urk, skulle du kunna vara bussig och skriva vad det är för fabrikat och modell på dina LED. Vill gärna kolla in dom själv.

Hur många LED-lampor skulle du säga att du har per kvadratmeter?

Om det är möjligt att dimra dem skulle de vara perfekta för mig.

Jag köpte mina på Jula, deras egna märke "Anslut". Vet inget om långtidskvalitén på dem men de hade en utförsäljning på dem och de kostade bara 100 kr/st. De har tyvärr inte kvar dessa längre men de har fått in några nya som eventuellt kan vara samma, dock kostar de 199 kr numer. Kolla Julas hemsida.
Armaturen köpte jag på Biltema. Helgjuten aluminium, kändes seriösa och var väldigt prisvärda.

Har provat med Biltemas LED-lampor men de gav inte riktigt samma fina färgtemperatur, lite mer kallt ljus. Men de var ändå helt ok och hade ett krafigare ljusubyte. Har en sådan.
Man får nog helt enkelt prova sig fram. Clas Ohlson och Kjell har ju också modeller för samma pris.

Köket är c:a 16 kvm och jag har fem i taket. Räcker för allmänljus men har satt dit en extra över diskhon samt två i farstun vid ytterdörren för att få lite extra ljus, så totalt 8 st.

jag har 153 spottar i huset så inga LED för mig än iaf urgh...
för dyrt.
priserna sjunker snabbt.
kolla plasma, LCD å även LED tv nu.
sjunker fort.
avvaktar ett tag till....

sen kör man aldrig full styrka på en spot man har oftast dimmer om man ej har i fönstersmygar åså.
men då har man 5-10 w i dom bara.
å vad e det man gnäller över då med att göra av med ström?
ash, finns viktigare saker att tänka på om man skall dra ner på strömförsörjningen.
TÄNK FTER hemma så märker ni.

mvh
snickar estwing

153 spotar med glödlampa. Om vi förutsätter att hälften av dem är på 10 W och andra hälften i snitt går på 25 W och alla tillsammans lyser i snitt 8 timmar om dygnet.
Då blir det kostnad på över 600 kr per månad bara i belysningskostnad för dig!
Det är snudd på vad jag betalar för att värma upp hela fritidshuset en köldmånad i januari.

Motsvarande kostnad med LED-spottar skulle bli mellan 50-80 kr kanske, lite beroende på hur man räknar.

Däremot är det naturligtvis en oerhört stor kapitalinvestering att byta alla till LED.

Men nog finns det pengar att spara på att byta ut ineffektiv glödlampsbelysning alltid.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.