Idag har jag en inbyggnadsugn som är ansluten till köksväggens speciella spis-uttag. Hällen är kopplad till ugnen. (hällvreden sitter på ugnen ) Om jag ska byta ugn o häll med separata elkablar hur löser jag det då med ett spis-uttag?
 
Du monterar en kopplinsdosa och gör en fast installation av ugnen och hällen. Eller så kan du sätta upp ett till uttag. En elektriker borde fixa detta på 1 timme.
 
Perilexuttag till hällen och ett vanligt enfasuttag till ugnen.

Ingenting tar en timme. :)

//Patrik
 
Patrik_Hed skrev:
Perilexuttag till hällen och ett vanligt enfasuttag till ugnen.

Ingenting tar en timme. :)

//Patrik
Perilexuttag antar jag är dessa "special-uttag" som man ser finns vid spisanslutningar? Varför ett sådant till hällen och ett vanligt till ugnen? Eller kanske ska fråga varför har man Perilexuttag? ...hur man än vrider o vänder på det så vill jag kunna koppla både häll o ugn till strömmen, och vad jag sett så är det väl Perilexkontakter på både häll o ugn(?)
 
LAINE skrev:
Du monterar en kopplinsdosa och gör en fast installation av ugnen och hällen. Eller så kan du sätta upp ett till uttag. En elektriker borde fixa detta på 1 timme.
Ett extra uttag skall väl inte hehövas installeras om det finns kopplingsdosor för dessa Perilexuttag:-)
 
Så här är det:
Hällen ska oftast ha 2-3 faser, nolla och jord, brukar klara sig med 10A säkring. Lättast löser man detta med ett vanligt perrillex uttag (spisuttag) .
Ugnen däremot brukar oftast vilja ha 1 fas, nolla och jord 16A säkring. Det jag brukar göra då som elektriker är att jag ser till att det är 5 ledare 2.5mm2 kabel draget till spisuttaget, låter spisuttaget sitta kvar och drar en Kabel från spisuttaget, 3-ledare 2.5mm2 till ett separat uttag för inbyggnads ugnen, uttaget skall då vara godkänt att säkras med max 16A, samt att jag märker upp tydligt i elcentralen att det är 1-fasobjekt anslutet till en 3-fasgrupp (för kommande elektrikers säkerhet) .
 
El-Danne skrev:
Så här är det:
Hällen ska oftast ha 2-3 faser, nolla och jord, brukar klara sig med 10A säkring. Lättast löser man detta med ett vanligt perrillex uttag (spisuttag) .
Ugnen däremot brukar oftast vilja ha 1 fas, nolla och jord 16A säkring. Det jag brukar göra då som elektriker är att jag ser till att det är 5 ledare 2.5mm2 kabel draget till spisuttaget, låter spisuttaget sitta kvar och drar en Kabel från spisuttaget, 3-ledare 2.5mm2 till ett separat uttag för inbyggnads ugnen, uttaget skall då vara godkänt att säkras med max 16A, samt att jag märker upp tydligt i elcentralen att det är 1-fasobjekt anslutet till en 3-fasgrupp (för kommande elektrikers säkerhet) .
Oj vad jag är dålig på detta, förstår inte allt. En fas är det lika med en ledare? Två faser lika med 2 ledare?

..det där med att märka upp på centralen...gör elektriker alltid detta när du gör om elinstallationerna? Den elektriker jag hade som drog om ALL el i hela min lya satt upp ny central osv, men fick inte nån förtäckning alls hur vilket säkering som går till vad eller nått, inte en bokstav någonstans. Kan man göra det själv föresten? Eller kan det vara så att när det faktureras på annat sätt än normalt så skippar man märka upp?
 
nej för att få en fas att fungera måste du ha 2 kablar alltså en fas och en nolla.
för att 2 faser ska fungera måste du alltså ha 3 kablar 2 faser och en nolla
och med 3 faser blir de såklart 4 kablar . sen brukar man även ha en jord gulgrön eller röd färg är det på den kabeln alltså har man 5 kablar i perralex uttaget.
 
Ja, 1 fas är en ledera, 3 faser är 3 ledare, dessutom har du en jord- och med lite tur en noll-ledare i spisuttaget, finns ingen noll-ledare (vanligt i äldre spisuttag) så blir det att ringa elektriker för att dra i mer tråd.

En seriös elektriker märker upp och sätter upp ett grupp-schema bredvid centralen, för att enkelt kunna se vilket propp/säkring som går till vad, detta gäller nyinstallation eller byte av el central. Är man där och t ex kopplar in en ny värmepump eller diskmaskin, så märker jag upp vilka säkringar det är om det inte är märkt förut, resten låter jag vara omärkt eftersom det inte har med jobbet i sig att göra.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.