Hej!

Kan man köra både kyl/frys (kombinerad) och diskmaskin på en 10A säkring?

Troligtvis, men risken är att säkringen kan gå någon gång när du kör diskmaskinen.

En diskmaskin på t.ex 2200 watt och kyl/frys på ett par hundra watt är normalt inget problem för en 10A säkring.

Går utmärkt men skulle jag bygga nytt skulle jag inte göra så.
Förnärvarande går hela köket utom takbelysning på samma 10A som även källarens belysning går på. Detta innebär att kyl/frys, Diskmaskin och alla ev köksmaskiner typ kaffebryggare, vattenkokare och elvisp delar med 60kvm källar belysning och ett badrum. Denna säkring håller normalt men man måste ju tänka sig för att inte dra igång vattenkokaren eller bryggaren sammtidigt som diskmaskinen är i vattenvärmingsfas. Har aldrig hänt att den går om man håller sig till detta. Så i ditt fall funkar det bra men skulle jag bygga om skulle jag försöka få fram fler grupper.

En trög 10A säkring underlättar dessutom... Den löser knappast för ens 15A kontinuerligt...

En trög 10A säkring underlättar dessutom... Den löser knappast för ens 15A kontinuerligt...
Känns som man tappat lite med vitsen att ha en 10 A säkring då... speciellt om man har 1,5 mm ledningstråd.

Med 15A så löser den efter mindre än en timme.

Synd att strömvakter är så dyra, annars så borde det gå rätt bra att köra en diskmaskin med mekaniskt "programur" via en strömvakt, så att diskmaskinen stannar när man drar igång mikron, och startar igen så fort mikron stannat :)

Det är ju lätt att bygga sig. Köp ett vanligt grenuttag med master/slave-switch för en hundring.
Koppla micron i masteruttaget. I slaveuttaget kopplar du spolen på en kontaktor som bryter spänningen till diskmaskinen.

Dock är detta ett väldigt litet problem, säkringen och kablarna klarar ju som sagt överström en tid, och det är sällan man råkar köra micron samtidigt som värmaren i diskmaskinen går.

mrfrenzy skrev:
Med 15A så löser den efter mindre än en timme.
Jo kanske, men gränsen går där någonstans närmare 15A än 10 A där en trög diazed inte löser, och har man då förbrukare som varierar förbrukningen ,tex en diskmaskin som bara drar max under uppvärmning & torkning, den drar inte kontinuerligt sin märkeffekt, eller typexemplet en vattenkokare man kör några minuter, så klarar man sig.

Om man adderar alla tänkbara förbrukares effekt man har i huset, tror jag de flesta hamnar skyhögt över huvudsäkringens märkning...men man klarar sig av två skäl:
Dels kan man mer eller mindre tillfälligt dra mer ström än säkringens märkning, dels kör man inte i praktiken alla prylarna på maxeffekt samtidigt (Analogt med det man i teletransmissionsteorin kallar trunkeringsvinst, dvs tex hundra abonnenter in i telestationen klarar sig med bra mycket färre än 100("trunk"-)lednigar från stationen och vidare utåt)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.