Hej!

På vår övervåning satte elektrikern en apparatdosa där han skarvade en inkommande grupp från undervåningen med vissa slingor på övervåningen.

I denna dosa som sitter ca 2 dm från golvlisten har en annan elektriker tänkt att sätta ett dubbelt jordat väggutag (vi vill ha ett vägguttag i denna garderob, idag sitter det bara ett täcklock).

Han sa bara "där sätter jag ett vägguttag" sen började vi snacka om annat.

Nu undrar jag om nån pedagogisk människa kan förklara hur detta ska gå? I apparatdosan finns det följande anslutningar:

1) Fas, nolla, jord från elskåpet

2) fas, nolla, antagligen belysning

3) fas, nolla, jord (till badrummet)

Förre elektrikern har kopplat samman dessa med tre torix, en för fasen, en för nollan och en för jorden.

Det är alltså två jord, tre fas och tre nollor i denna apparat.

Ett vägguttag har ju endast två anslutningar för varje (eljo trend), och man kan väl inte använda X då den är helt frikopplad?

Hur tänker denna elektriker skarva ihop detta med ett dubbelt jordat uttag? Fas, nolla och jord måste ju in och sen måste de två andra slingorna ut på något sätt.

Nån som har en idé?

Det enda jag kan tänka mig att man ansluter in fas nolla jord och ut drar jag tre nya kabelstumpar som jag sammanfogar till de befintliga torixkopplingarna. Eller finns det något smartare sätt?

/Henrik

Redigerat:
Finns det något förbud eller liknande mot att använda torix (eller liknande) i samma dosa som man också monterar ett uttag (om plats finns)?

P.S. 2dm från golvet, jag utgår från att locket ska vara skruvat då och inte bara ett såntdär lock som man sätter i takhöjd?

In i uttaget (tre trådar), ut ur uttagets vidarekopplingsplint (eller under samma skruvar) och vidare uppdelning med någon form av toppklämma. Borde funka om det inte är för trångt.
Det är inte tre olika faser, nollor och jord, det är en fas, en nolla och en jord - ihopkopplade med klämmor.
Den fastråd (och nolltråd) som går vidare är nog till en strömställare och vidare till belysning.

hen_rik79 skrev:
Det enda jag kan tänka mig att man ansluter in fas nolla jord och ut drar jag tre nya kabelstumpar som jag sammanfogar till de befintliga torixkopplingarna. Eller finns det något smartare sätt?/Henrik
Troligast kommer elektrikern att göra enligt ovan.
Om du tittar på när han gör det så får du det säkert förklarat både "pedagogiskt" och visuellt ;)

Ifö skrev:
In i uttaget (tre trådar), ut ur uttagets vidarekopplingsplint (eller under samma skruvar) och vidare uppdelning med någon form av toppklämma. Borde funka om det inte är för trångt.
Det är inte tre olika faser, nollor och jord, det är en fas, en nolla och en jord - ihopkopplade med klämmor.
Den fastråd (och nolltråd) som går vidare är nog till en strömställare och vidare till belysning.
Tänk på att om den belysningen finns i samma rum som uttaget monteras i så måste belysningen också jordas (eller vara dubbelisolerad och anslutas så att man inte lätt byter till "fel" belysning).

Varför finns det inte lampstickkontakter liknande de där platta "klass II" eurostickpropparna?

puttrix skrev:
Troligast kommer elektrikern att göra enligt ovan.
Om du tittar på när han gör det så får du det säkert förklarat både "pedagogiskt" och visuellt ;)
Eller så drömmer han om att ta extra betalt för att en störig kund "hänger" över honom. Personkemifråga.

Det är helt ok att ha torix, wago eller vad man vill bakom uttaget, så länge det finns utrymme. Detta är vardagsmat för din elektriker!

Hej!

Nu är det fixat, dock är denna kille inte så speciellt pedagogisk men det var inte så konstigt det han gjorde. Han kopplade fas nolla och jord in i uttaget, och ut klippte han till två korta fas och nolla (svart och blå) som han tvinnade ihop med befintliga torix i uttaget. Allt verkar fungera perfekt nu. Det fanns bara två jordkablar i dosan dessa kopplade han in i uttaget och på så sätt kunde han montera bort en torix som tidigare hade använts för att tvinna ihop de båda jordkablarna.

Det finns en enkelströmbrytare och lampa modell glob i garderoben men de jordade han inte. Där vet jag vi drog fram fas och nolla till brytaren och fas och tändtråd till globlampan. Allt från en takdosa i hallen.

Menar ni att han bröt mot föreskrifterna som lämnade denna lampa ojordad?

/Henrik

Gäller krav på jordning även fast anslutna armaturer? Det verkat märkligt.

hen_rik79 skrev:
Hej!

Nu är det fixat, dock är denna kille inte så speciellt pedagogisk men det var inte så konstigt det han gjorde. Han kopplade fas nolla och jord in i uttaget, och ut klippte han till två korta fas och nolla (svart och blå) som han tvinnade ihop med befintliga torix i uttaget. Allt verkar fungera perfekt nu. Det fanns bara två jordkablar i dosan dessa kopplade han in i uttaget och på så sätt kunde han montera bort en torix som tidigare hade använts för att tvinna ihop de båda jordkablarna.

Det finns en enkelströmbrytare och lampa modell glob i garderoben men de jordade han inte. Där vet jag vi drog fram fas och nolla till brytaren och fas och tändtråd till globlampan. Allt från en takdosa i hallen.

Menar ni att han bröt mot föreskrifterna som lämnade denna lampa ojordad?

/Henrik
En porslinslampa med glas eller plastglob. De behöver inte jordas.

//Patrik

Patrik_Hed skrev:
En porslinslampa med glas eller plastglob. De behöver inte jordas.

//Patrik
Tack för det, slutet gott, allting gott och man har lärt sig något nytt

/Henrik

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.