Glufsglufs skrev:
Jag har sett varianter där dom klippt av hälften av kardelerna, med lite villja så klarar dom flesta av både det ena och det andra.
Ja, vissa är riktiga kärnfysiker de... :wow:

//Patrik

Mikael_L
Bo.Siltberg skrev:
Det blev ju snyggare.
Den där bygeltråden mellan skenorna behövs väl egentligen inte?
Fast den är kanske inte så dum ändå. För skenorna verkar inte direkt vara ihopkopplade med tillverkarens material enligt tillverkarens anvisningar. Då kan ju den kabelstumpen vara lite hängslen till livremmen.

Patrik_Hed skrev:
Hur i helv*** fick de fast 14 trådar under samma skruv??! Var det en stor plint eller??

//Patrik
Nja, det var ett "överfall", det med en bricka och två skruvar- men i alla fall, måste varit mycket pyssland med det ändå. dessutom så fanns det hur många lediga skruvhål i jordskenan så det var inte brist på det, kanske någon lärling som gjort det?

pellefant skrev:
Nja, det var ett "överfall", det med en bricka och två skruvar- men i alla fall, måste varit mycket pyssland med det ändå. dessutom så fanns det hur många lediga skruvhål i jordskenan så det var inte brist på det, kanske någon lärling som gjort det?
Aha, ja denne tänkte kanske att H*n lägger 14 stycken under samma skruv så finns det tillräckligt med reserver för framtida behov.. :wow:

//Patrik

På tal om flera trådar under samma skruv. Man har ju alltid sagt max i tråd per säkring men hur kan det komma sig att Hager släpper en automatsäkring med dubbla anslutningsmöjligheter? Quickconnect tänker jag på. Är det för att vara snäll mot en stackar elektriker eller är det godkänt på den modellen?

cerre skrev:
På tal om flera trådar under samma skruv. Man har ju alltid sagt max i tråd per säkring men hur kan det komma sig att Hager släpper en automatsäkring med dubbla anslutningsmöjligheter? Quickconnect tänker jag på. Är det för att vara snäll mot en stackar elektriker eller är det godkänt på den modellen?
Det är återigen fabrikanten som anger hur många trådar du får lägga under en skruv... På automatsäkringar har det varit ok med fler än 1 tråd innan med.

En annan grej just med det där om antal ledare under skruv, ta ett envägs ELKO uttag tex, du har två ingångar för vardera nolla och fas men bara en för jord. Vi kollade förut upp med ELKO om dom tänkt sig att man ska få lägga två jordar ihop men det fick man inte så då konstaterade vi på firman helt enkelt att ELKO kompenserat denna grej genom att göra tvärtom på tvåvägsuttagen där det är 2 anslutningar för vardera fas och nolla men 4 st för jord. :)

en anledning till att inte använda elko då..

Glufsglufs skrev:
Vi kollade förut upp med ELKO om dom tänkt sig att man ska få lägga två jordar ihop men det fick man inte
Då har man syndat några gånger där :blushing:

pellefant skrev:
en anledning till att inte använda elko då..
Nja, ELJO:s jäkla uttag med blindingångar på ena sidan är värre.....ett vettigt uttag ska man kunna gå in/ut på båda sidor tycker jag.

Rikard Ågren skrev:
Då har man syndat några gånger där :blushing:
Jag tror knappast du behöver känna dig ensam om det ;)

Glufsglufs skrev:
Nja, ELJO:s jäkla uttag med blindingångar på ena sidan är värre.....ett vettigt uttag ska man kunna gå in/ut på båda sidor tycker jag.
Jag tycker att de funkar ganska bra med fas och nolla på bara ena sidan. :)

//Patrik

Patrik_Hed skrev:
Jag tycker att de funkar ganska bra med fas och nolla på bara ena sidan. :)

//Patrik
Jo, klart det funkar men när det är lite korta trådar som tex kommer underifrån i en dosa så är det inte kul längre :S

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.