3 062 läst ·
12 svar
3k läst
12 svar
Fråga om jordning/jordfelsbrytare vid vatten
Jo, har en fråga om en grej som hände min vän. I hans pannrum hade det läckt ut vatten, säkert upp 3-4 dm. Vi hade ställt en fläkt där dagen innan för att blåsa varmt på rören nu i kylan. Jag vet inte själv om säkringen eller jordfelsbrytaren hade gått, de hade fått hjälp av någon granne sen och min kompis kan inte heller så det var svårt för han att förklara. Så jag tänkte fråga er som kan för det med logiska svaret vad som kan ha hänt. 
1. Vad händer om en fläkt som sitter i ett uttag med jord, utan jordfelsbrytare, dränks i vatten? Går säkringen direkt pga kortslutning?
2. Om ja, varför sägs det då att det är livsfarligt att t.ex. bada med en brödrost bredvid sig?
Då borde ju säkringen då då med då den dränks i vatten...kanske inte tillräckligt snabbt innan man hinner skadas...eller?
3. Vad händer om fläkten i uttaget skyddas av en jordfelsbrytare då den dränks i vatten?
4. Vad händer om fläkten dränks när den sitter i ett ojordat uttag utan JFB?
Tack på förhand, är så intresserad av att lära mig.
1. Vad händer om en fläkt som sitter i ett uttag med jord, utan jordfelsbrytare, dränks i vatten? Går säkringen direkt pga kortslutning?
2. Om ja, varför sägs det då att det är livsfarligt att t.ex. bada med en brödrost bredvid sig?
3. Vad händer om fläkten i uttaget skyddas av en jordfelsbrytare då den dränks i vatten?
Tack på förhand, är så intresserad av att lära mig.
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Minns det avsnittet. Lärorikt
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
1. Det är inte säkert. Beror på hur stor strömmen blir.
3 & 4. JFB kommer att lösa ut
3 & 4. JFB kommer att lösa ut
Det är svårt att få till en jordfelsström och/eller kortslutningsström stor nog att lösa ut överlastskyddet (säkring/dvärgbrytare), dvs över 10A, genom att lägga ner någon vanlig utrustning 1 kranvatten. Däremot är det inte så svårt att få till en dödlig ström (>10mA) genom kroppen.
1. Säkringen går inte. Men en viss läckström leds ut via vattnet.drum_man32 skrev:1. Vad händer om en fläkt som sitter i ett uttag med jord, utan jordfelsbrytare, dränks i vatten? Går säkringen direkt pga kortslutning?
2. Om ja, varför sägs det då att det är livsfarligt att t.ex. bada med en brödrost bredvid sig?Då borde ju säkringen då då med då den dränks i vatten...kanske inte tillräckligt snabbt innan man hinner skadas...eller?
2. Se 1. Livsfarligheten är dock inte generell. Går det ström i vattnet man vistas i så vistas man alltså i ett spänningsfält, men det beror på en massa faktorer hur mycket ström man får i sig. Jag är dock inte beredd att ställa upp som testobjekt.
3. Ganska troligt löser den JFB'n på en bråkdel av en sekund. Men är vattnet ganska rent och isolationsavstånden i fläkten stora klarar sig JFB'n. (Och då är det inte heller någon livsfara att själv vara i kontakt med vattnet)
4. Samma som i 1.
Skulle det ojordade uttaget vara JFB-skyddat så blir det samma som 3.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Jag har ett visst minne av att mythbusters jordade badkaret i avloppsringen.
I vilket fall som helst med rent vatten och med salt i kroppen så blir motståndet genom kroppen lägre, med följd att strömmen går genom kroppen. Allt enligt Kirchoff.
I vilket fall som helst med rent vatten och med salt i kroppen så blir motståndet genom kroppen lägre, med följd att strömmen går genom kroppen. Allt enligt Kirchoff.
Jag undrar över en sak.
Om nu JFB löser vid 30mA, och mindre än så är dödligt. Kan man inte ha riktigt med otur och trilla av pinn även med JFB?
Löser föresten det där apparatinbyggda JFB:n som mythbuster använd vid lägre ström än 30mA?
Om nu JFB löser vid 30mA, och mindre än så är dödligt. Kan man inte ha riktigt med otur och trilla av pinn även med JFB?
Löser föresten det där apparatinbyggda JFB:n som mythbuster använd vid lägre ström än 30mA?
Dödligheten påverkas av både strömmen och tiden för strömgenomgång.
Den här PDF'en fångar de flesta aspekterna ganska bra.
http://www.s3.kth.se/mst/edu/pdf/elsakerhet.pdf
Den här PDF'en fångar de flesta aspekterna ganska bra.
http://www.s3.kth.se/mst/edu/pdf/elsakerhet.pdf
Det är ju ett föreläsningsmaterial, så all den av föreläsaren uttalade informationen saknas, men de saker jag ville belysa är ju tillräckligt lätta att förstå ändå.
Jag googlade bara snabbt fram nåt som hade tid-ström-aspekten.
Det finns också ganska utförliga diagram, med kurvor på en tid/ström matris.
Jag googlade bara snabbt fram nåt som hade tid-ström-aspekten.
Det finns också ganska utförliga diagram, med kurvor på en tid/ström matris.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden