Men... Med sparkoppling ska det upp en tändtråd och en mellantråd från båda brytarna till takdosan. Med "vanlig" trappkoppling ska det upp två mellantrådar upp till takdosan. Alla andra trådar måste vara där likförbannat, eftersom det som ska styras sitter efter ena apparatdosan med brytare i. Med andra ord blir det exakt lika mycket tråd ändå.Glufsglufs skrev:
Edit: För att vara riktigt jävlig har jag gjort en bild.
Direktlänk till bilden: http://i42.photobucket.com/albums/e315/cheetah88/forumbilder/belysningskrets.jpg
Kommer det bli för trångt i takdosan? Det kommer utöver härvan jag redan har ritat även bli matningar ut från denna till tre takdosor till, i två sovrumm och en toalett. Möjligen skulle man kunna koppla vidare mellan dessa, istället för att ta allt från takdosan i hallen..
Redigerat av moderator:
Nog kan man säga att du var jävlig med den bildencheetah1 skrev:Men... Med sparkoppling ska det upp en tändtråd och en mellantråd från båda brytarna till takdosan. Med "vanlig" trappkoppling ska det upp två mellantrådar upp till takdosan. Alla andra trådar måste vara där likförbannat, eftersom det som ska styras sitter efter ena apparatdosan med brytare i. Med andra ord blir det exakt lika mycket tråd ändå.
Edit: För att vara riktigt jävlig har jag gjort en bild.
Direktlänk till bilden: [länk]
Kommer det bli för trångt i takdosan? Det kommer utöver härvan jag redan har ritat även bli matningar ut från denna till tre takdosor till, i två sovrumm och en toalett. Möjligen skulle man kunna koppla vidare mellan dessa, istället för att ta allt från takdosan i hallen..
Det är så att jag alltid har med fas, nolla och jord till alla apparater alltid så iom att fas alltid finns så kör jag sparkopplingen.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Indeed, riktigt jävlig. 
//Patrik
//Patrik
Så här är det.Svetla skrev:Okej nu kör vi.
Skyddsledare är det enda som får vara gul/grön
514.3.1.Z2 (sid 165)
"Skyddsledare ska identifieras med färgkombinationen grönt och gult. Denna färgkombination får inte användas för andra ändamål."
54.3 Minsta ledarare för skyddsledare.
Massa tabeller men skriver ihop det relevanta i detta exempel med biledare i en 5g1,5 EQLQ.
Om det är under 16 mm2 så ska skyddsledaren vara lika stor som fastledaren om dom är av samma matrial.
Om det är olika matrial är formeln Area=k1/k2*S
S är fasledarens area
K1 är värdet för fasledaren från tabell 43A
K2 är värdet för skyddsledare från tabell 54A.4
115/76x1,5 = 2,269....
Slutsats:
Med andra ord måste biledaren om den är gjord i aluminium vara 2,3 mm2
Eftersom biledaren i dessa typer av kablar knappast är 2,3 mm2 så uppfyller dom inte kravet på att vara skyddsledare alltså får dom inte ha färgen grön/gul.
Eftersom en kabel i sig själv inte kan anses ha någon utsatt del, behöver den således inte skyddsjordas. Biledaren i en EKRK eller EKLK är per definition alltså inte avsedd som en skyddjord (även om den ansluts till skyddsjord) utan av el-miljö synpunkt. EMC etc.
Den får alltså inte färmärkas med grön/gul. Den behöver inte isoleras eller färgmärkas över huvud taget.
Om installatören har för avsikt att använda biledaren ur skyddsynpunkt tex. grävskydd i en nergrävd EKLK. Alltså om det kan anses att någon berörbar del av höljet på kabeln vid fel kan anta en farlig spänning, så ska den märkas gröngul. Detta är upp till installatören att göra den bedömningen.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Patrik_Hed skrev:
Jo självklart drar man inte gärna mer än behovet är, vad jag menade var att säg att man drar nya rör och inte är helt säker på framtida behov.
Om man då drar 4 ledare kommer det alltid att räcka?
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Gör man framtida ändringar, då kompletterar man med extratrådar då.John J skrev:
Nej, det beror på vilken funktion man söker.
//Patrik
Varför? Har man femledare på plats så behöver man ju bara gå vidare till exempelvis ett uttag från en brytare utan att behöva rota och dra om trådar. Nä, fas, nolla, jord till alla apparatdosor på en gång. Jag är förvånad att det inte står det i dina handlingar, jag har nog haft det så senaste 3 åren uteslutande iaf. Så funkar det här för det mesta men som sagt, du bor ju på fel sida älvenPatrik_Hed skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 922 inlägg
Lönar det sig verkligen att dra fram fas/noll/jord till alla brytare för att man ev i framtiden vill ansluta ett uttag? Det är i och för sig inte så många kronor extra, relativt sett, men ändå.
Lönar o lönar, står det i handlingarna så är det bara att göra i dom fallen och prisskillnad för två/tre eller fyra/fem trådar på dom få meter det är från kopplingsdosor/takdosor till apparatdosor är ju inget att bråka om, är man ändå där och drar nytt eller elrenoverar så är det liksom lite skit samma. Låt säga att det på en trerummare går åt 100 meter av vardera brun, blå och gul/grön plus 20-30 meter av andra färger och då för det extra för att få till så man har fas, nolla, jord till alla apparatdosor så handlar det om högt räknat 2 färger gånger 50 m, dvs 100 meter extra och det är ju inte många kronor det inte jämfört med vad tiden kostar vid eventuell omdragning.Bo.Siltberg skrev:
Sen som jag sagt förut, jag vet ju vem som får åka tillbaka om det blir fel eller något mer ska göras i framtiden......
Klicka här för att svara