F
Floppman: Vanliga dödliga betalar inte för reaktiv effekt. Lite olika hos nätbolagen, men de mäter reaktivt vid mätarsäkringar över ca 200A, förbrukar man "för mycket" reaktivt får man betala en slags straffavgift. Vissa företag ánsluter egna kondensatorbatterier för att komma undan dessa avgifter.
10 svar · 5,5k läst
·
P
PetterW: Tackar för alla inlägg! Det blir egen JFB för luftvärmepumpen. Tiduret vete fasen vad jag skall med till, kan inte ens få det att styra det jag trodde att det var inkopplat på... :P
13 svar · 5,9k läst
·
E
elmont: Vid fast anslutning kan man gå ner i arean, men bara på anslutnings ledningen. Den hänger oftast fritt i luften= god kylning och belastningen blir inte större än maskinens maxförbrukning som oftast är momentan.
18 svar · 5,5k läst
bax
bax: Javisst, intrångsersättning skall utgå enligt gängse praxis. Men det där med att månatligen fakturera för att ledningen står där, det är det jag hakar upp mig på. Vi skiter i det här nu och gör nåt roligt istället.
10 svar · 3,4k läst
S
Slugge: [citat] Det finns skydd som man känner med spaden som du skriver sen finns ett markeringsband som är tunt, detta är bara visuell varning. Vid rör rekommenderas markeringsband men är ej nödvändigt. Viktiga kablar kan ha skydd en dm ovan kabeln och markeringsband också som man kommer till först överst.
9 svar · 2,7k läst
P
PST: Ursprungstexten handlade väl om piloter vill jag minnas....ganska kul den med...http://www.bernhoff.se/pilot.htm
14 svar · 19,2k läst
B
bompa: Letar efter snygga moderndesign Inwall Dimmrar som kan fjärrstyras. Vad har ni att rekommendera? Finns det någon bra affär I UK eller Tyskland med snygga strömbryttare, kontakter etc?
0 svar · 866 läst
electrocuted
electrocuted: [citat] ja kort sagt, det kan även vara felkopplat om du har 0v över lindningarna i D-läge men motorn går i Y-läget. isåfall är det faserna mellan D-kontaktor och motor som har blivit förväxlade, L1 på L2, L2 på L3 och L3 på L1
7 svar · 3,1k läst
Patrik_Hed
Patrik_Hed: http://www.elbutik.se/product.html/eljo-trend?category_id=312 E1830137 //Patrik
7 svar · 3,9k läst
J
jabbadabba: Skarvarna ligger i nya, utanpåliggande dosan. /J
9 svar · 5,4k läst
E
elmont: Med EK blir det betydligt "trångare" i dosorna den är mycket styvare och gör det mycket svårare att koppla apparater mycket trögare att dra in. Enda "fördelen" är ett något lägre pris
15 svar · 4,7k läst
Rrrrr
Rrrrr: 0,75mm2 RK
1 svar · 1,0k läst
Rrrrr
1 svar · 1,0k läst
L
linasis: Ajdå de lät ju inget vidare men de kanske inte är så nödvändigt. De blir ju inte avbrott varje dag trotts att jag bor på landet!
6 svar · 3,9k läst
B
BigGitt: [citat] Du anar inte vilka dumheter dagens ungdom ...... Och visst trodde han han vet bäst! Numera får hans sambo byta glödlampor :D Tro det eller ej. Men det är sant!
20 svar · 2,4k läst
F
Floppman: Det räcker med rörutlopp. Sätt en åtkomlig kopplingsdosa någonstans där du delar ut rören till utloppen i.
1 svar · 916 läst
Patrik_Hed
Patrik_Hed: [citat] Appropå dem, varför i sjutton är de konstruerad så att kanal 1 kräver last för att kanal 2 ska fungera?! Har man t.ex. kanal 1 på taklampan och kanal 2 på fönsterlampan och tar bort lampan från taket och sätter en fönsterlampa i stället, då är man tvungen att vända på krondimmern.. Det är ju sjukt. q(;^;)p //Patrik
8 svar · 1,4k läst
Rrrrr
Rrrrr: Dom e svindyra å knappast nåt för "hemma-verkstan"
8 svar · 1,3k läst
P
perr11: Hm det var inge bra:( Då är det bara att öppna börsen och köpa ny kabel då. Men tack för svaren
5 svar · 1,8k läst
S
swebulldog: du kan göra där du kopplar in lampan efter rörelsevakten lägger du okså till en liten kontaktor/relä så lägger du 6-12v på kontakton
4 svar · 2,9k läst
J
JOW: Jag har provat AutoCAD MEP, men jag är absolut inte överens med AutoCAD... Vi fungerar helt enkelt inte ihop, det ni ser på bilden är ritat med solidworks. Men det är ritat för "hand" på en ritning... alltså inget som en som har det som yrke skulle göra... Jag håller på med en installationsritning för kommande bygge.Dock så är symbolerna gjorda som "blocks" så dem ritar man bara en
12 svar · 5,5k läst
S
Slugge: Har nu läst tråd 1 men kan tyvärr bara rekommendera dig att göra det ordentligt. Är den ansluten i matande ände då?
11 svar · 1,8k läst
I
injonil: Uj! Låter rimligt det du skriver. Har en central till i huset. Ska fixa JFB där med så fort som möjligt!
23 svar · 4,4k läst
tio_Pepe
tio_Pepe: [citat] Fattar inte. Var alla tre faserna ihopkopplade med varandra?
33 svar · 8,4k läst
S
sajjen: Kanske den är framtagen för den Franska marknaden?
6 svar · 3,1k läst
P
petersv: Visst bryter man nollan också i 3-fas ibland. Då måste man se till att ha en brytare där nollan bryts sist och sluts först vid manöver.
22 svar · 6,3k läst
B
BigGitt: [citat] Ja!
22 svar · 49,7k läst
·
B
22 svar · 49,7k läst
·
Patrik_Hed
Patrik_Hed: [citat] Jo, fanan ska man spotta på. I alla fall den röda. :D //Patrik
8 svar · 2,5k läst
NetNut
NetNut: Så kan man naturligtvis också göra - men det är inte all utrustning som klarar av att "mata" flera telefoner samtidigt, har varit med om det vid ett par tidigare installationer. Detta gäller framför allt lite äldre utrustning och "fasta" telefoner.
28 svar · 2,9k läst
GK100
GK100: Man kan göra mycket på ett enkelt sätt både inom denna användning och som lite övrig husautomation med Beckhoff:s standardprodukter. Tex KL3403 som är en kompetent modul för kraftmätning, denna med en enkel eller mer kvalificerad buskopplare så kan man leka mycket för ett ganska rimligt pris. Det är ju även enkelt att komplettera med I/O av alla typer och även snitt mot många
15 svar · 7,9k läst
P
petersv: Skanova (tänk Telia) har krav på minsta avstånd mellan telesignalkablar kopplade till deras nät och andra ledare. De kraven gäller även om elkabeln är dubbelt isolerad.
11 svar · 2,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.