3 720 läst ·
10 svar
4k läst
10 svar
Dra jordkabel för framtida bruk
God morgon!
Jag delar av ett rum i vår 50-talsvilla med en ny innervägg. Den befintliga elen är halvgammal och alla uttag är ojordade.
Jag tänkte sätta in några nya uttag + taklampsuttag på den nya väggen och har en fundering. Tanken är att göra så mycket som möjligt själv och låta en elektriker koppla på slutet.
Är det en bra idé att dra fram jord till de nya dosorna trots att ojordade apparater kommer att användas (eftersom den befintliga installationen är ojordad)? Jag tänker mig att jag kanske vill byta all gammal el vid något tillfälle och då är det ju smidigt om jorden redan finns framdragen.
Någon som har en åsikt?
Jag delar av ett rum i vår 50-talsvilla med en ny innervägg. Den befintliga elen är halvgammal och alla uttag är ojordade.
Jag tänkte sätta in några nya uttag + taklampsuttag på den nya väggen och har en fundering. Tanken är att göra så mycket som möjligt själv och låta en elektriker koppla på slutet.
Är det en bra idé att dra fram jord till de nya dosorna trots att ojordade apparater kommer att användas (eftersom den befintliga installationen är ojordad)? Jag tänker mig att jag kanske vill byta all gammal el vid något tillfälle och då är det ju smidigt om jorden redan finns framdragen.
Någon som har en åsikt?
Ja, absolut skall du dra fram jord.
Man får ju inte blanda jordade och ojordade uttag i samma rum, så du kan tyvärr inte sätta jordade uttag nu, men det blir ju klart smidigt när den dagen kommer.
Sedan skulle jag vilja rekommendera en jordfelsbrytare om du inte redan har det. Den ersätter inte skyddsjord, men höjer säkerhetsnivån rejält.
Man får ju inte blanda jordade och ojordade uttag i samma rum, så du kan tyvärr inte sätta jordade uttag nu, men det blir ju klart smidigt när den dagen kommer.
Sedan skulle jag vilja rekommendera en jordfelsbrytare om du inte redan har det. Den ersätter inte skyddsjord, men höjer säkerhetsnivån rejält.
Tack! Det låter vettigt.
Kan ju passa på att fråga en sak till. Hur mycket brukar elektrikerna gå med på att man gör själv. Kan jag skruva upp dosor och dra slang och kabel mellan dosorna själv och be elektrikern koppla ihop det hela?
Jag är lite orolig för att elektrikern ska hitta massa gamla mysko kopplingar från tidigare ägare och tvärvägra göra ändringar om de inte får dra om allt i hela huset. Hur grupperna är uppdelade är minst sagt konstigt, och jag har hittat några saker som inte är tillåtet t.ex. FK-kabel utan rör till takdosa samt ett ensamt jordat uttag bland de övriga ojordade (som kommer ner med en anonym EKK från taket, men trots detta går på samma säkring som de ojordade uttagen).
Allt borde säkert göras om vid något tillfälle, men inte just nu.
Kan ju passa på att fråga en sak till. Hur mycket brukar elektrikerna gå med på att man gör själv. Kan jag skruva upp dosor och dra slang och kabel mellan dosorna själv och be elektrikern koppla ihop det hela?
Jag är lite orolig för att elektrikern ska hitta massa gamla mysko kopplingar från tidigare ägare och tvärvägra göra ändringar om de inte får dra om allt i hela huset. Hur grupperna är uppdelade är minst sagt konstigt, och jag har hittat några saker som inte är tillåtet t.ex. FK-kabel utan rör till takdosa samt ett ensamt jordat uttag bland de övriga ojordade (som kommer ner med en anonym EKK från taket, men trots detta går på samma säkring som de ojordade uttagen).
Allt borde säkert göras om vid något tillfälle, men inte just nu.
Formellt får du inte göra något av ovanstående, men de flesta elektriker är ganska flexibla. Tala med den du tänkt anlita, han har säkert en hel del värdefulla synpunkter att komma med dessutom.
Hittar elektrikern allvarliga fel skall man enbart vara tacksam även om det svider i plånboken, det är trots allt billigare att reparera ett elfel än ett brunnet hus..
Hittar elektrikern allvarliga fel skall man enbart vara tacksam även om det svider i plånboken, det är trots allt billigare att reparera ett elfel än ett brunnet hus..
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Det låter ju inte som fel av karaktären "stäng av huvudbrytaren och fly för livet".
Inget illa menat 
När jag köpte hus såg allt bra ut men det var det inte. Fanns ett par vanliga uttag med fas, fas nolla :eek:
Så om man ser lite skumma saker så tycker jag att man ska kolla all el innan man lägger pengar på att dela av ett rum tex.
När jag köpte hus såg allt bra ut men det var det inte. Fanns ett par vanliga uttag med fas, fas nolla :eek:
Så om man ser lite skumma saker så tycker jag att man ska kolla all el innan man lägger pengar på att dela av ett rum tex.
Klicka här för att svara
