När jag demonterade den gamla centralen hittade jag ett 18,6 SP-rör som försvinner upp på vinden. I röret finns en röd 2,5 mm2 skyddsjord som var ansluten till jordskenan.

Någon som har en idé om vad den har eller haft för funktion? Jag önskar givetvis ta bort den.

Nåt gammalt åskskydd för rikstelefon eller antenn?

Men inte vill man väl leda in blixtnedslag till elcentralen?

Tja, man gjorde så innan potentialutjämningens tidevarv.

Men en 2,5 mm2 förslår ju inte så långt!

Kolla på vinden så kanske du hittar andra ändan:wow: förmodligen går den till en jordskena vid en antennfördelning/filter.

Jag har tittat runt på vinden men inte hittat den. Antenn är av nyare slag och förstärkaren är inkopplat i ett jordat uttag på vinden. Men vinden är stor drygt 200 kvm. så den kan säkert finnas någonstans.

Nu är ju centralen gammal (huset byggdes -34), så kan det inte vara en potentialutjämning som varit kopplad till vattenledningarna via ett expansionskärl som säket funnits på vinden en gång i tiden.

de är ju konstigt att den går ensam men de är väll någon slags jordning till nått antennrör eller dyligt.

eller så passade dom på att använda hela jordningen i kåken som antenn till en radio höhöh

Visserligen har jag hört talas om radioamatörer men att sitta med en kristallmottagare på kallvinden, nja!

Ingen som har dragit ut nollan och fasen någon gång?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.