Hur bra är det att köra kantig sinusvåg till en wilo cirkulationspump från en inverter de gånger strömmen går bort och man eldar i pannan. Pumpen sitter mellan pannan och ack tank. Det kan ju hända några gånger om årer i värsta fall. Har ett relä så att det slår till invertern automatiskt när strömmen går bort.

Tack på förhand

Hur kantig då? Det sitter väl något slags utgångsfilter på dem, även om det är en "enkel" inverter.

Modernare inverters kan ha en trappstegsformat utspänning, men äldre har ren fyrkant. En induktiv belastning som en motor borde fungera. Det brukar märkas om den blir ovanligt varm eller om det låter konstigt.

För länge sedan hjälpte jag en person som skulle driva ett kraftigt switchat nätagg. Den löste säkringen hela tiden. Strömmen såg ut som spikar i oscilloskopet. En högtalardrossel, på 7mH tror jag, från Biltema i serie avhjälpte det problemet.

den låter konstig

En kantig våg innehåller övertoner och det är nog de som hörs. En drossel i serie förbättrar ALLTID läget.

Protte

var kopplar man in den i serien då? Jag är ingen höjdare på elektronik !En drossel hittar man väl på en elektronikaffär , de vet väl nog också vilken modell det skall vara.

Jag tror det är ganska riskfritt att prova köra din pump via inverten. Den flyger inte i luften.

En ev drossel kopplas i serie på sekundärsidan, dvs 230V-sidan mellan inverten och pumpen.

Tänk bara på att du hamnar utanför säkerhetscertifieringar när du bygger egna apparater. Händer något din egendom på grund av detta kan du nog riskera att bli utan ersättning.

"Modifierad sinusvåg" kan man ju få från relativt billiga växelriktare numera. Kjell & Co tex säljer en på 1000W (kontinuerligt, 1800W kortvarigt) för "bara" 999:- .

Filter är "dyra" så utsignalen ser nog ut som bifogad....

• modsin[1].gif
De växelriktare som jag bråkat med har kallat sin utspänning för modifierad sinusvåg, men det har inte sett ut som på den bilden. Det har varit en positiv puls följt av en tid med nollspänning innan den negativa pulsen kom. Halvspänningen på bilden har dessa inte haft.

Jag tror att en motor har tillräckligt mycket induktans i sig för att inte ta skada av den fula spänningen. Många prylar surrar vid drift från växelriktare, men det är inte troligt att man kommer ifrån utan en enorm drossel.

Erik

Att köra stora och små saker med växelriktare är ju rätt vanligt i all industri.
Men de växelriktarna kostar ju lite mer och har fler "trappsteg" i skapandet av en växelström.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.