Packade just upp ett Merlin-Gerin PRD40 mellanskydd som jag förberett plats för i centralen.

Det visade sig att skyddet skall föregås av en 3-polig C40, vilket det blir lite tajt att klämma in. Det går, men..

..frågan är emellertid om C40 är en lämplig säkring när jag har 25 A huvudsäkringar?

Lite råd emottages tacksamt!

har aldrig varit med om och Fattar inte varför de ska avsäkras? Brukar bli skydd från novum när ja installerar och de behöver inte avsöktas iaf.

Det är tydligen nåt amerikansk påhitt att man ska kunna koppla ifrån och byta skyddet utan att göra resten av anläggningen strömlös.

Det behöver man ju inte annars heller, ösp-skydd kopplas parallellt mot övriga anläggningen.

Säkert att det inte bara ett krav på att det inte får vara "grövre" säkring före än trög 40A dvärgbrytare ?

Alla exempel i installationsmanualen har en dvärgbrytare i serie. Se denna sida och även PDF längs ner på sidan som bekriver Typ2 http://www.schneider-electric.se/sites/sweden/sv/produkter-tjanster/ekatalog.page?URL=http://ecatalogue.schneider-electric.se/GroupList.aspx%3fnavoption=2%26navid=26116%26grouprowid=103069

I specifikationen sägs det också:
disconnector device type: associated circuit breaker 40 A Icu 20 kA at 230

Frågan är väl om det kan bli kortslutning i skyddet och man därför behöver en dvärg?

EDIT: Hittade svaret i skriften Kontinuerlig Drift i Elektriska Installationer (kapitel 9) på den länkade sidan. Dvärgbrytaren rekommenderas för att inte huvudsäkringarna skall gå om det blir fel i skyddet, vilket kan vara oacceptabelt vid kontinuerlig drift.

Redigerat:
spinout skrev:
Det behöver man ju inte annars heller, ösp-skydd kopplas parallellt mot övriga anläggningen.
Men då får man byta skydd med spänning på, inte så kul.

Inte märkvärdigare än att dra ur en stickpropp från ett vägguttag.
Om inte annat så är det ju bara till att bryta med huvudbrytaren.
Å andra sidan har jag aldrig varit med om att ett ösp-skydd mattats ut.

Är det viktigt för dig att inte huvudsäkringen löser vid den osannolika händelsen av kortslutning i skyddet så kan man ju klart avsäkra ösp-skyddet. Men då får kortslutningsskyddet vara underdimensionerat gentemot huvudsäkringen. Annars missar man ju poängen med det hela.

Det är väl inte så svårt att få avsäkringen av mellanskyddet selektiv mot huvudsäkringen?

Skyddet är gjort för 40A överström så det är ju lite synd att säkra ner det. Blir nog så att jag skippar C40-dvärgen.

spinout skrev:
Inte märkvärdigare än att dra ur en stickpropp från ett vägguttag.
Du menar inte märkvärdigare än att byta kabel med stickproppen kvar i väggutaget?

Med mitt Merlin-skydd följde förklaringen att dvärgen var till för att kunna byta skyddet med resten av anläggningen spänningssatt. Men du verkar haka upp dig på det? Jag förstår att man:

1. Kan bryta huvudbrytaren eller
2. Skruva loss anslutningarna med späningen på

Men om man av någon anledning inte vill bryta strömmen är ingen av dina förslag särskillt bra :)

Redigerat:
mycke_nu skrev:
Skyddet är gjort för 40A överström så det är ju lite synd att säkra ner det. Blir nog så att jag skippar C40-dvärgen.

Ja det vore väl vansinne att köpa ett skydd och sen säkra ned det.

Litet märkligt är det att man kopplar bort skyddet med en dvärg om det blir för mycket överspänning... Tycker det är rätt rimligt att huvudsäkringarna löser i det fallet....

Att kunna byta skyddet med spänningen på brukar ju gå ändå om det är sockelmonterat, annars hade man väl satt en brytare framför skyddet och inte en säkring om man vill koppla bort det..

Men det är klart, om det är ett mellanskydd som "slits ut" p.g.a. för många användingar och därmed blir för "lågohmigt" kanske det inte är så dumt med den där dvärgen ändå...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.