Är det ett krav idag med överspänningskskydd på inkommande matning eller är det bara en rekomendation när man bygger nytt?

Finns inget krav vad jag vet, i tätorter med alla ledningar under mark är det nog ganska onödigt, men "på landet" är det nog att rekommendera. (Dyra l.e.d. lampor pajar lätt vid ett åskväder annars)

Om jag byggde nytt skulle jag absolut sätta in överspänningsskydd.

Rikard!
Varför inte annars? Det är ju ingen enorm operation med att sätta in ö-skydd!

I tätort med nedgrävda ledningar räcker det med ett mellanskydd i centralen. Har man luftledning så behövs även ett grovskydd i mätarskåpet.

mr.Ola skrev:
Rikard!
Varför inte annars? Det är ju ingen enorm operation med att sätta in ö-skydd!
Jo det ska in här också :) Det börjar bli mycket elektronik som man är rädd om.

Inget krav. Däremot bjuder Eon på grovskydd om det finns luftledning mellan trafon och din ansl-punkt(mätarskåpet).

Ska man ha ett så fullgott skydd som möjligt ska alla inkommande ledningar till huset skyddas och jordas i en gemensam punkt. Detta kan vara värt att tänka på vid planering av nyinstallation. I en äldre installation får man lösa detta så gott det går. Det är bättre med några meter till jordningspunkten än att t ex ha en helt oskyddad teleledning och en skyddad kraftmatning.

• Gilla
mrlarex
  • Laddar…
Floppman: det var intressant. Finns det någon dokumentation på det? Gäller det arbetet också eller bara material? Jag hittar inget på eons sida.

Det gäller vid nyanslutning då luftledning finns på gruppen, mtrl och jobb ingår, man kopplar in skydden i samband med anslutningen. Elrond grovskydd är det, de sätts i fasadmätarskåpet.

Patrick E skrev:
Ska man ha ett så fullgott skydd som möjligt ska alla inkommande ledningar till huset skyddas och jordas i en gemensam punkt. Detta kan vara värt att tänka på vid planering av nyinstallation. I en äldre installation får man lösa detta så gott det går. Det är bättre med några meter till jordningspunkten än att t ex ha en helt oskyddad teleledning och en skyddad kraftmatning.
Teleledning är å andra sidan rätt billigt att dra om, så om man kostar på sig en potentialutjämningsskena och överspänningsskydd vid den elcentral som ligger närmast inkommande elmatning så kan man nog kosta på sig att dra telefonledningen den vägen också.

Däremot kan det kosta en slant att dra alla koaxkablar den vägen om man nu skulle vara värsta parabolfixaren och ha ett dussin koaxkablar som behöver dras längre väg... (jag ska nog starta en tråd om det framöver) ;)

hej ett bra skydd kostar några tusen och det tar både el och tv!
det är väldigt enkelt att montera !
Det är aldrig fel med att montera in ett bra skydd för att det är ju billigare än att byta tv och dator när åskan är igång:P

jobbar som elektriker och vi kollade upp lite av varje så att man kan rekomendera bra lösningar till kunder:)

Just paraboler som sitter nära huset och inte alltför högt utgör nog ingen större fara även om man givetvis skall potentialutjämna allt om det går.

Värst är el, telefon, vatten och takantenner.

Det var väldigt skönt att kunna plocka ner antennen och klippa telefontråden när vi fick fiber. Det har gått åt ganska mycket prylar under åren.

yxis skrev:
Däremot kan det kosta en slant att dra alla koaxkablar den vägen om man nu skulle vara värsta parabolfixaren och ha ett dussin koaxkablar som behöver dras längre väg... (jag ska nog starta en tråd om det framöver) ;)
Har kollegor på jobbet som är radioamatörer, så jag fick hjälp att bygga om åskskydd som normalt sitter i basstationer, så att de passar för TV.
Drog inte om kablarna för TV p g a de ökade förlusterna. Alla skydd inkl jordning av antennen är anslutna till en PUS samt ett eget jordtag, så nu känns det rätt tryggt när åskan går.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.