Att räkna på alla ledningar för att minimera arean tar tid sedan ska montören ha en lista med som visar vad som ska användas var dessutom kommer vi att få ett evigt dividerande med "gränsfall" allt detta kostar sannolik massor med tid,och även det kommer kunden naturligtvis att få betala. Dessutom måste man ha ett större sortiment med mig, även det kostar pengar och tar tid.
Så hur mycket vinst det skulle bli för kunden är omöjligt att säga men troligtvis ingen eller minimal.
Dessutom närmar man sig marginalerna (elektriskt) och det är nått jag skyr som pesten.

I hus som saknar korrekt potentialutjämning är det å andra sidan dels inte säkert att en enligt elsäkerhetsreglerna korrekt jordledare tål de strömmar som uppstår, och dels kan det uppstå mer värmeutveckling i jordledare ju grövre den är.

Om vi till exempel tar ett hus där det som exempel ligger ett par volts skillnad mellan inkommande PEN och någon annan form av jordning och dessutom har mycket låg inre resistans.

Exempel en flera kubikmeter stor oljetank nedgrävd i jorden som automagiskt extraknäcker som ett många kvadratmeter stort jordtag, anslutenvia oljebrännaren till en panna som i sin tur är ansluten till varm+kallvattenrör som i sin tur är anslutna till diskbänken.

Om nu spisen får elektrisk kontakt med diskbänken i exempelfallet så kommer det gå högre ström ju grövre jordledare man har. Det som är avgörande för om det går för hög ström, förutom givetvis spänning och inre resistans på jordskillnaden, är längden kabel mellan spisen och inkommande PEN-ledare.

Jag har själv för mindre än 10 år sen bott i en lägenhet där det var spänningsskillnad mellan just spis och diskbänk. Turligt nog så var det dels diskbänk infälld i bänkskiva så spisen kunde aldrig få elektrisk kontakt med bänken (förutom om man "seriekopplar" ett gäng kastruller...) och dels verkade skillnaden bara uppstå då jag belastade min elmatning högt (t.ex. genom att slå på spisen för fulla muggar). (nära 0V spänningsfall med spisen avstängd, ca 2V med spisen på max och om jag då körde amperemätning med multimeterns ca 2*1m långa ganska klena (0.75mm2 kanske?) kablar så gick det ca 2A ström). (Spänningsskillnaden uppstod åtminstone delvis för att det var PEN+enfas draget till mätartavla inne i lägenheten).

Det jag försöker säga är att dimensioneringen på jordledaren inte nödvändigtvis behöver ha med avsäkringen att göra. Strömmen på 2A i exemplet ovan har inget med spisens avsäkring att göra, om jag hade dragit 2-3kW på annan last i lägenheten så hade jag fått 2A felström även om jag så skruvat ur proppen som ska mata spisen.

En intressant fråga är hur vanligt förekommande det är att hus dels har någon form av "ofrivilligt" jordtag (t.ex. nedgrävd oljetank) som är galvaniskt ansluten till något "nät" (t.ex. vattenledningsnätet) samtidigt som huset saknar potentialutjämning?

yxis skrev:
En intressant fråga är hur vanligt förekommande det är att hus dels har någon form av "ofrivilligt" jordtag (t.ex. nedgrävd oljetank) som är galvaniskt ansluten till något "nät" (t.ex. vattenledningsnätet) samtidigt som huset saknar potentialutjämning?
Antagligen mycket vanligt i Sverige eftersom Elsäkerhetsverket tills helt nyligen inte tyckte att potentialutjämning var något att bry sig om i bostäder.

Att inte ha någon form av ofrivilligt jordtag är nästan utsiktslöst, därför har vi systemet med skyddsjord och jordning av nollan vid transformatorn.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.