1 827 läst ·
9 svar
2k läst
9 svar
Omdragning av el till strömbrytare
Har bytt ut en del dörrkarmar i mitt hus (betonghus från 60-talet) där det tidigare satt VP-rör i glipan mellan vägg och karm
och ut genom fodret till en strömbrytare för takbelysning. Med de nya karmarna fick inte något VP-rör plats.
El till strömbrytarna måste alltså dras utanpå väggen från takdosan som sitter precis ovanför dörren.
Hur drar man detta enklast/snyggast? Vill helst ha nån form av kabelkanal för att slippa det evinnerliga borrandet i betong.
Vilken typ av kabel kan man dra i kanal? Har för mig att jag sett att kulo (EKRK) inte är tillåtet i kanal?
EKK kanske funkar, men vad gör man av jordtråden? Eller finns det EKK i 2x1,5mm?
Och hur gör man det snyggast uppe vid dosan om man behöver gå ut med två kablar, finns doslock med två utgångar?
(Det behövs vid ett par dörrar där det sitter en strömbrytare på vardera sidan om dörren.)
Tips mottages tacksamt.
och ut genom fodret till en strömbrytare för takbelysning. Med de nya karmarna fick inte något VP-rör plats.
El till strömbrytarna måste alltså dras utanpå väggen från takdosan som sitter precis ovanför dörren.
Hur drar man detta enklast/snyggast? Vill helst ha nån form av kabelkanal för att slippa det evinnerliga borrandet i betong.
Vilken typ av kabel kan man dra i kanal? Har för mig att jag sett att kulo (EKRK) inte är tillåtet i kanal?
EKK kanske funkar, men vad gör man av jordtråden? Eller finns det EKK i 2x1,5mm?
Och hur gör man det snyggast uppe vid dosan om man behöver gå ut med två kablar, finns doslock med två utgångar?
(Det behövs vid ett par dörrar där det sitter en strömbrytare på vardera sidan om dörren.)
Tips mottages tacksamt.
Ja, EKK är bra och godkänd kabel i sammanhanget. Det finns kanaler med bra klisterremsa på baksidan. Det finns något som kallas multilock och dom bygger ut lite från vägg men där gör du egna hål för kabel. Jordtråden kan du bara vika undan om den inte ska användas och/eller så sätter du den på skruv märkt med ett X i brytaren tex.
Elgrossisterna har men där kan man inte alltid köpa som privatperson men kolla med en elfirma, dom har ju garanterat. Sen vågar jag inte svara på om något byggvaruhus har men det finns säkert på elavdelningen, ett fabrikat är Thorsman, det använder jag, jag vet inte om det finns i andra fabrikat.x-can skrev:
Thorsman är mycket bra lister och fullt godkända för att dra ekk i..
köp 3 ledad kabel och knippsa bort jorden (om du inte vill ansluta den) i båda ändarna, den är billigare än 2 ledaren
/Karl Högbom
köp 3 ledad kabel och knippsa bort jorden (om du inte vill ansluta den) i båda ändarna, den är billigare än 2 ledaren
/Karl Högbom
Redigerat av moderator:
Inte knipsa jorden. Aj aj ajKarlhogbom skrev:
Även om behovet inte finns så är den bra att ha i framtiden, vik undan ändorna och dra på en tejpbit eller nått bara.
Klicka här för att svara