16 540 läst ·
82 svar
17k läst
82 svar
Gammal gård, var börja?
Det är verkligen inget fel på det. Däremot skulle jag se det som onödigt mycket jobb att komplettera med JFB i det på det sätt du nämner.-MH- skrev:
Behåll skåpet som mätarskåp och sanera lite i det så att bara nedre raden av säkringar (9 st) blir kvar. Där kan du ansluta stigaren till huset och en ny central som sätts jämte skåpet.
Till den ansluts de trefasuttag du vill ha och grupperna som nu går via säkringarna som sitter ovanför mätaren. Här sätts även JFB och vad som mer kan önskas på ett enklare och korrekt sätt med betydligt mindre jobb.
Redigerat:
Om jag förstår dig rätt, så sätter jag upp en ny normcentral på insidan, med JFB och diverse trepoliga automater och drar ut till 3-fasuttag på utsidan igen?
Det *låter*inte enklare och med mindre jobb, men det kanske blir mer ordning på torpet, med en huvudcentraloch två undercentraler (en i huset, en i ladan).
Är det någon vits med att sätta femledare till den nya undercentralen (fyrledare till huset tänker jag inte byta)?
Det *låter*inte enklare och med mindre jobb, men det kanske blir mer ordning på torpet, med en huvudcentraloch två undercentraler (en i huset, en i ladan).
Är det någon vits med att sätta femledare till den nya undercentralen (fyrledare till huset tänker jag inte byta)?
Nej ingen normcentral i skåpet. Bort med de fyra säkringarna ovanför mätaren och de tre som är märkta hus. Lägg sen in befintlig stigare till huset på raden längst ner. En ny stigare till en ny central som sätts jämte skåpet, i den sätter du sen JFB, dvärgar mm till det du behöver.
Inte särskilt smidigt att göra om fördelningen i befintligt skåp på ett bra sätt särskilt om inte JFB ska bryta allt. Lättare att riva det som inte behövs och sen bygga vid sidan om. Det är så jag tänker, antar att du i nuläget inte har fler centraler än mätarskåpet och i huset.
Inte särskilt smidigt att göra om fördelningen i befintligt skåp på ett bra sätt särskilt om inte JFB ska bryta allt. Lättare att riva det som inte behövs och sen bygga vid sidan om. Det är så jag tänker, antar att du i nuläget inte har fler centraler än mätarskåpet och i huset.
Sorry, när jag skrev "sätta upp ny normcentral på insidan" menade jag insidan av ladan (dvs på andra sidan väggen). Det var oklart skrivet av mig.
Hmm, trist med en massa skarvande av sladdar (tex de uppe till vänster)? Får luska ut vad som krävs för normcentraler utomhus resp i lada.
Hmm, trist med en massa skarvande av sladdar (tex de uppe till vänster)? Får luska ut vad som krävs för normcentraler utomhus resp i lada.
Går det inte att sätta en liten 4-modulers normkapsling med en JFB i under huvudbrytaren och sen slanga om lite ledningar i skåpet?
Annars lite svar till dig MH.
En JFB kan ha en liten snöflingesymbol på sig, då klarar den -25°
Allt du vill skydda med JFB monterad i skåpet måste vara med 5-ledare. Har du andra matningar med 4-ledare än husmatningen måste även den ledningen vara exkluderad från JFB'n.
Annars lite svar till dig MH.
En JFB kan ha en liten snöflingesymbol på sig, då klarar den -25°
Allt du vill skydda med JFB monterad i skåpet måste vara med 5-ledare. Har du andra matningar med 4-ledare än husmatningen måste även den ledningen vara exkluderad från JFB'n.
Det var min första tanke. Det blir ganska rörig lösning verkar det som.Mikael_L skrev:
Då får jag leta efter en sådan. Ladan är inte uppvärmd heller.
Jo, så långt är jag med.
Redigerat:
Det var därför jag föreslog skåpsbyte, för att inte "röra" till det samt slippa tex den gamla HVBr. Huset direkt på mätarsäkringarna och resten från DIN-skenan uppe i mätarskåpet.
Det går givetvis att sätta normcentraler mm i det befintliga, smaksak...
Det går givetvis att sätta normcentraler mm i det befintliga, smaksak...
Försäkringsbolagen brukar ha krav på normcentraler i ekonomibyggnader. Kolla med ditt bolag.-MH- skrev:
Klicka här för att svara
