4 958 läst ·
18 svar
5k läst
18 svar
Från infällt uttag till kulodosa
Sida 1 av 2
Hej på er 
Jag försöker att dra vidare från ett infällt uttag till en kulodosa. Har införskaffat Eljo Renova uttag och förhöjningsram.
Här är en bild på uttaget monterat, inget konstigt än så länge

Här skall kabeln gå upp från listen, och däremellan skall det sitta en kulodosa

Sedan har jag kopplat vidare från de uttag märkta X ner till kulodosan

När jag kollar med min billiga clas-ohlson eldetektor så verkar det inte finnas någon ström i kulodosan, har jag gjort fel?
Tack för hjälpen
Jag försöker att dra vidare från ett infällt uttag till en kulodosa. Har införskaffat Eljo Renova uttag och förhöjningsram.
Här är en bild på uttaget monterat, inget konstigt än så länge

Här skall kabeln gå upp från listen, och däremellan skall det sitta en kulodosa

Sedan har jag kopplat vidare från de uttag märkta X ner till kulodosan

När jag kollar med min billiga clas-ohlson eldetektor så verkar det inte finnas någon ström i kulodosan, har jag gjort fel?
Tack för hjälpen
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Du har gjort fel när du kopplat in på X-plintarna. De är bara överkopplingsplintar. Brun ska in på L och blå på N.
Ett till fel du gjort är att klippa skyddsjorden.
Gör om, gör rätt!
//Patrik
Ett till fel du gjort är att klippa skyddsjorden.
Gör om, gör rätt!
//Patrik
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Finns fortfarande ingen anledning att klippa skyddsjorden. Bara att lägga den åt sidan. Tänk om man drar i skyddsjord i framtiden...Fotografen skrev:
Och eftersom h*n gjort ledarna alldels för korta så måste h'n ändå byta kabelsnutten får att nå upp till L och N-plintarna så kan h'n då även drita i att klippa jorden.
//Patrik
Tack för svaren! Då har jag misstolkat X helt
Men då vet jag hur jag skall göra iaf. Patrik, anledningen till att jag klippt jorden är som sagt att det inte finns någon jord. Jag övervägde att lämna kvar den men kabeln jag jobbar med (ner till kulodosan) är ca 1 dm lång. Om jag nu drar in skyddsjord i framtiden så får jag helt enkelt byta kabeln... för tillfället var den bara i vägen.
Anledningen till att jag har en kulodosa är att jag vill ha en förgrening. Kanske hade det gått att göra direkt i uttaget men det kändes enklare och inte lika trångt med en kulodosa. Eller vad säger ni?
Anledningen till att jag har en kulodosa är att jag vill ha en förgrening. Kanske hade det gått att göra direkt i uttaget men det kändes enklare och inte lika trångt med en kulodosa. Eller vad säger ni?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 060 inlägg
Det blir ju inte snyggt med en kulodosa sådär. En riktig elektriker hade dragit in båda kablarna direkt i dosan och ett par WAGO bakom hade fixat biffen.
Men nu är det sådär och det syns vem som gjort det.
Protte
Men nu är det sådär och det syns vem som gjort det.
Protte
Medlem
· Västerbottens län
· 18 060 inlägg
2 går ju lätt in, en åt höger och en åt vänster.
Ska det gå en uppåt också så blir det 3, 2 nedåt och en uppåt.
Ut på golvet ska nog ingen men genom väggen så då blir det en bakåt också.
Jag ser ingen fördel med dosa.
Protte
Ska det gå en uppåt också så blir det 3, 2 nedåt och en uppåt.
Ut på golvet ska nog ingen men genom väggen så då blir det en bakåt också.
Jag ser ingen fördel med dosa.
Protte
klipp aldrig jorden.... 
Jobbigt.....
Vad fick dig att tro att X va nolla eller fas?
Jobbigt.....
Vad fick dig att tro att X va nolla eller fas?
Hej!
En fråga från en intresserad åskådare. Är det inte lite vanskligt att blanda färger på fas och nolla (som jag tolkar att det är), det går in svart och vit? och ut kommer brun och blå?
Är det infällda uttaget ett vägguttag? Ser väldigt konstigt ut att bygga på det viset med en liten stump EKK emellan tycker jag.
En fråga från en intresserad åskådare. Är det inte lite vanskligt att blanda färger på fas och nolla (som jag tolkar att det är), det går in svart och vit? och ut kommer brun och blå?
Är det infällda uttaget ett vägguttag? Ser väldigt konstigt ut att bygga på det viset med en liten stump EKK emellan tycker jag.
--------------- Så kan man också göra...hen_rik79 skrev:Hej!
-----------Ingen fara, förekommer ganska ofta.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Hur ska man göra då? Utanpåliggande installationskablar finns bara med brun, blå osv.hen_rik79 skrev:
Ska man tråda om i röret bara för att få samma färg till vägguttaget? Men måste man inte fortsätta och tråda om då? Vart ska gränsen gå?
Nej, en elektriker fattar.
//Patrik
Svart och vit var vad som användes till fas och nolla förr i tiden, innan den nuvarande standarden kom.hen_rik79 skrev:Hej!
Tyvärr kan både den vita och den svarta vara nolla, det var ingen standard för det då. Men det brukar åtminstone i samma hus vara genomgående antingen svart eller vit. Så det kan vara en bra idé att ta reda på vilket av dem som är nolla i ditt hus.
Redigerat: