Jag ska ha in en elektriker i huset och jagar lite firmor och offerter, men vad ska jag tänka på/titta efter när jag väljer firma/elektriker??

Det jag ska göra är att byta ut min gamla central till en ny, så jag vill ju veta att det är någon som vet vad han gör och har papprena i ordning som kommer dit, annars kan det kvitta...

Men som sagt, vad ska jag kolla efter?

En firma med referenser.

Han ska skriva i egenkontroller och prova av anläggningen med en installationstestare. Du ska sedan få en utskrift på dessa.
Trycka på jordfelsbrytarens testknapp och kolla spänningen med en fluke t5 räcker INTE.

Snase skrev:
Han ska skriva i egenkontroller och prova av anläggningen med en installationstestare. Du ska sedan få en utskrift på dessa.
Trycka på jordfelsbrytarens testknapp och kolla spänningen med en fluke t5 räcker INTE.
Om elektrikern ska göra egenprovningsprotokoll och kontrollera anlägningen enligt avsnitt 6 i el.inst.reglerna så ska TS vara medveten om det med största sannolikhet kommer att debiteras som extratid.
I verkligheten så behöver bara installatören göra de provningar han anser vara nödvändiga. Miniminivå är kontrollera rätt kopplat och trycka på tesknappen på jfb (om det installeras någon)
Jag tror personligen inte att de flest kunder är intresserade av att betala för ett testprotokoll som de endå inte förstår sig på.

Snase skrev:
Det ska han ju inte behöva fråga efter eftersom varje firma bör ha informerat alla elektriker att det nu mer är krav på dokumentation av egenkontrollerna.

Glufsglufs skrev:
Det ska han ju inte behöva fråga efter eftersom varje firma bör ha informerat alla elektriker att det nu mer är krav på dokumentation av egenkontrollerna.

Var det inte du som propagera för att SS bara är en rekomendation?
Det är fabrikantens anvisningar som gäller.. För att testa tex en jfb så räcker det med knappen på jordfelsbrytare... Även om jag inte själv gör så.

Akzid skrev:
Var det inte du som propagera för att SS bara är en rekomendation?
Det är fabrikantens anvisningar som gäller.. För att testa tex en jfb så räcker det med knappen på jordfelsbrytare... Även om jag inte själv gör så.
Ska vi gå igenom det där en gång till? Skillnaden på rekomendation och krav?
Verkar onödigt och sen om du nu vill minnas det så propagerade jag hela tiden för egenkontroller och dokumentation så börja inte ta saker ur sitt sammanhang. Du kan ju läsa tråden igen om du glömt.

Det finns inget krav på dokumentation av egenkontroller även om många försäljare av Eurotesters propagerar för detta!

I elinstallationsförordningen (190:806) står det följande:
Elinstallatören ska se till att den del av den elektriska starkströmsanläggningen eller anordningen som arbetet omfattar har kontrollerats i betryggande omfattning innan den tas i bruk genom att spänning, strö eller frekvens påförs som kan vara farlig för person eller egendom"

Det finns ingen hänvisning till någon standard eller till god elsäkerhetsmässig praxis. Det är alltså installatören som bestämmer vad som ska provas och hur, så länge provningen uppfyller "betryggande omfattning"

Om kunden vill ha ett egenprovningsdokument med vissa mätningar eller helt efter Elinst.reglerna så kan han givetvis få det. Men då blir det ju till att vädra plånboken för det handlar om några extra timmars arbete för installatören.
Kunden kan aldrig komma i efterhand och kräva egenprovningsdokument, utan om han vill ha det så får det beställas i förväg.
I entrepenadupphandling finns detta ofta med i förfrågningsunderlaget eller i EL-AMA.

Man kan klart ifrågasätta en installatör, vilka provningar han gjort som han anser falla under betryggande omfattning.

Har vi inte diskuterat detta klart i en annan tråd?

Även om SS inte är ett KRAV så tycker iaf jag personligen att det är ytterst dumt att inte följa det som står där så gott de går!

Vid ett centralbyte så brukar vi mäta med eurotester, fylla i resultatet i en egenmodifierad version av EIOS "Kontroll av TN-C/TN-S system". Denna kopieras och orginalet lämnas till kund. Detta kanske tar en timme extra...

Hmmm, på kursen för utgåva 2 tycker jag mig minnas bestämt att kursledaren sa att det från 1/4 ska egenkontroller dokumenteras, jag tror t o m att jag läst det på nätet i nån artikel för dom nya skrifterna men men, jag kan ju ha läst fel och misstolkat kursledaren (han var lite virrig och hoppade fram och tillbaka under kursen)

Rrrrr skrev:
Har vi inte diskuterat detta klart i en annan tråd?

Även om SS inte är ett KRAV så tycker iaf jag personligen att det är ytterst dumt att inte följa det som står där så gott de går!

Vid ett centralbyte så brukar vi mäta med eurotester, fylla i resultatet i en egenmodifierad version av EIOS "Kontroll av TN-C/TN-S system". Denna kopieras och orginalet lämnas till kund. Detta kanske tar en timme extra...
och är säkert inräknat i totalpriset..... :)

Glufsglufs skrev:
Hmmm, på kursen för utgåva 2 tycker jag mig minnas bestämt att kursledaren sa att det från 1/4 ska egenkontroller dokumenteras, jag tror t o m att jag läst det på nätet i nån artikel för dom nya skrifterna men men, jag kan ju ha läst fel och misstolkat kursledaren (han var lite virrig och hoppade fram och tillbaka under kursen)
Det är ju lika mycket krav som alla andra krav i SS (som du sagt att man kan skippa :wow: )

Rrrrr skrev:
Det är ju lika mycket krav som alla andra krav i SS (som du sagt att man kan skippa :wow: )
Jo, det var ju precis det jag sa.....

Men faktiskt så snackade kursledaren om krav och inte att det skulle vara rekomenderat, helt enkelt att man ska. Men sen vad han egentligen menade vet nog ingen som deltog...

Bo.Siltberg skrev:
En ny bok om kontroll:
[länk]
Framgår dock inte vilka krav som gäller på kontroll, men det kanske står i boken. Endast 395:- på sis!
Fan bedrövligt vad all info ska kosta.:S

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.