9 347 läst ·
29 svar
9k läst
29 svar
Bastukabel
Sida 1 av 2
Har köpt nytt hus och tänker dra om kabeln till Tylö-aggregatet eftersom nuvarande kabel tar en sväng inom en liten dusch (där den dessutom har en liten skada in till manteln eller vad det nu är).
Vad ska jag använda för kabel? Någon form av värme- och fuktbeständig 5G2,5?
Vad ska jag använda för kabel? Någon form av värme- och fuktbeständig 5G2,5?
Det ska tydligen finnas speciell kabel för bastuaggregat, den var oerhört svindyr.
Men det ska fungera lika bra med en EKLK 5G2.5 om kabeln som går inne i själva bastun kommer in under aggregatet och direkt in i detta. Där nere kommer det inte alls bli lika varmt som längre upp i bastun, så kabeln ska klara detta.
Men det ska fungera lika bra med en EKLK 5G2.5 om kabeln som går inne i själva bastun kommer in under aggregatet och direkt in i detta. Där nere kommer det inte alls bli lika varmt som längre upp i bastun, så kabeln ska klara detta.
Reglerna tror jag säger nåt i stilen med att: "Anslutningskabeln ska väljas enligt bastuaggregatets tillverkares anvisning"....
Gummikabel H07RN-F eller motsvarande verkar vara det som specas..Såg ngn installationsanvisning som kortast när jag surfade litet som explicit sade att PVC isolerad kabel var förbjuden.
Gummikabel H07RN-F eller motsvarande verkar vara det som specas..Såg ngn installationsanvisning som kortast när jag surfade litet som explicit sade att PVC isolerad kabel var förbjuden.
Redigerat:
Just i anslutningen där kabeln går in i aggregatet kan det bli ganska varmt...El-Danne skrev:Det ska tydligen finnas speciell kabel för bastuaggregat, den var oerhört svindyr.
Går alltså ej med EKK om den går i varma sidan av isoleringen i väggen.Elinstallationsreglerna SS 436 40 00 Utg 2 skrev:...Kabelisolering ska dock tåla
en omgivningstemperatur av minst 170 °C (se även avsnitt 703.52 för ledningssystem).
703.52 Ledningssystem
Följande fordringar gäller som tillägg:
Ledningssystem bör företrädesvis installeras utanför områdena, dvs på värmeisoleringens kalla
sida. Om ledningssystemet är installerat i områdena 1 eller 3, t ex på värmeisoleringens varma sida,
ska hela ledningssystemet i område 1 och område 3 vara värmebeständigt enligt avsnitt 703.512.2.
Metallskärmar och metallrör ska inte vara tillgängliga för beröring under normal drift.
När det gäller matningen in i bastun drar man väl vanligast elen "på utsidan", och sticker in ett rör "rakt in vid sidan av eller under aggregatet, så ¨långt ner som möjligt" och har en anslutningsdosa där man ansluter RDOEn mellan dosan och aggregatet.
Kör ett försök här också trots att man inte ska posta på flera fora (ledsen):
Jag har köpt ett hus med bastu i källaren men behöver byta matningen. Vilken kabel använder man? Har fått tips om att H07RN-F funkar, men är lite osäker på dragning och eventuell avdosning.
Jag har köpt ett hus med bastu i källaren men behöver byta matningen. Vilken kabel använder man? Har fått tips om att H07RN-F funkar, men är lite osäker på dragning och eventuell avdosning.
Från mitt Tylöaggregats bruksanvisning:
"Tylö bastuaggregat ansluts med vanlig standardledning (Fk eller EKK), godkänd för fast installation. Kabel (EKK) eller elrör läggs på utsidan av värmeisoleringen, se bild 4. Eventuell enkelledare (Fk) skyddas i elrör (VP) fram till aggregatet eller av invändigt isolerad böjlig metallslang."
"Tylö bastuaggregat ansluts med vanlig standardledning (Fk eller EKK), godkänd för fast installation. Kabel (EKK) eller elrör läggs på utsidan av värmeisoleringen, se bild 4. Eventuell enkelledare (Fk) skyddas i elrör (VP) fram till aggregatet eller av invändigt isolerad böjlig metallslang."