1 731 läst ·
13 svar
2k läst
13 svar
Avsäkring av mellanskydd?
Packade just upp ett Merlin-Gerin PRD40 mellanskydd som jag förberett plats för i centralen.
Det visade sig att skyddet skall föregås av en 3-polig C40, vilket det blir lite tajt att klämma in. Det går, men..
..frågan är emellertid om C40 är en lämplig säkring när jag har 25 A huvudsäkringar?
Lite råd emottages tacksamt!
Det visade sig att skyddet skall föregås av en 3-polig C40, vilket det blir lite tajt att klämma in. Det går, men..
..frågan är emellertid om C40 är en lämplig säkring när jag har 25 A huvudsäkringar?
Lite råd emottages tacksamt!
Alla exempel i installationsmanualen har en dvärgbrytare i serie. Se denna sida och även PDF längs ner på sidan som bekriver Typ2 http://www.schneider-electric.se/sites/sweden/sv/produkter-tjanster/ekatalog.page?URL=http://ecatalogue.schneider-electric.se/GroupList.aspx%3fnavoption=2%26navid=26116%26grouprowid=103069
I specifikationen sägs det också:
disconnector device type: associated circuit breaker 40 A Icu 20 kA at 230
Frågan är väl om det kan bli kortslutning i skyddet och man därför behöver en dvärg?
EDIT: Hittade svaret i skriften Kontinuerlig Drift i Elektriska Installationer (kapitel 9) på den länkade sidan. Dvärgbrytaren rekommenderas för att inte huvudsäkringarna skall gå om det blir fel i skyddet, vilket kan vara oacceptabelt vid kontinuerlig drift.
I specifikationen sägs det också:
disconnector device type: associated circuit breaker 40 A Icu 20 kA at 230
Frågan är väl om det kan bli kortslutning i skyddet och man därför behöver en dvärg?
EDIT: Hittade svaret i skriften Kontinuerlig Drift i Elektriska Installationer (kapitel 9) på den länkade sidan. Dvärgbrytaren rekommenderas för att inte huvudsäkringarna skall gå om det blir fel i skyddet, vilket kan vara oacceptabelt vid kontinuerlig drift.
Redigerat:
Inte märkvärdigare än att dra ur en stickpropp från ett vägguttag.
Om inte annat så är det ju bara till att bryta med huvudbrytaren.
Å andra sidan har jag aldrig varit med om att ett ösp-skydd mattats ut.
Är det viktigt för dig att inte huvudsäkringen löser vid den osannolika händelsen av kortslutning i skyddet så kan man ju klart avsäkra ösp-skyddet. Men då får kortslutningsskyddet vara underdimensionerat gentemot huvudsäkringen. Annars missar man ju poängen med det hela.
Om inte annat så är det ju bara till att bryta med huvudbrytaren.
Å andra sidan har jag aldrig varit med om att ett ösp-skydd mattats ut.
Är det viktigt för dig att inte huvudsäkringen löser vid den osannolika händelsen av kortslutning i skyddet så kan man ju klart avsäkra ösp-skyddet. Men då får kortslutningsskyddet vara underdimensionerat gentemot huvudsäkringen. Annars missar man ju poängen med det hela.
Du menar inte märkvärdigare än att byta kabel med stickproppen kvar i väggutaget?spinout skrev:
Med mitt Merlin-skydd följde förklaringen att dvärgen var till för att kunna byta skyddet med resten av anläggningen spänningssatt. Men du verkar haka upp dig på det? Jag förstår att man:
1. Kan bryta huvudbrytaren eller
2. Skruva loss anslutningarna med späningen på
Men om man av någon anledning inte vill bryta strömmen är ingen av dina förslag särskillt bra
Redigerat:
Litet märkligt är det att man kopplar bort skyddet med en dvärg om det blir för mycket överspänning... Tycker det är rätt rimligt att huvudsäkringarna löser i det fallet....
Att kunna byta skyddet med spänningen på brukar ju gå ändå om det är sockelmonterat, annars hade man väl satt en brytare framför skyddet och inte en säkring om man vill koppla bort det..
Att kunna byta skyddet med spänningen på brukar ju gå ändå om det är sockelmonterat, annars hade man väl satt en brytare framför skyddet och inte en säkring om man vill koppla bort det..
Klicka här för att svara