulokabeln?

Om det är värt besväret att byta ut all gammal el mot ny är nog högst personligt vad man prioriterar!

Är det gamla icke petsäkra ojordade eluttag, och några småbarn ska vistas där så skulle jag sätta in jordfelsbrytare som prio 1. Sen då du sätter in den kanske du upptäcker massa jordfel och måste då göra om mer dock..

Ska du börja byta alla uttag så är de lika bra (troligtvis ett måste) att byta all kabel. Och då du gör de är de lika bra att byta ut centralerna.. :)

Håller med Rrrrr. Jag skulle riva rubbet. Att få en JFB att fungera i ett gammalt hus är ett mirakel pga alla krypströmmar. Nya fina kablar och uttag är en bra investering och försäkring. Gamla kablar är ju alltid en brandrisk tycker jag.

Är det inte så att hydromatics och Rrrr lever på att byta ut rubbet i gamla hus? ;-)

Skämt åsido, kan det alltså vara så att det inte går att sätta dit JFB med mindre än att riva allt?

Finns det kanske något mätinstrument man kan mäta sig fram till jordfel på något vänster, innan det börjar skruvas? Eller kommer jordfelen sen när det börjar åska ändå.

Skruva ut säkringen och resistansmäta mot jord? 30ma / 220V -> 7 kohm förefaller mätbart med enkelt instrument.

Infällt montage är ganska meckigt i gamla timmerkåkar, så utanpåliggande är mer kostnadseffektivt. Aluminiummantlad kabel med biledare finns som kuloersättaren EKRK och den tåligare EKLK som också är godkänd i våtrum och råkällare. Finns krypgrund/källare/vind är det inte särskilt krångligt att dra ny el. Dock ryker ju några tusingar.

Byta ut alll el borde kunna vänta . Man har många funderingar när man börjar bo in sig. Hur man vill att dom olika installationerna skall se ut
Jordfelsbrytare är väl en bra början. Den som installerar den kan väl få det att fungera samt att du får lite vägledning om vad som bör göras med det övriga.
Jordfelsbrytare på elpannan och cirkulationspumpen skulle inte jag lägga över någon JFB i alla fall. Risk för läckströmmar är ju rätt stor och då står man där med ett vattenburet system vid 20 grader ute.

Jupp, utanpåliggande är det som gäller. Man kan isolationsmäta anläggningen med en megger. Visst tjänar jag mitt levebröd som elektriker men det är inte därför jag ger tips! Alltid otrevligt med bränder, min villaförsäkring höjs ju pga alla klantar som pillar med el... Och en gång för alla: Det finns inte 220/380 idag!!! det heter 230/400 :) Lycka till

I och med att det är gammal el i gammalt hus så tänkte jag JFB för att snabbt öka på säkerheten en smula. Vi skall ju inte bo där, men för det vill man inte att huset skall brinna ner. Skall man dessutom dra om el så blir det liksom ett Projekt som skall Planeras och tar Tid. Och det vill jag inte just nu. :-)

Lovar att jag skall försöka komma ihåg 230!

-MH- skrev:
Lovar att jag skall försöka komma ihåg 230!
Härligt... 230, 230, 230, du kommer att drömma om 230 :)

Mikael_L
Underskatta inte risken att om du/elektriker väl börja röra i några ledningar någonstanns, så slutar det med att ni måste byta ut rätt stora delar. Gammal kuhlo är många gånger såpass torr och spröd i isoleringen att det smulas sönder när man börja skruva, vrida och böja i ledarna.

Jag tycker att du ska sikta på ett totalt utbyte inom överskådlig framtid, men ta det lite lugnt just i början. Fundera på hur det framtida elen ska se ut. Var vill utöka med fler uttag, ljuspunkter osv. Köket är ofta en svag punkt, med för få uttag och säkringsgrupper till alla moderna elmaskiner vi har där.

Fundera även på utanpåliggande resp infällt. Jag tycker en utanpåliggande installation kan vara rätt prydlig och rent av snygg. I ett "kulturhus" kan det passa ändå bättre, då det är mer historiskt riktigt.

Under tiden går det att fundera på en JFB, som höjer säkerheten en hel del, men som redan påpekats kan bli svårt att få fungera.
Sen kan du väl även öppna alla kulodosor och titta i (men inte röra), kolla så det inte är någon isolering elelr anslutning som har svartnat pga av värme/gnistbildning.

Mina 5 öre...

Mikael_L
Jäsikens vad fort alla skriver... Många inlägg hann det komma ... ;)

-MH- skrev:
Skruva ut säkringen och resistansmäta mot jord? 30ma / 220V -> 7 kohm förefaller mätbart med enkelt instrument.
Kan fungera, men problemet är just att mäta med enkelt instrument. Det lägger ut en testspänning på några enstaka volt. Om din anläggning har några överslagstendenser så kanske det inte märks förrän det blir nätspänning på.
Men som en början är det en utmärkt test, förutsatt att du är såpass händig och kunnig att du inte sätter dig själv i elektriska stolen (eller var det elektriska köks-pallen ;))

alltså det finns ju två olika sorters metallmantlad kuhlokabel, den första hade förtennade ledare isolerade med naturgummi och som en andra isolering ett lager tjärdoppat papper. dessa kablar är farliga idag, ca 60 år senare, då naturgummit har torkat ut och tjärpappret har sugit till sig fukt, en sån kabel kan lika gärna lösa ut en JFB, ellr bli strömförande.
sedan finns det en annan sort, jag vet inte när de kom men runt 50/60 talet skulle jag gissa på, den har också metallmantel men ledarna är koppar med PVC-isolering, som en EKRK helt enkelt, och dessa är helt ofarliga, de kan man röra och flytta på utan att de tar skada, den gamla sorten tar garanterat skada om du rör den.

så har du dessa nyare kablar så behöver du inte göra nåt mer än att sätta i en JFB.
öppna alla dosor så ser du om det är plastisol. eller papper/naturgummi.
man ska inte förhasta sig med att byta ut gamla kablar bara för att..
oftast så är gammalt material mycket vackrare än modernt och det kan vara av värde om huset är fint i övrigt.
naturligtvis ska man inte tumma på säkerheten, jag fick själv göra om allt i min 1850 tals kåk då det var den tidiga varianten av kabel, samt enbart belysning, fanns bara 3 vägguttag i hela huset. nu har jag 12st eljo renova, allt kopplat med EKRK och APK-klammer. samt nya porslins-dosor.

Okej, det visste jag inte om kuhlo. Eller ens att det stavades med 'h'. Då får vi se om det är ny eller gammal kabel som sitter, skulle gissa att det är den nya, men får se efter.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.